וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדוה"א "קירר" את עצמו והשתקם מאפקט החממה

2.2.2004 / 20:13

מחקר בריטי מגלה כיצד כדור הארץ החלים מההתחממות הגלובלית החריפה, שהשמידה את החי והצומח בתקופת הדינוזאורים. הבנת התהליך תסייע להתמודד עם ההתחממות מעשי ידי-אדם המתרחשת בהווה

מדענים בריטיים טוענים כי פיענחו את התהליך הגיאולוגי, בעזרתו הצליח כדור הארץ להתאושש מהתוצאות הקשות של התחממות הכדור. לפני כ-180 מיליון שנים, בתקופת היורה, עלתה הטמפרטורה בכדור הארץ באופן פתאומי ומהיר. התוצאות היו אכזריות – מרבית החי והצמחיה על פני הכדור נכחדה, כתוצאה מהעלייה החדה ברמות הפחמן הדו חמצני באוויר.

המדענים מעריכים כי הסיבה לשינוי הקיצוני במזג האוויר היא שחרור פתאומי של כמויות עצומות של הגז מתאן מקרקעית הים. המתאן הוא גז היוצר את "אפקט החממה", וגורם לעלייה בטמפרטורות, אולם הוא בעל אורך חיים קצר. עם זאת, הוא משתלב בקלות עם פחמן דו חמצני, המאריך את חיי המתאן באטמוספירה, ומאפשר לו לשהות בה זמן ממושך יותר.

למרות ההשמדה ההמונית, הרי שבמהלך תקופה של כ-150 אלף שנה, הצליח כדור הארץ להשתקם, והחיים עליו חזרו להתקיים ולפרוח. מדענים בריטים מהאוניברסיטה הפתוחה ע"ש מילטון קיינס, טוענים שהצליחו לפתור את תעלומת ההחלמה של כדור הארץ, שהיתה מסתורית במשך שנים.

המחקר עליו דיווח הירחון "גיאולוגיה" התבסס על סלעי בוץ עשירים בחומרים אורגניים, שנאספו בצפון יורקשייר. המדענים גילו כי בעת ירידת משקעים, הסלעים משחררים לים כימיקלים שונים, כמו סידן ומגנזיום; אלה מתאדים ומשתלבים באטמוספירה, ובריאקציה הכימית שנוצרת, מצליחים "לשאוב" את עודפי הפחמן הדו חמצני. "ההוכחה החדשה שלנו מראה כי ההתחממות גרמה לסלעים שעל פני כדור הארץ להישחק במהירות גבוהה פי 4", הסביר ד"ר אנטוני כהן, שעמד בראש המחקר. "השחיקה האינטנסיבית הצליחה לשים קץ להתחממות ע"י "בליעת" הפחמן, ולירידה באפקט החממה בעולם כולו".

ד"ר כהן הסביר ל-בי.בי.סי כי כיום יש כ-14 אלף ג'יגה טון מתאן, הנעולים בגושים דמויי קרח בים. "אם הטמפרטורות בעולם יוסיפו לעלות ויגיעו לנקודה הקריטית, אפשר שהן ייגרמו לשחרור מהיר של מתאן לאטמוספירה, וייגרמו לארוע דומה לזה שהתרחש בתקופת היורה. הבנת התופעה תוכל לסייע למומחים להתמודד בעתיד עם ההשפעות של התחממות כדור הארץ, הנוצרת ע"י תושבי הכדור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully