וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזוז אישר הכנת טיוטת האישום נגד שרון

29.3.2004 / 0:04

חדשות 10: מזוז נתן "אור ירוק" לטיוטת האישום, בעקבות ראיות חדשות למעורבות ישירה של שרון בפרשת גינתון. ערוץ 1: היועץ הופתע מהטיוטה. רה"מ: יש לי כוח להתמודד עם הפרשיות

בדיון לפני מספר שבועות בחקירות הקשורות בקבלן דודי אפל אמר היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לפרקליטת המדינה והצוות שטיפל בפרשה, כי הם מקבלים "אור ירוק" לכתיבת כתב אישום נגד ראש הממשלה, אריאל שרון. בחדשות 10 דווח אמש כי מזוז היתנה כתב אישום בהימצאות ראיות לא נסיבתיות למעורבות ישירה של שרון בעסקת שוחד עם דודי אפל. במקביל הוגשה היום טיוטת כתב אישום גם נגד בנו של שרון, גלעד, על תיווך בקבלת שוחד.

על פי הדיווח, הוצגו בדיון ראיות חדשות שלא הוצגו עדיין לציבור, בנוגע למעורבותו הישירה של שרון בפרשת אדמות גינתון, אותן רצה דודי אפל להפשיר לבניה. לאחר ששמע מזוז את הצגת הראיות, "חתך" את הדברים ואמר: "לכו להכין כתב אישום". עוד דווח, כי יש הרבה אנשים שרואים בהתגלגלות זו של העניינים אינדיקציה לעמדתו של מזוז כי יש להגיש כתב אישום על שוחד נגד ראש הממשלה שרון.

מקורבי שרון אמרו בתגובה לדברים, כי פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, מביכה פעם אחר פעם את היועץ המשפטי לממשלה. בחדשות 10 דווח כי מזוז הטיל על שניים מסגניו להגיש לו את המלצותיהם בפרשת השוחד לכאורה, בגלל דאגה מכך שבצמרת הפרקליטות שררה תמימות דעים רחבה על נחיצות הגשת כתב אישום.

בניגוד לדיווח בערוץ 10, דווח אמש בערוץ 1 כי היועץ המשפטי לממשלה הופתע מטיוטת כתב האישום, עליה שמע לראשונה בתקשורת בימים האחרונים. ההערכה הרווחת היא כי מזוז ימסור את החלטתו לגבי העמדתו לדין של ראש הממשלה שרון בסוף חודש מאי.

ראש הממשלה הגיב אתמול בערב לראשונה להגשת טיוטת האישום נגדו, באומרו כי יש לו כוח להתמודד עם הפרשיות המשפטיות סביבו, וכי כך הוא עושה. בגלי צה"ל דווח כי סנגורו של אפל, עו"ד אלדד יניב, שיגר מכתב אל הפרקליטה ארבל, ובו הוא כותב כי היא נטלה סמכות לא לה בהמלצתה להעמיד לדין את שרון, מכיוון שהיא לא תנהל את התיק נגדו אם הוא יועמד לדין.

הסכמה רחבה בפרקליטות על כתב האישום

כתב "הארץ" ברוך קרא מוסיף:

אתמול הגישה ארבל למזוז המלצה להעמיד לדין את שרון על קבלת שוחד מדוד אפל. ארבל והכפופות לה, הגיעו למסקנה כי לנוכח הנסיבות והראיות, לא ייתכן ששרון לא היה מודע לקשרים העסקיים של אפל עם בנו, גלעד. במקביל דווח כי שר המשפטים, יוסף לפיד, אישר כי ההמלצה הגיעה לידי מזוז.

בעקבות הפרסומים על המלצתה של ארבל אתמול, אמר עורך דינו של שרון, אביגדור קלגסבלד, כי "מדובר במניפולציה תקשורתית של פרקליטות המדינה במערכת הדלפות בלתי הוגנת נגד ראש הממשלה. זאת, בניסיון להפעיל לחץ על דעת הקהל ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה - שהוא בעל הסמכות הבלעדית להחליט על הגשת כתב אישום".

לעמדת ארבל שותפות הפרקליטות הבכירות שליוו את התיק: המשנה לפרקליטת המדינה, נאווה בן אור; פרקליטת מחוז מרכז, רחל שיבר; פרקליטת מיסוי וכלכלה, אלה רובינק; והפרקליטה המלווה את התיק, איטה נחמן. בשבוע שעבר סיימה איטה נחמן להכין את טיוטת כתב האישום נגד שרון. זאת, לאחר שהפרקליטות המלוות את התיק הסכימו סופית על תוכנו.

כפי שפורסם בעבר ב"הארץ", הפרקליטות החליטה לסגור את תיק החקירה נגד ממלא מקום ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שגם הוא נחשד בקבלת שוחד מאפל בפרשת "האי היווני".

התגלגלות פרשות השוחד לכאורה

פרשת גינתון - הירתמותו לכאורה של שרון למען אינטרסי נדל"ן של אפל - היא ששיכנעה סופית את הפרקליטות שאי אפשר לפטור את שרון מכתב אישום. לפי חומר הראיות השתדל שרון בסוף שנות ה-90 באופן יוצא דופן לפעול הן למען המיזם הדמיוני של אפל - "האי היווני" - והן למען סיפוח אדמות גינתון ללוד. סיפוח זה היה מאפשר את שינוי ייעודן של הקרקעות החקלאיות למטרות נדל"ן, ובכך מביא להתעשרותו של אפל. שתדלנותו של שרון למען מיזם "האי היווני" באה לידי ביטוי, בין השאר, במתן חסות למפגש עם תת שר החוץ היווני ולפגישות שקיימו בכירים במשרד החוץ עם שליחו של אפל, נורמן שקולניק.

פרשת אפל-שרון התנהלה בשלושה צירים מקבילים: מערכות הבחירות הפנימיות לרשימת הליכוד ולראשות הליכוד במהלך 1999; קידום מיזם האי היווני בין 1998 ל-2001; ורתימת משפחת שרון לאינטרסי הנדל"ן של אפל באדמות גינתון הסמוכות לעיר לוד. במהלך 1998 פנה אפל למשרד החוץ הישראלי - שבראשו עמד באותה עת אריאל שרון - כדי שתאושר השתתפות שותפו, נורמן שקולניק, בפגישות של אנשי משרד החוץ עם אנשי משלחת יוונית. בראש המשלחת אמור היה לעמוד תת שר החוץ היווני, יאנוס קראנידיוטיס.

ממש באותה תקופה פעל אפל להפשרת קרקעות באזור גינתון (ליד לוד) שבבעלותו, לבנייה. באוקטובר 1998 נפגש עם מנהל מינהל מקרקעי ישראל, אבי דרכסלר, וניסה לשכנע אותו להסיר את התנגדותו להפשרה. לאחר שזה סירב, איים עליו כי יביא לפיטוריו בתוך חודש, ושיערב בעניין את גלעד שרון. אפל אכן עירב את גלעד, והסביר לו על חוסר שביעות רצונו ממדיניות דרכסלר שפוגעת בו, ומהמינויים במינהל שהוא מבצע.

במקביל לניסיונותיו של אפל להביא להפשרת הקרקעות בגינתון, הוא החליט לרתום את גלעד שרון למיזם האי היווני. הוא הציע לו ב-1998 תפקיד שלא הוגדר מראש, שתמורתו יקבל תשלום חודשי של 10,000 דולר. בנוסף לכך הציע אפל לשרון 1.5 מיליון דולר ללא תנאי, שאותם יקבל בשלב קבלת ההיתרים לפרויקט, ועוד 1.5 מילין דולר ללא תנאי, שיקבל בשלב תחילת הפעלת הפרויקט. גלעד קיבל את הצעתו של אפל בהסכמה בעל פה.

אפל לא הסתפק בהסכמה על הסכם המיליונים עם גלעד - הוא הבטיח לאריאל שרון כי יתמוך בו בבחירות לראשות הליכוד. בשיחה בינואר 1999 אמר אפל לשרון כי הוא וחבריו יתמכו בבו בבחירות המקדימות "וינטרלו מי שינסה לפגוע בסיכוייו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully