וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתון טורקי: המוסד התריע על הפיגועים

16.11.2003 / 13:37

על פי הדיווח, סוכנות הביון הישראלית הזהירה פעמיים מפני כוונת אל-קאעדה לתקוף בתי כנסת. החוקרים הטורקים סבורים: הפיגועים בוצעו בידי מתאבדים

העיתון הטורקי "רדיקל" דיווח היום כי המוסד העביר שתי התרעות לגורמי המודיעין של טורקיה מפני פיגועים בבתי כנסת במדינה. בגלי צה"ל דווח כי על פי העיתון, ההתרעה הראשונה הועברה בחודש אפריל לאחר שהתקבל מידע לפיו ארגון אל קאעדה מתכוון לפגוע בבית הכנסת נווה שלום, וכן בנציגויות דיפלומטיות של ישראל, ארה"ב ובריטניה במדינה. ההתרעה השניה התקבלה לפני כחודשיים, לפיה ארגונו של בן לאדן מתכוון לפגוע באזרחים ישראלים ואמריקאים בטורקיה.

כתבי "הארץ", יהונתן ליס, יוסי מלמן ושירות הארץ, מוסיפים:

העיתון הסעודי "אל-וטן" פרסם הבוקר כי טורקיה התעלמה מהתרעה ברורה מפני פיגועים שהעביר הממשל האמריקאי לפני שבועיים. העיתון מייחס את הדיווח ל"מקור ביטחוני סעודי". על פי הדיווח, הממשל העביר לטורקיה מידע לפיו פעילים של ארגון אנסאר אל-איסלאם נכנסו למדינה מצפון עיראק או מאיראן, וכי הם מתכוונים לפגוע בשגריריות ארה"ב בריטניה או ישראל, כמו גם במוסדות הקשורים אליהן. אנסאר אל-איסלאם הוא ארגון מוסלמי קיצוני שבסיסו באזור הכורדי בצפון עיראק. הוא פועל בשיתוף פעולה עם בכירים באל-קאעדה.

קונסולית ישראל בטורקיה, אמירה ארנון, אמרה היום כי הקהילה היהודית קיבלה באחרונה התרעה ביטחונית לא ממוקדת, ובעקבותיה הגבירה את האבטחה סביב בתי הכנסת בעיר.

הלילה נעצרו באיסטנבול שלושה בני אדם, בחשד למעורבות בפיגועים אתמול בבתי הכנסת בעיר. כך דווח הבוקר בכלי התקשורת בטורקיה. לפי אתר האינטרנט של העיתון "הוריית", אחד הגדולים במדינה, נעצרו שני גברים ואשה בכיסוי ראש, ואילו על פי דיווח רשתות הטלוויזיה אן.טי.וי וסי.אן.אן בטורקית, נעצרו גבר ושתי נשים. על פי הדיווחים, העצורים נחקרים על ידי אנשי היחידה ללוחמה בטרור של משטרת טורקיה. בצהריים נמסר כי חוקרי הפיגועים הטורקים סבורים שמחבלים מתאבדים הם שביצעו את ההתקפות בבתי הכנסת.

23 בני אדם נהרגו אתמול בפיגוע הכפול סמוך לבתי הכנסת באיסטנבול, ו-308 בני אדם נפצעו, מתוכם ארבעה אנוש. שישה מההרוגים ו-80 פצועים הם מהקהילה היהודית בעיר. רוב הנפגעים הם עוברי אורח.

"מבצע עם שלוחות ושורשים בינלאומיים"

ראש הממשלה, אריאל שרון, אמר הבוקר בישיבת הממשלה כי לישראל יש ביטחון ואמון מוחלטים ברשויות הביטחון והחוק בטורקיה, ש"יידעו לתפוס את האחראים לרצח השפל ולהביאם לדין". שרון הוסיף כי "ראינו אתמול פעם נוספת כי לטרור אין גבולות. הטרור אינו מבדיל בין דת לדת או בין דם לדם". הוא שלח בשמו ובשם הממשלה תנחומים למשפחות הנרצחים, יהודים ומוסלמים, וכן ברכת החלמה לפצועים.

שר החוץ, סילבן שלום, הגיע הבוקר לביקור קצר באיסטנבול. הוא ביקר באתרי הפיגועים ונפגש בצהריים עם שר החוץ הטורקי, עבדאללה גול.

גורמי ביטחון ישראלים יצאו לטורקיה, כדי לסייע בחקירת הפיגוע, ובהמלצות על שיפור במערך האבטחה של מוסדות ישראליים ויהודיים במדינה. במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי מאחורי הפיגוע עומד ארגון אל-קעאדה או ארגונים איסלאמיים קיצוניים הקשורים בו. גם במשטרה הטורקית סבורים כי מדובר במבצע שיש לו "שלוחות ושורשים בינלאומיים".

קצין משטרה בכיר מלשכתו של מפקד המשטרה במחוז איסטנבול, ג'לאלטין ג'ראח, אמר אמש ל"הארץ" כי "התקפת הטרור המתוזמנת הזו היא תוצאה של שיתוף פעולה בין גורמי טרור טורקיים לבין אל-קעאדה". הקצין הדגיש כי החקירה עדיין מצויה בשלבים ראשוניים, ולכן המסקנות לא סופיות.

ארגון מוסלמי מיליטנטי קטן ביותר, "חזית הפושטים האיסלאמית של המזרח הגדול" קיבל אמנם את האחריות לפיגוע, אך רוב חבריו הפעילים ומנהיגו מרצים עונשי מאסר בכלא. לכן, בקהילת המודיעין הטורקית מטילים ספק רב בטענת הארגון כי הוא שביצע את הפעולה.

הנחת העבודה, כפי שהדגיש קצין המשטרה הטורקי ל"הארץ", היא שפעילים איסלאמיים קיצוניים המזדהים עם "חזית הפושטים" ביצעו את ההתקפה בהכוונה וסיוע של רשת טרור בינלאומית, שפועלת בהשראת אל-קאעדה ומטעמו. גם במערכת הביטחון בארץ היו שותפים להערכה: "סדר גודל כזה של פעולה", אמר אמש ל"הארץ" גורם ביטחוני בכיר, "תוכנן כנראה בידי ארגון טרור בינלאומי גדול, שמסוגל 'להרים' מבצע כזה. אנחנו מדברים על אל-קאעדה או משהו דומה, אף שהם בוודאי נעזרו גם בגורמים קיצונים בתוך טורקיה".

ששת ההרוגים היהודים בשני הפיגועים בבתי הכנסת "נווה שלום" ו"בית ישראל" יובאו למנוחות ביום שלישי. ההרוגים הם: בטו אברהם ורול, כבן 45; יואל כהן אולצ'ר בן 19, שעבד כמאבטח מטעם הקהילה; יונה רומנו כבן 55; אנט רובינשטיין, בת 8 וסבתה, אנה רובינשטיין, בת 85; ברטה אוזדוגן, בת 35, ובעלה אחמט אוזדוגן.

האיראנים והפלסטינים גינו הפיגועים

הרשות הפלסטינית הוציאה היום הודעת גינוי לפיגועים "הברבריים והמטורפים" באיסטנבול. "העם הפלסטיני, הממשלה והנשיא ערפאת מביעים את הזדהותם עם טורקיה, הקהילה היהודית ומשפחות הקרבנות", נאמר בהודעה. ראש הממשלה הפלסטיני, אבו עלא, הורה לנציג הרשות בטורקיה להביע בפני הרשויות את גינויו למעשה הברברי. במכתב תנחומים ששלח ערפאת לממשלה באנקרה נאמר כי "המעשה הפחדני מפר את חוקי כל הדתות והערכים האנושיים".

גם איראן גינתה את הפיגועים באיסטנבול. דובר משרד החוץ בטהרן אמר כי אי אפשר לקבל אלימות נגד אזרחים, אין בה הגיון וסופה להיכשל. בקול ישראל דווח כי טהרן העבירה תנחומיה לממשלת טורקיה ולעם הטורקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully