וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג השיעים בעיראק ניצל מהתנקשות

רויטרס

6.2.2004 / 0:11

הניסיון להרוג את איש הדת עלי סיסתאני אירע ימים אחדים לפני הגעת משלחת האו"ם, שתבדוק אם ניתן לערוך בחירות במדינה, כפי שסיסתאני דורש. מסתמנת עלייה במתח הבין-עדתי בעיראק

מנהיגם הרוחני של השיעים בעיראק, האייתוללה עלי סיסתאני, ניצל אתמול מניסיון התנקשות בעת שאלמונים פתחו באש על פמלייתו ברחובות העיר הקדושה נג'ף. ניסיון ההתנקשות הזה אירע ימים ספורים לפני הגעתם המתוכננת של חברי קבוצת בדיקה של האו"ם, שיעריכו אם ניתן לקיים בחירות בהקדם בהתאם לדרישתו של סיסתאני.

סיסתאני, הנחשב לאיש קדוש בקרב הרוב השיעי בעיראק, נראה רק לעתים רחוקות בציבור וכמעט לעולם אינו יוצא מן העיר נג'ף, היושבת כ-160 ק"מ מדרום לבגדד.

"בשעה 10:00 בבוקר פתחו חמושים באש על האייתוללה סיסתאני בעת שהוא בירך אנשים בנג'ף, אולם הוא לא נפגע", אמר אתמול אחד מעוזריו, שדיבר בעילום שם. ניסיון ההתנקשות באיש הדת בן ה-73 צפוי לעורר זעם בקרב האוכלוסיה השיעית, שסבלה מדיכוי במהלך שלטונו של סדאם חוסיין, אולם רואה עצמה כמנהיגת עיראק החדשה.

מושוואף אל רובעי, אחד ממנהיגי השיעים במועצה השלטת של עיראק, נפגש עם סיסתאני לאחר ההתקפה ואמר "הוא בטוח ושלומו טוב". התקפה זו באה בתקופה של התגברות החששות מפני אלימות בין-עדתית, לאחר הפיגוע במשרדי המפלגות הכורדיות ביום ראשון, בהם נהרגו למעלה ממאה איש, ובכללם מנהיגים כורדיים.

בחודשים האחרונים דיבר סיסתאני נגד תוכנית ארה"ב להעביר את השליטה בעיראק לממשלה ממונה עד האחד ביולי. סיסתאני דרש לערוך בחירות כלליות במקום תוכנית ארה"ב, שקראה לקבוצות בחירה אזוריות ולא ישירות.

נפגש עם האו"ם, לא עם האמריקאים

פסיקותיו של סיסתאני נושאות משקל עצום בעיראק, והתנגדותו לתוכנית העברת השלטון של ארה"ב העמידה בספק את ההעברה במועד שנקבע במקור. סיסתאני ממעט לפסוק בענייני פוליטיקה ונחשב למנהיג השומר על פרופיל נמוך. לאור קהל מעריציו העצום, התערבותו הגדלה בפוליטיקה הפכה אותו אולי לאיש רב ההשפעה ביותר בעיראק שלאחר המלחמה.

לפני כשבועיים שלח סיסתאני עשרות אלפי עיראקים לרחובות כדי למחות על תוכנית העברת השלטון של ארה"ב. איש הדת קיבל לפגישה שליחים מן האו"ם בעבר, והוא שומר על קשר פתוח עם הארגון הבינלאומי. אולם הוא מסרב לקבל לפגישה נציגים של ארה"ב, ואפילו לא את המושל הזמני פול ברמר, מחשש שייתפש כמקורב מדי לאמריקאים.

ניסיון ההתנקשות בסיסתאני מגיע שישה חודשים לאחר ההתנקשות באיש דת שיעי ומתון אחר, מוחמד באקר אל חכים, בפתח מסגד האימאם עלי בנג'ף, בפיצוץ מכונית תופת שקטל עוד 80 איש מלבדו.

פגישתו של סיסתאני עם אל-רובעי, שגר בגלות בבריטניה במהלך שלטונו של סדאם, היא חלק מן המגעים מאחורי הקלעים שמנהל האייתוללה עם המנהיגים הזמניים של עיראק לקראת החזרת הריבונות לידי האוכלוסיה המקומית.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully