וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכבלים במו"מ מתקדם להצטרפות לוועדה למדרוג

21.3.2001 / 13:24

המו"מ מתרכז בעיקר בדרישת הכבלים להגדלת מדגם הצופים, בהתבסס על ההערכה כי אחרת יתקשו חברות הכבלים לקבל נתונים מובהקים סטטיסטית לגבי הצפייה בערוצי "נישה"

הארץ

חני ברבש

חברות הכבלים מנהלות משא ומתן מתקדם עם הוועדה למדרוג על תנאי הצטרפותן כלקוחות לוועדה. לקוחות הוועדה מקבלים נתוני צפייה שוטפים בערוצי הטלוויזיה, כשהצפייה נמדדת באמצעות מערכת אלקטרונית בשם פיפל מיטר על ידי חברת טל-גאל עבור הוועדה.

כיום, עוקבות חברות הכבלים אחרי הצפייה בטלוויזיה באמצעות סקרים טלפוניים שוטפים, הנערכים על ידי חברת תסקיר עבור ICP, כשכל אחת משלוש חברות הכבלים מקבלת דו"חות חודשיים מפורטים של 160 עמודים. הבעיה בדו"חות היא שהם מסתמכים על מענה טלפוני, ולא על מדידה אלקטרונית, ואינם מאפשרים ניתוח נתונים שוטף.

בשנתיים החולפות דווח כמה פעמים כי חברות הכבלים מנהלות משא ומתן על הצטרפות לוועדה למדרוג כלקוחות, וכי נקודת המחלוקת העיקרית היא המחיר. הפעם מתרכז המשא ומתן בעיקר בגודל המדגם של מערכת פיפל מיטר. חברות הכבלים מתנות ככל הנראה את הצטרפותן בהגדלת מדגם משקי הבית של מערכת הפיפל מיטר מ-400 בפועל ל-500.

זאת בהתבסס על ההערכה כי אם לא יוגדל המדגם, יתקשו חברות הכבלים לקבל נתונים מובהקים סטטיסטית לגבי הצפייה בערוצי "נישה", כמו ויוה, הופ, AXN והולמארק, המושכים קהלי צופים ממוקדים יחסית.

מנכ"ל הוועדה למדרוג, אורן טוקטלי, אישר אתמול כי "אכן מתקיים מו"מ", והוסיף "אני מאמין שהפעם הכיוון חיובי. אנחנו בהחלט מעוניינים להגדיל את המדגם. מגבלות תקציב מונעות זאת". לדבריו, ייתכן כי עם הצטרפותן של חברות הכבלים כלקוחות, יתאפשר השינוי.

טוקטלי אמר כי "לפני כחמש שנים, הוחלט להתחיל עם מדגם של 350 משקי בית, בשל אילוצים תקציביים. בהמשך, הצלחנו להגדיל את המדגם ל-400 משקי בית בפועל. ברור לנו כי מדגם גדול יותר יניב נתונים מדויקים יותר לגבי הצפייה של אוכלוסיות מוגדרות בטלוויזיה ולגבי הצפייה בערוצים ייעודיים".

הדרישה להגדלת המדגם תואמת את הביקורת המוטחת לאחרונה בוועדה על ידי חלק מחבריה ולקוחותיה, באשר לאמינות נתונים. חלק מהביקורת נוגעת למדגם עצמו, כאשר יש התוהים אם הוא אכן מייצג נכונה את הצפייה בטלוויזיה בקרב מגזרים, כמו המגזר הערבי ומגזר העולים מחבר העמים החל מ-1989. בנוסף, נשאלות שאלות לגבי ריענון המדגם, בין השאר, בשל הירידה בשיתוף הפעולה של משקי הבית החברים בו.

חברות הוועדה למדרוג הן רשות השידור, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הטלוויזיה החינוכית, איגוד המפרסמים, האיגוד הישראלי לפרסום, שלוש זכייניות ערוץ 2 (טלעד, רשת וקשת) והמועצה לשידורי כבלים ולוויין, המבקשת לפרוש מהוועדה - סוגיה הנמצאת כעת בבדיקה משפטית. עם לקוחות הוועדה נמנים ערוצי הכבלים הזרים NTV ,MTV ,VH1 ,Star World ו-ORT.

חברות הוועדה למדרוג מקבלות נתונים שוטפים ומלאים לגבי הצפייה בערוצים של חברות הוועדה ולקוחותיה, וכן נתונים לגבי כלל הצפייה בערוצי הכבלים המקומיים והזרים שאינם לקוחות הוועדה. מערכת פיפל מיטר מודדת את הצפייה בכל אחד מערוצי הכבלים המקומיים והזרים, אך הנתונים אינם מתפרסמים.

לפני כשלושה חודשים, בעקבות לחץ שהפעילו זכייניות ערוץ 2, הן החלו לקבל נתונים חלקיים על הצפייה בחלק מערוצי הכבלים המקומיים, בהם ערוץ המשפחה, ערוץ הסרטים, ערוץ הספורט וויוה. לקוחות הוועדה מקבלים נתונים בהתאם לתשלום.

הסכם פשרה עם METV - ערוץ המזרח התיכון


לפני כשנה וחצי הפסיקה הוועדה למכור נתונים לערוץ המזרח התיכון (METV), כיוון ששידר פרסומות של חברות ישראליות. הוועדה ו-METV התנצחו בבית משפט. בחודשים האחרונים נדונה סוגיית שידור פרסומות ישראליות בערוצי כבלים זרים בכנסת ובמוסדות ציבור אחרים.

כעת בוחנת את הסוגייה המועצה לשידורי כבלים ולוויין, אך עדיין לא נקבעו כללים מחייבים. אתמול הושג הסכם פשרה, לפיו "הוועדה למדרוג מסירה את התנגדותה למכירת נתוני צפייה ל-METV, כל עוד משדרת METV בהתאם להסכם ביניים מפברואר 1999 או על פי הדין", אמר יו"ר הוועדה טוקטלי.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully