וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר שלום: לא ידוע לי על התרעה לגבי טורקיה

16.11.2003 / 18:22

השגריר בישראל הכחיש הפרסומים כי המוסד העביר התרעות לממשלתו. עיתון יהודי באיסטנבול: ראשי הקהילה ידעו על האזהרות אך לא דיווחו עליהן כדי למנוע בהלה

שר החוץ, סילבן שלום, אמר בביקורו באיסטנבול כי לא ידוע לו על התרעה ממוקדת על פיגוע נגד הקהילה היהודית בטורקיה. בקול ישראל דווח ששלום אמר כי יש התרעות על פיגועים במקומות רבים בעולם. "מדובר בשני פיגועים קשים מאוד, הרבה יותר מאשר הם נראו אתמול בטלוויזיה", אמר. השר התייחס לדיווח בעיתון הטורקי "רדיקל" כי המוסד העביר שתי התרעות לגורמי המודיעין של טורקיה מפני פיגועים בבתי כנסת במדינה. היום הודיעו השלטונות כי שני הפיגועים בוצעו על ידי מחבלים מתאבדים.

גם שגריר טורקיה בישראל, פריגומס מריאוגלו, הבהיר הערב כי המוסד לא העביר לטורקיה התרעות על פיגוע אפשרי במדינה. השגריר אמר לגלי צה"ל כי "אלה הם רק דיווחים עיתונאים. אני יכול לומר שהיו חילופי מידע בין שירותי המודיעין של ישראל וטורקיה. שתי המדינות סבלו מטרור נורא, וברור לנו שרק באמצעות שיתוף פעולה נגד הטרור נוכל להילחם בו בצורה יעילה".

על פי העיתון, ההתרעה הראשונה הועברה בחודש אפריל לאחר שהתקבל מידע לפיו ארגון אל קאעדה מתכוון לפגוע בבית הכנסת נווה שלום, וכן בנציגויות דיפלומטיות של ישראל, ארה"ב ובריטניה במדינה. ההתרעה השניה התקבלה לפני כחודשיים, ולפיה ארגונו של בן לאדן מתכוון לפגוע באזרחים ישראלים ואמריקאים בטורקיה.

נלי ברוקס, כתבת העיתון היהודי "שלום", אמרה הערב לקול ישראל כי ראשי הקהילה היהודית בטורקיה, בהם הרב הראשי יצחק חליבה, ידעו על ההתרעות הביטחוניות שהעבירו גורמי ביטחון ישראלים לשלטונות הטורקים, אך העדיפו לא לפרסם בקהילה כדי למנוע בהלה. ראש ממשלת טורקיה, רגפ טייפ ארדואן, הבטיח לרב חליבה כי המדינה תסייע לבנות בית כנסת גדול חדש לקהילה היהודית באיסטנבול. בית הכנסת ייבנה במקום בטוח יותר, במקום בתי הכנסת שנהרסו בפיגועים בשבת.

השר שלום, שביקר באתרי הפיגועים, ציין כי "הממשלה הטורקית מרגישה שזה נועד לזעזע את המשטר ולא מדובר בפעולה נגד היהודים בלבד. אלה שעשו את זה ידעו שייפגעו שם מוסלמים רבים כי מדובר במקומות מאוד צרים והפגיעה בעוברי אורח היתה ידועה מראש". לדבריו, "הפיגועים נועדו לפגוע בכל מי שיש לו ערכים של חופש, פתיחות ודמוקרטיה.

הפיגועים בוצעו על ידי מחבלים מתאבדים

הלילה נעצרו באיסטנבול שלושה חשודים במעורבות בפיגועים. בקול ישראל דווח הערב, כי משטרת טורקיה כבר שחררה ארבעה אזרחים שנעצרו לחקירה.

הרשויות בטורקיה קבעו היום ששני הפיגועים בוצעו על ידי מחבלים מתאבדים שהפעילו מכוניות תופת ובהן כ-400 ק"ג חומר נפץ. על שתיים מהגופות נמצאו חוטי חשמל המעידים כי הם הפעילו את המטענים. עוד פורסם כי סוכני מוסד סרקו את ההריסות יחד עם כוחות הביטחון המקומיים. יתכן כי מדובר במומחי החבלה של משטרת ישראל שנשלחו אתמול לאיסטנבול.

כתבי "הארץ", יהונתן ליס, יוסי מלמן ושירות הארץ, מוסיפים:

העיתון הסעודי "אל-וטן" פרסם הבוקר כי טורקיה התעלמה מהתרעה ברורה מפני פיגועים שהעביר הממשל האמריקאי לפני שבועיים. העיתון מייחס את הדיווח ל"מקור ביטחוני סעודי". על פי הדיווח, הממשל העביר לטורקיה מידע לפיו פעילים של ארגון אנסאר אל-איסלאם נכנסו למדינה מצפון עיראק או מאיראן, וכי הם מתכוונים לפגוע בשגריריות ארה"ב בריטניה או ישראל, כמו גם במוסדות הקשורים אליהן. אנסאר אל-איסלאם הוא ארגון מוסלמי קיצוני שבסיסו באזור הכורדי בצפון עיראק. הוא פועל בשיתוף פעולה עם בכירים באל-קאעדה.

23 בני אדם נהרגו אתמול בפיגוע הכפול סמוך לבתי הכנסת באיסטנבול, ו-308 בני אדם נפצעו, מתוכם ארבעה אנוש. שישה מההרוגים ו-80 פצועים הם מהקהילה היהודית בעיר. רוב הנפגעים הם עוברי אורח. היום נותרו בבתי החולים כ-70 פצועים.

ששת ההרוגים היהודים בשני הפיגועים בבתי הכנסת "נווה שלום" ו"בית ישראל" יובאו למנוחות ביום שלישי. ההרוגים הם: בטו אברהם ורול, כבן 45; יואל כהן אולצ'ר בן 19, שעבד כמאבטח מטעם הקהילה; יונה רומנו כבן 55; אנט רובינשטיין, בת 8 וסבתה, אנה רובינשטיין, בת 85; ברטה אוזדוגן, בת 35, ובעלה אחמט אוזדוגן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully