וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקר אמריקאי פיתח שיטה לחיזוי רעשי אדמה

17.4.2004 / 0:12

צוות בראשותו פיתח אלגוריתם שמאפשר לנבא רעידות אדמה בדיוק של חודשים. מזהיר כי רעידת אדמה גדולה תכה בדרום קליפורניה עד ה-5 בספטמבר. החוקרים הצליחו לחזות רעשים קודמים

ולדימיר קייליס בורוק, גיאופיסיקאי מאוניברסיטת לוס אנג'לס בקליפורניה (UCLA) וצוות החוקרים שאיתו, המורכב ממדענים מארה"ב, יפן, קנדה, אירופה ורוסיה, טוענים כי פיתחו אלגוריתם לזיהוי דפוסי רעידות אדמה. קייליס-בורוק הצהיר כי יש באפשרותו לנבא רעידות אדמה גדולות על ידי מעקב אחר רעשי אמדה קטנים ודפוסים היסטוריים בנקודות מרכזיות של רעידות אדמה, שיצביעו על התקרבותם של רעשי אדמה אלימים יותר.

עתה הם חוזים כי רעידת אדמה גדולה תתרחש עד ה-5 בספטמבר באזור המשתרע בין המדבריות ממזרח ללוס אנג'לס, שם גרים כתשעה מיליון אנשים בקירוב, כולל מדבר מואב ופאלם ספרינגס, אשר נמצאים ליד סן אנדריאס, אזור הידוע כמיועד לפורענות. הממצאים שנאספו במשך 18 שנה סביב האזור הידוע לשמצה, הראו כי האזור נמצא תחת רמות גבוהות של לחץ. הממצא נדון ב"מועצה להערכת תחזיות של רעידות אדמה" של קליפורניה", ובמועצה של "העמותה לסיסמולוגיה של ארה"ב". לאישוש המחקר הציג חוקר מאוניברסיטה אחרת, ריי וולדון, ממצאים אחרונים המצביעים כי אזור סן אנדריאס עומד להכנס לתקופה של רעידות אלימות.

"חיזוי רעידות אדמה נחשב ל'גביע הקדוש' של מדע רעשי-האדמה. הדבר נחשב לבלתי אפשרי בעיני מדענים רבים" אומר קייליס-בורוק. "זו פריצת דרך אדירה, לגלות את האפשרות לחזות חודשים מראש, ולא שנים מראש, כמו בשיטות קודמות".

צוות החוקרים באוניברסיטה, העוסקים בתחומי סיסמולוגיה, תיאוריית הכאוס, פיסיקה סטטיסטית, בטיחות הציבור וגיאודינמיקה, דייק בניבוי רעשי אדמה קודמים. בחודש יוני הם חזו שרעידת אדמה בעוצמה של 6.4 לפחות תכה תוך תשעה חודשים ברדיוס 500 קילומטרים ממרכז קליפורניה. ואכן, בחודש דצמבר התרחשה באזור רעידת אדמה בעוצמה של 6.5. בסוכנות הידיעות הצרפתית דווח, כי ביולי האחרון ניבא הצוות רעידת אדמה נוספת, שתתרחש עד ה-28 בדצמבר באי היפני הוקאידו, בעוצמה של 7 בסולם ריכטר לפחות. ב-25 בספטמבר הכה את האי רעש אדמה בעוצמה של 8.1.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully