וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדאם התחיל לדבר עם חוקריו

יואב שטרן, נתן גוטמן והסוכנויות

15.12.2003 / 15:01

מצבא ארה"ב נמסר כי הרודן מספק מידע על כוחות ההתנגדות בעיראק, שיוביל ללכידת מנהיגם. איראן תגיש נגדו תלונה לביהמ"ש הבינלאומי. דיווח: סדאם הועבר לבסיס בקטאר

נשיא עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, מוסר מידע על כוחות ההתנגדות בעיראק. כך אמר בצהריים, מקור בכיר בצבא ארה"ב. לדבריו, המידע עשוי להוביל ללכידתו של מנהיג המורדים בבגדד. בתוך כך דיווחו בצהריים סוכנויות הידיעות, כי סדאם הועבר על ידי הצבא האמריקאי לבסיס בקטאר. חבר המועצה הזמנית בעיראק הכחיש את הידיעה.

דובר מטעם ממשלת איראן הודיע כי איראן תגיש לבית משפט בינלאומי תלונה נגד סדאם חוסיין, על מלחמת איראן-עיראק בין השנים 80' ל-88'. "משרד החוץ נקט צעדים בנושא והשיג את המסמכים הדרושים. אני מקווה שנצליח להגן על הדרישות המוצדקות של האיראנים", אמר הדובר.

במלחמה נהרגו כ-300 אלף איראנים, אלפים בהם לאחר שהותקפו בנשק כימי בידי הצבא העיראקי. הדובר ציין כי לעם העיראקי יש עדיפות בהעמדת סדאם לדין על פשעים שביצע בארצו, ואולם "זה לא בא בסתירה לזכויותיהם של אחרים להגיש תביעה נגדו במוסדות בינלאומיים". לאיראן יש דרישות רבות לפיצויים מעיראק מאז המלחמה בה פתח סדאם ב-1980.

סדאם חוסיין יזכה למעמד של שבוי מלחמה בהתאם לאמנת ז'נבה. כך אמר הלילה שר ההגנה האמריקאי, דונלד ראמספלד, בראיון לתוכנית "60 דקות". עם זאת, הבהיר רמספלד כי אם תיחשף מעורבותו של סדאם בלחימה נגד כוחות הקואליציה בעיראק לאחר תום המלחמה, הדבר יביא לשינוי בהגדרת מעמדו. רמספלד ציין עוד כי מוקדם לקבוע אם הרודן לשעבר, שנלכד בשבת, ישתף פעולה עם חוקריו. "האיש (סדאם) הצטלם מאות פעמים יורה ברובים כדי להפגין את קשיחותו, אך למעשה הוא מוג לב שהסתתר בבור באדמה ולא השתמש באקדחו", אמר.

יום לאחר פרסום הידיעה על לכידתו של סדאם חוסיין נמשך הטרור בעיראק. לפחות שמונה בני אדם נהרגו וכ-20 נפצעו היום בפיצוץ שתי מכוניות ממולכדות בבגדד. מכונית ממולכדת נוספת התגלתה ונוטרלה.

לא מוכן להתנצל בפני העיראקים

פרטים נוספים על לכידת הנשיא לשעבר מתפרסמים היום בסוכנויות הידיעות. קצין המבצעים במבצע סיפר שכשהגיעו החיילים לבור בו התחבא סדאם ושאלו אותו לזהותו, ענה הרודן הנמלט באנגלית: "שמי סדאם חוסיין. אני נשיא עיראק ואני רוצה לנהל מו"מ". החיילים השיבו לו "ברכות מהנשיא בוש". ארבעה עיראקים החברים במועצה הממונה הובאו אתמול לתא המעצר של סדאם כדי לזהותו. לדבריהם, הם שהו עמו כחצי שעה, במהלכה הציגו לרודן המודח האשמות ושאלות על תקופת שלטונו. חבר המועצה אחמד צ'לאבי שהיה בין הארבעה אמר על סדאם: "הוא היה צלול למדי. הוא לא היה מוכן להתנצל בפני העם העיראקי. הוא לא הכחיש את הפשעים שנטען כי הוא ביצע, וניסה להצדיק אותם".

הם סיפרו שסדאם פנה לחבר המועצה פצ'אצ'י שהיה בין הארבעה, ושאל אותו: "אתה היית שר החוץ של עיראק, מה אתה עושה עם האנשים האלה?" כשנשאל מדוע השתמש בנשק כימי נגד הכורדים בחלבג'ה ב-1988, באירוע בו נהרגו כ-5,000 בני אדם, סדאם האשים במעשה את איראן, שהיתה באותה עת במלחמה עם עיראק.

צ'לאבי אמר כי סדאם רמז שהוא עומד מאחורי התקפות הגרילה נגד הצבא האמריקאי בתשעת החודשים האחרונים: "אמרתי שאלחם בהם באקדחים, וכך עשיתי". חבר מועצה אחר, מואפאק אל-רוביי, סיפר כי אמר לסדאם: "אתה חוזר ואומר שאתה אדם אמיץ וערבי גאה. למה כשעצרו אותך לא ירית כדור אחד? אתה פחדן?". לדבריו, סדאם ענה על כך במגוון של קללות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully