וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלי ישי: כן למאבק המילואימניקים, לא לגיוס בני ישיבות

15.4.2001 / 22:19

ש"ס מצטרפת לתומכים בהענקת הטבות למלואימניקים, אבל לא על חשבון בחורי הישיבות; שרון החליט שהממשלה תדון בדרישות המילואימניקים רק לאחר קבלת המלצות צה"ל

מאת לירון מרוז

שר הפנים אלי ישי אומר הערב כי הוא תומך בדרישת חיילי המילואים להטבת תנאי ולתגמול הוגן יותר.

עם זאת, ציין יו"ר ש"ס כי "הניסיון לכרוך את סוגיית בני הישיבות עם דרישות חיילי המילואים אינו מסייע כלל לפתרון מצוקתם ויש כאן עירוב בין מין לשאינו מינו".

ראש הממשלה אריאל שרון, החליט היום כי הממשלה תקיים דיון בדרכים להטיב את תנאיהם של מילואימניקים רק לאחר הגשת המלצות צה"ל בנושא. יו"ר הכנסת, אברהם בורג, החליט כי מחר ייערך דיון בנושא במסגרת כינוס הפגרה המיוחד הכנסת בנושא המצב הביטחוני. אולם שרון קבע כי הדיון בממשלה יתקיים רק באחת הישיבות הממשלה הקרובות, לאחר שיתקבלו המלצות צה"ל. באותה הישיבה ידברו גם על בקשת צה"ל להגדיל את מכנסת ימי המילואים ל-40 יום בשנה.

ועדת וילנאי לבדיקת זכויות חיילי המילואים וחיילים משוחררים המליצה להקים צוות מקצועי שיאכוף את חוק מניעת פיטורין בשל שירות מילואים. בנוסף, המליצה הוועדה לשלם תשלום חד פעמי כבר מיום המילואים הראשון ולא מהיום השלישי, לתת לחיילי המילואים תוספת מיוחדת מיום המילואים ה-15 במקום ה-26, להקל בלימודים באוניברסיטאות, להתחשב במועדי הגשת העבודות והבחינות.

עלות ההמלצות לחיילי המילואים נעמדת ב-700 מיליון שקל. הוועדה גם המליצה לשלם שכר מינימום לחיילים בשירות חובה: לחיילים הקרביים בשנה האחרונה לשירותם ולחיילים ביחידות עורפיות בשלושת החודשים האחרונים לשירותם. לחיילות מציעים לשלם שכר מינימום בשלושת החודשים האחרונים לשירותן.

השר מתן וילנאי אמר אתמול כי הוועדה בראשותו המליצה על תגמול כספי כיוון שלעניין הכסף משמעות רבה. "האנשים לא מוכנים לחוש פראיירים", אמר וילנאי והבטיח, "נשלם את הכסף לכיסו של המשרת". לדבריו, המטרה היא למנוע קריסה של מערך המילואים. וילנאי הציג כמה מן הפתרונות שמציאה הוועדה: הקמת פלוגות קבע שיצמצמו את הנטל על מערך המילואים וגם נותנות פתרון לרוצים לשרת בקבע ולצעירים משוחררים. יינתנו הקלות במתן תעסוקה ומניעת מצב בו אנשים מפוטרים עקב שירות מילואים ממקום עבודתם. בנוסף, אמר וילנאי, יש לבצע שירות לאומי - שירות חלופי למגזרים שאינם משרתים בצבא ועדיין יכולים לתרום לקהילה.

באוצר אין כוונה להגדיל את מסגרת התקציב כדי לעמוד בעלויות הגבוהות של המלצות ועדת וילנאי. בכירים במשרד האוצר אמרו ל"ידיעות אחרונות" כי להערכתם במידה שיוחלט להעניק את ההטבות למילואימניקים ולחיילים בסדיר, וזאת בנוסף על דרישת צה"ל להגדיל את תקציב הביטחון,הדבר יעשה באמצעות קיצוץ משמעותי בתקציב המדינה.

שר האוצר סילבן שלום ידון מחר עם שר הביטחון, בנימין בן אליעזר בנושא דרישות חיילי המילואים. שר האוצר נועד היום עם נציגי תנועת התעוררות והתאחדות הסטודנטים הארצית ואמר כי "סוגיית אנשי המילואים היא בראש ובראשונה נושא ערכי וחברתי ולא רק כלכלי". עם זאת אמר שלום כי בבחינת דרישות חיילי המילואים יש להתחשב בירידת הכנסות המדינה ממיסים ובגידול בהוצאות הביטחון.

ביום שישי נפגשו חברי התנועה עם סגנית שר הביטחון, דליה רבין פילוסוף, שהבטיחה להם שהממשלה תכריז על בעיית אנשי המילואים כ"יעד לאומי ממדרגה ראשונה".

ב"התעוררות" מעבירים הבוקר את זירת המאבק לגן הוורדים בירושלים. חברי התנועה החליטו לקיים בשבוע הבא הפגנה גדולה, ואם לא יהיה שינוי בנושא עד יום הזיכרון, הם אף מתכננים להחריף את המאבק. בתנועה הוחלט בסוף השובע לפעול במשותף עם התאחדות הסטודנטים ותנועת בלת"ם, (בלי תנאי מילואים), המייצגת משרתים במילואים.

"מילכוד 2001": תנועת התעוררות מחטיאה את המטרה

"מלכוד 2001", קבוצת אנשי מילואים מיחידות שדה, מתארגנת בימים האחרונים במטרה לצאת בקריאה לסרבנות מילואים, זאת במידה ולא ייבחנו מחדש בקרוב הפטורים שניתנו מגיוס מילואים, ולא יגויסו החייבים בשירות. בהתארגנות חברים לוחמים במילואים בגילאי 25-40, בהם גם עורכי דין ואנשי עסקים.

חברי הקבוצה החליטו אתמול להיחשף לציבור בקרוב לאחר שיעמדו ביעד המספרי אותו קבעו ומאחוריהם תעמוד חזית ציבורית רחבה. בקבוצה החלו בסוף השבוע להפיץ בקרב חיילי מילואים איגרת, אליה מצורפת כתובת למשלוח תגובות. באיגרת נכתב בין היתר: "אל תיבהלו ממילים קשות כמו מרד מילואים או השתמטות המונית, הרי כל העם משתמט - פטורים של חרדים או פטורים רפואיים. איננו מבקשים להשתמט. כשיתוקנו הליקויים, נהיה הראשונים לשוב ולהתייצב".

אנשי הקבוצה קוראים לאנשי המילואים להביע תמיכה באיום ה"מרד", בנוסח: "אל תתקשרו אלינו יותר, אנחנו לא פה כדי להגן עליכם עוד", וכן "רק אם נסרב להתגייס נביא לגיוס שוויוני".

חברי ההתארגנות ביקרו שלשום במאהל המחאה שהקימה תנועת "התעוררות" ברכבת צפון בתל אביב, אולם לטענת הקבוצה, התגמולים וההטבות שדורשים חברי התעוררות לא יפתרו את בעיית ההשתמטות, ולא יביאו להקטנת הנטל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully