וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ימשיך הביוב לזרום אל הים התיכון

שמעון צוק

24.3.2004 / 15:50

שמעון צוק, הידרולוג, מסכם את תולדות הזרמת הביוב לחופי גוש דן, ומסביר למה גם הקיץ הממשלה תמשיך להזרים חרא אל חוף הים שלכם

איגוד ערים דן לביוב מזרים מאז פברואר 2003 באמצעות צינור השפד"ן שפכים גולמיים לים. בראשית שנת 2003 גרמה תקלה לפיצוץ בצינור ולזיהום הים בכמות אדירה של 3.5 מיליון קו"ב (!) שפכים ביתיים ותעשייתיים.

אבל לא מדובר באירוע חד פעמי. הזרמת השפכים המזהמים לים התיכון הפכה כבר לדרך חיים ואין באופק הצעה קונקרטית לפיתרון אמיתי. הזרמה זו מזהמת את הים במתכות כבדות ובחומרים רעילים, המצויים בביוב התעשייתי והביתי. כתוצאה מכך מתפתח במים זיהום בקטריאלי חמור, העלול לגרום למחלות מעיים זיהומיות. מדי פעם אוסר המשרד לאיכות הסביבה את הדיג, השיט והרחצה בחופי תל אביב והרצליה במשך מספר שבועות.

חורים בצינורות הביוב

הזרמה ביוב גולמי לים היא פרי הבאושים של מדיניות קלוקלת הנמשכת למעלה מעשרים שנה מצד איגוד ערים דן לביוב ומשרדי הממשלה. נוהג פסול זה מתרחש בעת תקלה, גשמים או לצורך תחזוקה. אולם הזרמת שפכים מנוגדת למנדט של איגוד ערים דן: הציבור הסמיך את איגוד ערים דן לביוב לאסוף לטפל ולמנוע הזרמת ביוב לסביבה ובכללם לים. האיגוד עושה בדיוק להיפך.

בניגוד להזרמה המסיבית בראשית שנת 2003, הזרמת הביוב הנוכחית נעשית באישור הוועדה הבינמשרדית למתן היתר הזרמה שפכים לים, בראשות המשרד לאיכות הסביבה. אישור זה התיר למעשה את דמו של הים והפך את הזרמת השפכים המזהמים אליו לקביל ושגרתי ע"י משרדי הממשלה – אותם משרדים האמורים לפקח על מניעת הזיהום!

בדיון שהתקיים בועדה הבינמשרדית להזרמת השפכים התנגדו נציגי עמותת "אדם טבע ודין" להמשך הזרמת השפכים, ודרשו להתנות את מתן היתר ההזרמה לצורכי תחזוקה וחירום בשיפוץ מידי של צינורות ההזרמה לים והארכת הצינורות כך שיגיעו ל-900 מטר לפחות מקו החוף. העמותה הציגה תצהירים של מוטי קסטל מנהל מועדון הצלילה "דוגית – אוקטיפוס" ואמיר שחק, מדריך במועדון, בהם נכתב: "בזמן הצלילה הבחנו בכך שלאורך כל הצינור, ברווחים של 20 מטר לערך, קיימים חורים בגדלים שגוף אדם יכול לעבור בהם". כלומר, במקום שהשפכים יוזרמו לים במרחק של 900 מטר מהחוף, הם נפלטו למים כבר אחרי פחות מ-500 מטר. כך זוהם קו החוף, במקום בו נמצאים רוחצים, גולשים, צוללנים ושייטים. לעומת זאת, במידה וההזרמה הייתה מתבצעת רחוק ככל האפשר מקו החוף היה הביוב נמהל בכמות גדולה של מי ים וזיהום מי החופים היה נמנע או מצטמצם באופן משמעותי.

הפיתרון: מאגר חירום לביוב

"אדם טבע ודין" הגישה במאי 2003 קובלנה פלילית כנגד ראשי איגוד ערים דן לביוב, עו"ד מיקי מזר ששימשה כיו"ר הנהלת האיגוד ומנכ"ל האיגוד לשעבר, אינג' גדעון זץ. לטענת "אדם טבע ודין", איגוד הערים לא ביצע תחזוקה מונעת בקווי הביוב וההזרמה לים, על אף שקווים אלה הונחו לפני כשלושים שנה. איגוד הערים גם לא נקט באמצעים סבירים לגילוי מוקדם של התקלה ולמניעתה ולא נקט באמצעים סבירים שבאמצעותם ניתן היה לצמצם את כמות השפכים המוזרמים לים ואת עוצמת זיהום מימי החופים.

בעקבות הקובלנה הפלילית של "אדם טבע ודין" הגיש המשרד לאיכות הסביבה כתב אישום נגד ראשי איגוד ערים דן לביוב. בימים אלו שוקל היועץ המשפטי לממשלה האם להגיש תביעה פלילית כנגד ראשי האיגוד בשל אותה עבירה.

לצערנו, ולצערם של שאר ארגוני הסביבה האחרים, בשל גילה המופלג של צנרת הביוב בגוש דן, אנו צפויים לעליה במספר אירועי הזרמת השפכים לים. "אדם טבע ודין" דרשה מהוועדה למתן היתרים להזרמת שפכים לים ומאיגוד ערים לביוב לבחון הקמת מאגר תפעולי, צפונית לרידינג, לאיסוף הביוב הגולמי בזמן תקלה או עבודות תחזוקה. מאגר שכזה יאפשר לאגור ביוב גולמי למשך מספר ימים מבלי להזרימו לים ולאחר גמר פעולות התחזוקה והתיקון יוזרם הביוב אל מתקן לטיהור השפכים בשפד"ן.

לצערנו, האיגוד והועדה הבינמשרדית לא אימצו חלופות סביבתיות אלו בתואנה שבעוד כשלוש וחצי שנים יוקם קו ביוב חדש אשר ימנע הזרמת שפכים לים. אשרי המאמין.

שמעון צוק הוא הידרולוג בעמותת "אדם טבע ודין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully