וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקיסטן מציעה ויתורים בנושא קשמיר

18.12.2003 / 16:55

נשיא המדינה פרבז מושארף הודיע כי הוא "מניח בצד" את התביעה שהמחלוקת בקשמיר תוכרע במשאל עם. קרא לשני הצדדים לגלות גמישות אך אמר "לעולם לא נשכח את קשמיר"

פקיסטן מוכנה לוותר על דרישתה למשאל עם במחוז קשמיר השנוי במחלוקת - כך אמר נשיא פקיסטן, פרבז מושארף. עמדתה של פקיסטן מזה זמן רב היתה שיש להכריע במשאל עם אם המחוז ישתייך להודו או לפקיסטן. שתי המדינות, שלאחרונה הצטרפו למועדון הגרעיני, ניהלו שתיים משלוש המלחמות ביניהן על הנושא הקשמירי. הודו מסרבת לציית להחלטת האו"ם הקובעת כי העימות יוכרע במשאל עם.

"אנחנו תומכים בהחלטות האו"ם", אמר מושארף בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס. "עם זאת, הנחנו את העניין הזה בצד. אם אנו רוצים לפתור את הבעיה הזו, שני הצדדים חייבים לדבר זה עם זה בגמישות, ולהתקדם מעבר לעמדות המוצהרות, להיפגש היכן שהוא באמצע הדרך", הוסיף.

ממשלת הודו פרסמה היום הצהרה בנוגע לקשמיר, אך לא התייחסה להצהרתו של הגנרל מושארף. פקיסטן טוענת כי קשמיר היתה אמורה להפוך לחלק ממנה ב-1947, אז חולקה תת היבשת ההודית בין המוסלמים להינדים, מכיוון שמוסלמים הם הרוב במחוז.

"אני פקיסטני גאה"

בחודשים האחרונים חלה התחממות ניכרת ביחסים בין שתי המדינות. ראש ממשלת הודו, אטל בהארי ואג'פאי, אמור להשתתף בוועידת פסגה אזורית באיסלמבאד, בירת פקיסטן, בחודש ינואר. שתי המדינות גם הגיעו להסכמה שבשתיקה על הפסקת אש לאורך הגבול בקשמיר.

הגנרל מושארף אמר כי כעת יש לשני הצדדים "הזדמנות ממשית מאד" להגיע לשלום. "הבסיס להכל, הבסיס להפחתה בתוקפנות, הוא התקדמות על בסיס דו שיח", אמר השליט הפקיסטני. "אם הדו שיח הפוליטי הזה לא יתממש, מי מרוויח ומי מפסיד? המתונים הם שמפסידים והקיצונים הם שמרוויחים, וזה בדיוק מה שקרה עד כה". הנשיא מושארף אמר כי אנשים בהודו ובפקיסטן מקווים לשיפור ביחסים בין שתי המדינות. "הגענו לשלב שבו יש הפשרה ביחסים, שבו יש ציפיות בקרב הציבור בשני הצדדים", אמר. "אם ההנהגה לא תתעלה ותנצל את ההזדמנות, זה יהיה חבל ואני חושש שנאכזב את ציבורינו שוב".

שר החוץ לשעבר של הודו, ג'.נ. דיקסיט, אמר שהצעתו של הגנרל מושארף בנוגע לקשמיר מהווה "שינוי מדיניות חשוב", לקראת ועידת הפסגה האזורית. "הוא מאותת שתהיה גמישות בניהול המו"מ הפקיסטני. עלינו להיות מסוגלים להגיב בגמישות ולראות אם נוכל למצוא קרקע משותפת", אמר דיקסיט.

מושארף אמר שלא יתחנן לפגישה עם ראש ממשלת הודו ואג'פאי במהלך הפסגה. "הכדור נמצא במגרש שלו. אם הוא רוצה לפגוש אותי, אפגש איתו. אם הוא לא רוצה להיפגש אתי, אני לא עד כדי כך נלהב". מושארף אמר כי הוא "מאמין בתוקף", כי הודו "בלתי מתפשרת. הם סובלים מיהירות הכוח. אני פקיסטני גאה. לעולם לא אכנע", אמר. "לא, אדוני, לעולם לא נשכח את קשמיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully