וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקונסול הבריטי בין 27 ההרוגים באיסטנבול

רויטרס

20.11.2003 / 18:22

פיצוצים עזים היכו במטה בנק השקעות בריטי ובקונסוליה הבריטית. 500 בני אדם נפצעו. אל קאעדה וארגון טורקי איסלאמי לקחו אחריות

לפחות 27 בני אדם נהרגו וכ-500 נפצעו בשני פיגועים אתמול בצפון איסטנבול. ככל הנראה כוונו פיגועי הטרור כנגד מטרות בריטיות - אחד הפיצוצים התרחש סמוך לקונסוליה הבריטית והשני ליד מטה בנק ההשקעות הבריטי HSBC. בסמוך למשרדי הבנק שוכנת גם הקונסוליה הישראלית בעיר וכן בית הכנסת נווה שלום בו אירע פיגוע ביום שבת, אך לא נגרם להם נזק. בין ההרוגים גם הקונסול הבריטי הכללי באיסטנבול, רוג'ר שורט.

גבר שהתקשר לסוכנות הידיעות הטורקית, אנטוליה, טען כי ארגון אל קאעדה וארגון איסלאמי טורקי נוסף - "חזית הפושטים האיסלאמית של המזרח הגדול" (IBDA) - הם האחראים לפיגועים - כך דיווחה סוכנות הידיעות איי.פי. IBDA לקח אחריות גם על הפיגועים שאירעו בשבת נגד מטרות יהודיות בעיר.

מבנה הקונסוליה קרס

ככל הנראה בוצעו הפיגועים בידי מחבלים מתאבדים באמצעות מכוניות תופת. הפיגוע הראשון התרחש בסביבות השעה 11:00 בבוקר סמוך לבנק HSBC - השני בגודלו בעולם. מטה הבנק בן 12 הקומות, השוכן ברובע לוונט, קרס חלקית כתוצאה מהפיצוץ.

כמה דקות לאחר מכן אירעו שני פיצוצים סמוך לקונסוליה הבריטית, אשר בסמוך אליה היו באותה שעה עשרות בני אדם. ככל הנראה פגע טנדר סקודה ממולכד בחומת הקונסוליה. גם מבנה הקונסוליה קרס כמעט לחלוטין. מהפיצוצים נפגע גם מתחם הבורסה הטורקי. המסחר בבורסה נסגר לאחר ירידות חדות בעקבות הפיגועים, ועובדיה פונו מחשש לפיגוע נוסף.

קונסולית ישראל באיסטנבול, אמירה ארנון, סיפרה לקול ישראל כי אחד הפיצוצים אירע במתחם בו שוהה הקונסוליה הישראלית, אולם איש לא נפגע ולמבנה לא נגרם נזק. לדבריה, כל עובדי הקונסוליה כונסו במבנה. שגריר ישראל בטורקיה, פנחס אביבי, אמר כי התחושה היא שהפיגועים באיסטנבול לא כוונו למטרות יהודיות או ישראליות, אלא ליעדים בריטיים.

ארה"ב סוגרת את הקונסוליה באיסטנבול

שר החוץ הטורקי, עבדאללה גול, אמר בעקבות הפיגועים כי ארצו לא תיכנע לטרור. שר הפנים הטורקי, עבדול קאדר אקסו, אמר כי יש קשר חזק בין סדרת הפיגועים שזיעזעה את העיר היום, לבין שני הפיגועים שאירעו בבתי הכנסת בעיר ביום שבת. בפיגועים אלו נהרגו 23 בני אדם, בתוכם שישה יהודים, ונפצעו 300. פלג של ארגון אל קאעדה לקח אחריות לפיגועים.

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, וראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, כינסו אתמול בצהריים מסיבת עיתונאים משותפת בלונדון בה הביעו את תנחומיהם לקורבנות הפיגועים ולעם הטורקי, והביעו נחישות בהמשך המלחמה בטרור. בוש ציין כי הטרוריסטים מראים בוז מוחלט לחיי אדם, ומטרתם לפגוע במוראל האזרחים. בלייר הדגיש כי יש "להלחם בטרור בלי פשרות, בכל מקום ובכל זמן כדי להביסו". בלייר הוסיף: "אנחנו ננצח את הפילוסופיה של המחבלים המבצעים את הפיגועים הללו". השניים הדגישו כי גם לאחר הפיגועים לא תהיה נסיגה מעיראק, או מדינה אחרת, בה מתקיים מאבק בטרור.

משרד החוץ האמריקאי הודיע כי הוא סוגר את הקונסוליה באיסנטבול. בקול ישראל דווח כי בהודעת המשרד נקראו האזרחים האמריקאים לנקוט באמצעי זהירות, ולהתרחק ממרכזי קניות, ממוסדות דתיים וממרכזי עסקים.

ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר בעקבות הפיגועים באיסטנבול כי הם מזכירים כמה הכרחית המלחמה של העולם החופשי בטרור. בגלי צה"ל דווח, כי שרון ציין שכעת אין מדובר במאבק בלעדי בישראל, אלא בסכנה לעולם כולו. משרד החוץ המליץ היום לישראלים לדחות ביקורים מתוכננים באיסטנבול. בהודעת המשרד נאמר כי מדובר בהמלצה של המטה ללוחמה בטרור על אף היעדר מידע התרעתי קונקרטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully