וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכורדים דורשים משאל עם בנוגע לעצמאות

26.2.2004 / 19:52

בעצומה שהגישו, מבקשים הכורדים להחליט בעצמם אם להפוך לחלק מעיראק החדשה, או למדינה עצמאית. יתר העיראקים מתנגדים למהלך. מתוך העצומה: "מעטים מאיתנו מרגישים עיראקים בכלל"

פעילים כורדים אספו 1.7 מיליון חתימות על עצומה הדורשת לקיים משאל עם בנוגע לעתיד חבל הכורדים שבצפון עיראק. במשך עשר השנים האחרונות ניהלו הכורדים את ענייניהם, מחוץ להישג ידו של רודן עיראק המודח סדאם חוסיין, שכן על מטוסים עיראקיים נאסר אז לטוס באזורם.

מעמד הכורדים בעיראק החדשה הוא אחד השנויים ביותר במחלוקת בתהליך הכנת החוקה העיראקית החדשה. מסע השכנוע לחתימה על העצומה תפס תאוצה בחודש האחרון. המארגנים דורשים להצביע האם יהפוך החבל הכורדי לחלק מעיראק החדשה, הפדרלית, או למדינה עצמאית לחלוטין. תומכי המשאל טוענים כי לכורדים זכרונות מרים של דיכוי תחת ממשלות של הרוב הערבי בעיראק, וכי אין ברצונם לאבד את החירויות שהשיגו במהלך עשור של אוטונומיה תחת הגנה מערבית.

פסקה בעצומה אומרת: "מעטים מאיתנו מרגישים עיראקים בכלל. דור צעיר גדל בתנאי חירות ולמד כורדית, ולא ערבית. עבור הדור המבוגר יותר, עיראק היא בעיקר סיוט גרוע"

לדברי המארגנים, הם מסרו את העצומה לבכירים במועצה השלטת העיראקית ובממשל הזמני האמריקאי, בראשות פול ברמר, וכעת הם ממתינים לתשובה. מסע השכנוע העממי סיבך עוד יותר נושא שממילא היווה מכשול במהלך המו"מ על חוקה עיראקית זמנית, שתאפשר עריכת בחירות במדינה.

מנהיגים כורדים דחפו להענקת שלטון עצמי לכורדים במסגרת פדרלית, אולם הערבים – השיעים והסונים כאחד - הביעו התנגדות לכך מחשש שהדבר יהווה צעד ראשון לפירוק עיראק. מארגני העצומה למען המשאל אומרים כי תנועתם מבקשת רק שקולה יישמע, אולם מסתמן שרוב הכורדים תומכים בעצמאות מלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully