וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמך: נתניהו הסכים לנסיגה מלאה מהגולן תמורת שלום

13.4.2001 / 14:03

"ידיעות אחרונות" מפרסם טיוטת הסכם שהעביר שליחו של נתניהו, שכלל הסכמה ישראלית לנסיגה עד לגבול הבינלאומי מ-1923; הסורים דרשו נסיגה לקווי ה-4 ביוני והמגעים נפסקו; נתניהו מכחיש

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, העביר באוגוסט 98' לנשיא סוריה דאז, חאפז אל-אסד, טיוטת מסמך ובו הסכמה ישראלית לנסיגה מכל רמת הגולן תמורת חוזה שלום מלא.

"ידיעות אחרונות" חושף היום את המסמך שהעביר שליחו של נתניהו, המיליארדר האמריקאי רון לאודר, לאסד ובו הסכמה על סיום מצב המלחמה בין הצדדים ופירוט "עקרונות של ביטחון, שיוויון, כיבוד הריבונות, שלמות השטח ועצמאות מדינית" של שתי המדינות בהסכם השלום.

לאודר, שעשה כ-10 דילוגים בין דמשק לירושלים, נשא עימו טיוטות ששונו ותוקנו בהתאם להתקדמות במגעים בין הצדדים. במסמך שנחשף ישנה הסכמה ישראלית לנסיגה עד עד הגבול הבינלאומי מ-1923, העובר 10 מטרים בלבד מקו המים בצפון מזרח הכנרת. השטחים המפורזים מכוחות צבאיים מגיעים עד צפת בצד הישראלי ועד פרברי דמשק בצד הסורי. בתחילת תהליך השלום תוכננו להיות מוחלפים שגרירים בין הצדדים והיעד הסופי הוא נורמליזציה מלאה. יישום ההסכם היה אמור להביא לחתימה מקבילה על הסכם עם לבנון, כשסוריה מתחייבת לשים קץ לפעילות כלפי ישראל מתוך שטח לבנון.

למרות הסכמות עקרוניות על נושאים רגישים, כגון פירוז שטחים, תחנות התרעה ונוכחות כוח רב לאומי, המגעים סוכלו בשל חילוקי דעות על נושא הגבול. הסורים לא הסכימו להצעה הישראלית, שכללה נסיגה עד הגבול הבינלאומי הצרפתי-בריטי מ-1923. הם טענו כי ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, נתן להם התחייבות, באמצעות המתווכים האמריקאיים, לסגת לגבולות ה-4 ביוני 1967. ישראל לא הסכימה לכך, משום שמבחינה משפטית אין תוקף להתחייבות, שנעשתה בע"פ ודרך צד שלישי, ובנוסף לא עמדה סוריה בתנאים המוקדמים שהציב רבין לפני הדיון על הנסיגה - שלום מלא, סידורי ביטחון ונורמליזציה.

למרות שגם הנסיגה לגבול הבינלאומי תחזיר לידי הסורים, למעשה, כמעט את כל השטח שנכבש מידיה, היא התעקשה על נסיגה לקווי ה-4 ביוני, בגלל שאיפתה לשליטה חלקית במי הכנרת.

נתניהו ולאודר מכחישים

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, טען בעבר כי הצעת הנסיגה שלו היתה עד ל"קו ההגנה", המשאיר בידי ישראל כמה מאות מטרים מקו המים, לכל הפחות, על רכס המצוקים. לפני בחירות 99' טען אהוד ברק, כי נתניהו הציע לסורים את כל רמת הגולן, עד קו המים, תמורת הסכם שלום מלא. נתתניהו הכחיש את הטענה הזו בתוקף.

בתגובתו ל"ידיעות אחרונות", הכחיש נתניהו את הטענה שהיה מוכן לנסיגה מלאה מרמת הגולן. לדבריו, היה מוכן לדון עם סוריה על חוזה שלום, אך לא היה מוכן לרדת מרמת הגולן וזו היא הסיבה שהשיחות נכשלו.

שליחו דאז של נתניהו, רון לאודר, אמר כי נתניהו מעולם לא הסכים לסגת לקווי ה-4 ביוני או לקרבתם, ומעולם לא אישר לו להציע לסורים הצעה כזו. לדבריו, נתניהו עמד על כך שהגבול הסופי יעבור במרחק ניכר ממזרח לקווי ה-4 ביוני, וכל מזכר הכולל נסיגה אפשרית שהוצג על ידו, ביטא את תפיסתו האישית לגבי התנאים שיכולים היו להתקבל על ידי סוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully