וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספרדים מרגישים מרומים בדרך לקלפי

גדי להב, ברצלונה

14.3.2004 / 14:42

יש מצביעים שמתכוונים להעניש את מפלגת השלטון בגלל חמקנותה בקשר לפיגוע. מנגד, הכלכלה דווקא בסדר. גדי להב מדווח מברצלונה

בדיוק ב-22:00 אתמול עלה רעש מחריש אוזניים מהרחוב. על מרפסות הבתים, על המדרכות, עמדו אנשים ויצרו רעש מכל הבא ליד – תופפו בכפות על סירים, מחאו כפיים, צפרו במכוניות, כמעט בכל רחוב בעיר. את המחאה העממית אפשר לסכם במשפט שצעקו כמה צעירים שהתעללו בעמוד החשמל שלידם: "זה מה שקורה עם ממשלה שקרית" (es lo que pasa, con un gobierno falso). המחאה הזו אורגנה בין יום, איש לא יודע בדיוק על ידי מי, בעזרת שליחת אס.אם.אסים ואימיילים. דמוקרטיה בעידן המידע. הדמוקרטיה קיימת בספרד בסך הכל 25 שנה, אבל הפעולה הפשוטה הזו היא תוצאה של המסורת ההומניסטית והליברלית האירופאית, שספרד היא חלק ממנה גם אם כוסתה זמנית בידי דיקטטורה, ובבסיסה התפיסה הכל כך מובנת מאליה כאן: העם הוא הריבון.

סמיכות הזמנים בין הפיגוע לבחירות, מהלך מדהים בדיוקו מצד אל-קאעדה (אם הם אכן האחראים, כפי שמסתמן כרגע), גורם לאבל והסולידריות שהופגנו אך שלשום להפוך לכעס ומחאה. כאן בברצלונה, בירת קטלוניה, יש רוב ברור שהתנגד לראש הממשלה אזנאר, ולמפלגתו PP (שבראשה יעמוד הפעם מריאנו ראחוי), עוד לפני הפיגוע במדריד. לכן צריך לקחת בעירבון מוגבל את עוצמת הדי המחאה. את עוצמתם, אך לא את המחאה עצמה. הפגנות מול משרדי ממשלת השלטון התקיימו אתמול במספר ערים בספרד, כולל במדריד, אחד ממעוזי המפלגה השמרנית. הספרדים הולכים היום לקלפי, ומה שמעסיק אותם עתה יותר מכל, הוא החשד שהממשלה הסתירה מידע, וניסתה לגמד את תפקידה של "אל קאעדה" בפרשה מחשש שהדבר יפגע בה בבחירות. לואיס פויש, בעל טור חשוב בעיתון הקטאלאני "לה ואנגוארדיה", כתב היום: "במקרה הטוב הממשלה לא אמרה את כל האמת. במקרה הרע, הממשלה שיקרה".

הפיגוע מיקד את תשומת הלב העולמית בבחירות בספרד, שהופכת בשנים האחרונות למדינת מפתח באיחוד האירופי, נושפת בעורפיהן של בריטניה, צרפת וגרמניה. דבר אחד כמעט ודאי – שיעור ההצבעה יהיה גבוה מהממוצע (בבחירות האחרונות, שהיו בשנת 2000, הוא עמד על כ-70 אחוז), אך מעבר לכך המצב מסובך ועדין: PP תהיה המפלגה הגדולה ביותר, בכך אין כמעט ספק. אולם אם כיום היא מחזיקה ברוב אבסולוטי של 183 מתוך 350 מושבים בפרלמנט, מה שאיפשר לה שלטון נטול שותפים, הרי שהיא עשויה לאבד את הרוב הזה. רבים אף טוענים כי היא תגלה שאף מפלגה אינה רוצה לחבור אליה לקואליציה. מצד שני, הפוליטיקה היא פוליטיקה בכל מקום, ומי שאמר היום "לא" מוחלט התכוון בעצם ל"כן, אולי".

רוב ברור של הספרדים מתנגד למעורבות במלחמה בעיראק. ההיסק הלוגי המתבקש הוא שהפיגוע יחזק את האופוזיציה. אולם יש הטוענים כי מי שמצביע ל-PP למרות התנגדותו למלחמה לא ישנה את דעתו עתה. אותם אנשים מצביעים ל-PP בגלל אותו מניע אלקטורלי קלאסי ואוניברסלי: זו הכלכלה, טמבל. והכלכלה של PP עשתה לספרד הרבה יותר טוב מרע. בסופו של דבר, איש אינו יודע מה יהיו תוצאות הבחירות, אולם זהו כבר ערעור במעמדה של PP, שעד יום חמישי נראה היה שנצחונה מובטח מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully