וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור התקשה לפתור את בעיית העוני

תולי שרגאי

1.2.2004 / 10:56

במשרד הרווחה ניסו לשאול את אזרחי ישראל איך לעזאזל מתגברים על הבעיה הטורדנית. התשובות היו מעטות, וצרי עין אף יאמרו מאכזבות. יש רעיונות טובים יותר?

המודעה שפורסמה בעמודים הפנימיים של שלושת העיתונים לפני כמה שבועות היתה קצרה: "צוות השרים המיוחד שמונה לטיפול בבעיית העוני בקרב ילדי ישראל מבקש מהציבור להציע הצעות לפיתרון הבעיה". סליחה? האם ייתכן שלמיטב המוחות החברים בצוות, שר הרווחה, זבולון אורלב, שמונה כיו"ר, שר האוצר, שרת החינוך התרבות והספורט, שר המשפטים ונציג משרד ראש הממשלה אין ממש רעיונות כיצד לפתור את בעיית העוני? על שולחן הצוות הונחו אמנם דו"חות רבים, מצד כל החשודים הרגילים – הביטוח הלאומי, המועצה לשלום הילד, בנק ישראל וגופים אחרים, אבל לא נראה היה שמהם תבוא הבשורה, ונדמה היה שלשם שינוי הצוות אכן מחפש בשורה, לא רק לסמן וי ולעבור הלאה. "התחושה היתה שדו"חות יש מספיק", מסביר דובר משרד הרווחה, נחום עידו, את פשר הפניה לציבור, "אבל רעיונות טובים וחדשים אין". הוא מדגיש כי לא מדובר בגימיק, וכי במשרד באמת קיוו להמציא מחדש את הגלגל, בעזרת אזרחי ישראל, שחלק ניכר מהם מתוודע לאחרונה מקרוב לבעיית העוני, בקרב ילדים ומבוגרים כאחד. "קיווינו שנצליח לקבל הצעות שהאנשים שמקובעים במשרד הרווחה או בביטוח הלאומי לא מצליחים למצוא", מסכם עידו.

הבעיה היתה שהעוני קיים לא רק בקרב ילדי ישראל, אלא גם בתקציב הפירסום של משרד הרווחה, וכך, במקום להרים קמפיין שהיה יכול לסחוף את המדינה, פורסמה מודעה אחת, פעם אחת, בשלושת העיתונים היומיים באמצע השבוע. התוצאה: הצעות ספורות בלבד, ובכל זאת מעניינות.

אזרחית נכבדה ממרכז הארץ הציעה לאלץ כל אדם המרוויח בטוטו או בלוטו יותר מחמישה מיליון שקלים לתרום מיליון אחד לרווחה. בתחום ההצעות השגרתיות יותר היא מציעה שלא להכריח את הילדים לקנות ספרי לימוד חדשים, מה עוד שידוע שהם אינם מועילים, ולהוכחה - דירוגה הנמוך של ישראל בהישגים הלימודיים. עוד בנושא החינוך מציעה אותה גברת להפחית את מספר הילדים הלומדים בכיתות מיוחדות. הצעד הראשון ייעשה עוד בחדר היולדות, "שם יוסבר לאמהות צעירות עד כמה חשוב לשוחח עם התינוק אפילו אם הוא עדיין לא מבין אותן. הוכח שזה מעלה את כושר הלימוד מכיוון שכך המוח מתפתח טוב יותר. לא כל אישה יודעת זאת". הכותבת גם מציעה לחדש את מפעל ההזנה לילדים, ולממן אותו בכספים שיתפנו מסגירת המועצות הדתיות.

אל תגידו "עוני"

סטודנטית לתקשורת הציעה ראשית להחליף את הטרמינולוגיה המעליבה, ולדבר על עוני רק במסווה. את הבעיה המוסווית היא מציעה לפתור ע"י פרוייקט וידאו להטמעת ערך הסובלנות, שחסרונו הוא הוא, לשיטתה, הבעיה העיקרית. " הרעיון הוא שימוש במדיה קיימת ויצירת כלי מדיה אינטרנטיים לחיזוק מסר הסובלנות, כאשר הדגש הוא על צמצום העוני, על ידי הקניית ידע. מפגשים בין קבוצות אחרות ולא מפגשים עם קבוצות "עוני" שוות, תקטין ותצמצם את העוני, על ידי חוויות יצירתיות". הכותבת מציעה "ליווי מקצועי ליוצרי וידאו צעירים שיפיקו כתבות, סרטים, וידאו ארט בנושא העוני...הליווי יכלול הדרכה בתחקיר, גיבוש תסריטים, עזרה להגיע לרמת צילום מקצועית, עריכה מבוקרת ואף הבאה לשידור בסטנדרטיים מקצועיים. למוצרים המוגמרים נוכל להבטיח ערוצי שידור והקרנה: טלוויזיה בישראל, בעולם, בקהילות יהודיות, בפסטיבלים ועוד". כמו כן מציעה הכותבת הקמת עיתון אינטרנט של תלמידים, שיעסוק גם הוא בתחומים חברתיים. לדבריה להצעות יש "ערך מוסף פדגוגי" בגלל שיתוף התלמידים. "הטמעת הנושא בקרב הנוער תשרת את המטרה ובכך תיצור מודעות, מעורבות ואזרחות טובה, מוסריות ואכפתיות האחד כלפי השני". לסיום מגלה הכותבת שהיא עצמה עוסקת בנושא, ומאחוריה, כמה מפתיע ואף שימושי, נמצאת גם חברת הפקה.

נציג של חברה מסחרית בתחום התקשורת בחר גם הוא לחזק את הסולידריות החברתית, באמצעים טכנולוגים, או בלשונו: "הרעיון: סולידריות = חזרה למחוייבות "כל ישראל ערבים זה לזה" - סיוע החזק לחלש. ובמונחים פרקטיים: הקמת מוקד טלפוני לסולידריות, פנייה לציבור לסייע ולהצטרף". הכותב מציע להקים מוקד טלפוני, מאוייש 24 שעות ביממה, שבו יתקבלו פניות לתרומה מהציבור. פניות אלו יקושרו באופן ישיר אל נזקקים, באמצעות עובדים סוציאליים וכך התורם יוכל לתרום ישירות לנזקק (למשל: קנייה של משקפיים). לדברי המציע, בדרך זו תגיע התרומה ישירות ליעדה, "ואולי אפילו יתפתח קשר בין התורם לנזקק". מערכת דיווח מדויקת תמסור מדי יום נתונים בדואר האלקטרוני להנהלת משרד הרווחה על הפעילות היומית. המציע כותב כי לצורך הפעלת הפרוייקט יש לגייס חסויות – מעיתון יומי גדול שיפרסם את מספר הטלפון של השירות ועד לנשיא המדינה שיעניק לו את חסותו. החברה המציעה מוכנה להפעיל את הפרוייקט ללא תמורה, לתרום כך לפתרון בעיית העוני באמצעות מפעל הנדבות הטלפוני. בבחינת למה לקנות להם חכות אם אפשר פשוט לזרוק להם איזו קופסא של טונה סטארקיסט.

אזרח מהצפון, בעל השכלה רלוונטית בתחום, מציע לפלח את המשפחות העניות, לפי חלוקה של עוני כרוני ועוני כתוצאה מנסיבות עכשוויות. לטווח הארוך הוא כותב שיש לו משנה סדורה לחיסול העוני, בדרך של "טיפול בתעסוקה וגם ברכישת השכלה יישומית, על ידי גורם בלתי תלוי שיש לו מימון מובטח לאורך זמן ושאינו קשור לשינויים פוליטים כאלה ואחרי".

במשרד הרווחה בהחלט מדווחים על אכזבה ממיעוט הפניות. עקב כך ייאלץ הצוות להסתפק בהצעות שגיבוש בעצמו, אותן יגיש השבוע לראש הממשלה. עם זאת, הטריק הזה של הודאה בכישלון ופניה אל הציבור מצא כנראה חן בעיני משרדי הממשלה. כעת מבקש משרד החינוך מהציבור הצעות לפיתרון המשבר במערכת החינוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully