וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על פרסום תכנית ההתנקשות בסדאם

16.12.2003 / 6:39

הותר לפרסום כי סיירת מטכ"ל התכוונה להתנקש ברודן ב-92'. התוכנית בוטלה עקב אסון "צאלים ב'" שאירע במהלך האימונים. הרמטכ"ל: הפקרות. ראש אמ"ן: אנשים מפטפטים עצמם לדעת

סיירת מטכ"ל התכוונה לחסל את נשיא עיראק המודח, סדאם חוסיין, ב-1992, אך המבצע בוטל בשל "אסון צאלים ב'", בו נהרגו חמישה חיילים. כך הותר לפרסום בעקבות מעצרו של הרודן לשעבר בידי האמריקאים.

התוכנית החלה להתגבש לאחר מלחמת המפרץ הראשונה ב-1991, כאשר השרדותו של סדאם גרמה לתיסכול בצמרת צה"ל ובמשרד הבטחון. בשיחות שערכו גורמים ישראלים עם בכירים בסי.איי.איי התברר כי האמריקאים מתוסכלים מההוראה האוסרת עליהם לבצע התנקשויות, והבינו כי האמריקאים לא יכעסו אם ישראל תיקח על עצמה את משימת ההתנקשות בסדאם.

מתוך הנחה כי סדאם ממשיך להוות סכנה לישראל התחילו בצה"ל ובמוסד לבדוק את אפשרות ביצוע הפעולה המורכבת הזאת. ב"ידיעות אחרונות" דווח כי המבצע, שכונה "שיח האטד", תוכנן בסודיות קיצונית.

השלב ה"רטוב" התערבב בשלב ה"יבש"

הוחלט כי ההתנקשות תבוצע על ידי סיירת מטכ"ל באמצעות טיל מונחה טלוויזיה, שהיה אז סודי ביותר. בסיירת התחילו להתאמן על השימוש בטיל באמצעות סימולטור במפעל של רפא"ל, ובאש חיה בשטחי האש של בסיס בה"ד 1 ובבסיס צאלים.

על פי התכנון היו אמורים שני מסוקי יסעור של חיל האוויר להנחית את הצוות של סיירת מטכ"ל בלב השטח העיראקי יחד עם ג'יפים. משם הם היו אמורים לנסוע עד למקום ממנו ישוגרו הטילים. ממקום זה היה אמור לצאת צוות קטן של ארבעה אנשים, לזהות את סדאם ולהתנקש בו באמצעות הטיל.

כדי לביים את האויב בתרגיל נאספו אנשי מנהלה, אנשי מודיעין ולוחמים מצוותים שונים. אף אחד מהם לא ידע מה מטרת התרגיל, מלבד אחד – אייל כתבן ש"גילם" את סדאם. בשל טעות התערבב השלב ה"רטוב" בשלב ה"יבש" והטיל ששוגר היה אמיתי, מה שהביא לתקרית המכונה "אסון צאלים ב'". כתבן לא נהרג בתרגיל אלא רק נפצע ברגליו.

ראש המוסד לשעבר, שבתאי שביט, מתח הבוקר ביקורת על פרסום הפרשה. בראיון לגלי צה"ל אמר שביט כי למרות מעצרו של סדאם, הפרסום עלול להזיק לביטחון ישראל. גם האלוף במילואים אורי שגיא, שהיה ראש אמ"ן ב-1992, אמר כי הפרסומים בתקשורת בעניין הם חסרי אחריות. "אנשים מפטפטים את עצמם לדעת", אמר שגיא. "שופכים תינוק מפוקפק יחד עם כל המים. אני לא יכול לתקן את כל העולם. אני חש כמו אדם, אולי לא יחידי, שמנסה באצבע לסכור את המים בסכר הוירטואלי הזה".

הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, הגדיר את הפרסום - הפקרות. "יש דברים שנכון לשמור בתוכנו מטעמי ביטחון ולא להוציא אותם לכל העולם בצורה מופקרת", אמר הרמטכ"ל. בקול ישראל דווח כי הדברים נאמרו לכתבים לאחר נאומו של יעלון בכנס הרצליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully