וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איילון: הפקודה לירות במפגין אינה חוקית בעליל

28.12.2003 / 11:03

ראש השב"כ לשעבר אמר כי חייל חייב לסרב לפקודה כזאת. מהתחקיר הראשוני עולה כי החיילים שירו במפגינים לא צוידו באמצעים הדרושים

ראש השב"כ לשעבר, עמי איילון, אמר הבוקר כי הפקודה לירות בפעילי השמאל שניסו לחבל בגדר ההפרדה היתה בלתי חוקית בעליל. "הפקודה לירות על אנשים שלא מסכנים אותך אש חיה זו פקודה בלתי חוקית בעליל", אמר איילון בראיון לגלי צה"ל. "לפקודה בלתי חוקית בעליל, חייל לא רשאי לסרב לה, הוא חייב לסרב לה".

בתקרית שלשום ליד הכפר מסחה נפצע באורח קשה מירי חיילי גולני פעיל השמאל הישראלי, גיל נעמתי, בן 22 מקיבוץ רעים. אמש דווח כי חלה הטבה משמעותית במצבו. בנוסף, אזרחית ארה"ב נפצעה קל מירי כדורי ברזל מצופים גומי.

בחטיבת אפרים התבצע תחקיר ראשוני של התקרית, ממנו עולה כי הליקוי הבסיסי בתפקוד החיילים היה בכך שהם לא צוידו באמצעים לפיזור הפגנות. החיילים אמרו כי עד שירו, לא ידעו שמדובר בישראלים כיון שחלק מהמפגינים, בהם הפצוע, היו רעולי פנים.

מתחקיר עולה עוד כי החיילים לא פעלו על דעת עצמם. מפקד המחלקה שהיה בשטח נתן אישור לחיילים לירות לאחר שקיבל אישור ממפקד הפלוגה שלא היה שם, סרן ש', שקשור משפחתית להתנחלות הסמוכה, אלקנה. בקול ישראל דווח כי יש התולים בכך את האשמה בפקודה שניתנה לירות אש חיה. בצה"ל דוחים הטענות על הסף ואומרים כי כל מפקד בשטח יכול היה לקבל את אותה החלטה. עדי ראייה טענו כי לאחר הירי סרבו החיילים להיענות לקריאת המפגינים לסייע לפצוע המדמם.

קצין בכיר אמר כי "לא ניתן לפגוע בחיילים שביצעו פקודה המעוגנת בהוראות הפתיחה באש". לדבריו, מדובר בהוראות יחודיות לאזור קו התפר, שמטרתן לשמר את האפקטיביות של הגדר, לפיהן מותר לבצע נוהל מעצר חשוד גם כלפי מי שמנסה לחבל בגדר.

טל כהן צלם ידיעות אחרונות אמר הבוקר לגלי צה"ל כי עצם קיום ההפגנה היה ידוע כולל הכוונה לחתוך את הגדר. לדבריו, ברגע שהחל הירי לעבר המפגינים, הוא רץ לעבר החיילים יחד עם חבריו הצלמים כדי לא להיפגע וצעק להם שמדובר בישראלים, אך החיילים המשיכו לכוון לעבר המפגינים. כהן סיפר שאחד החיילים ביקש כל הזמן לירות לעבר הרגליים כדי שכולם יברחו. לאחר שנפצע נעמתי אמר כהן כי "אחד המפגינים ניגש לשער וצעק אל החיילים כי יש פצוע קשה בבטן וברגל וביקש אמבולנס, אולם הם לא התייחסו אליו".

צה"ל: החיילים קראו קריאות אזהרה

כתבי "הארץ", ברוך קרא ועמוס הראל, מוסיפים:

יונתן פולק, אחד המפגינים, אמר ל"הארץ" כי לירי לא קדמה אזהרה מצד החיילים. לעומתו טען דובר צה"ל כי החיילים קראו קריאות אזהרה.

היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, דיבר אמש עם הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף מנחם פינקלשטיין, ודן עמו בתקרית. השניים סיכמו, כי הפרקליטות הצבאית הראשית תבחן אפשרות להורות על חקירה פלילית בניהול מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת). בדיקה זו תתבצע במקביל לתחקיר הצבאי הפנימי שהחל אתמול. בנוסף, יידון הנושא בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

מזכיר "שלום עכשיו", יריב אופנהיימר, אמר כי התנהגות צה"ל כלפי הפגנות השמאל הפכה בשנים האחרונות ל"בלתי נסבלת". הוא הצטרף לקריאות להקים ועדת חקירה בלתי תלויה. אלוף פיקוד המרכז, משה קפלינסקי, מינה ביום שישי את אל"מ יואב הראבן, מפקד אגד תותחנים סדיר, כקצין בודק בפרשה.

מאות פעילי שמאל הפגינו אתמול בערב מול משרד הביטחון בקריה בתל אביב, במחאה על התקרית. חלק מהמפגינים בתל אביב התיישבו על הכביש במקום וחסמו את התנועה ברחוב קפלן. שוטרים גררו את המפגינים ועצרו שבעה מהם. המפגינים מסרו כי אחד מהם, נער בן 15, נזקק לטיפול רפואי לאחר ששוטרים היכו אותו בבטנו באלה. לאחר מכן צעדו המפגינים דרך רחוב אבן גבירול עד לתחנת המשטרה של מרחב ירקון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully