וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיתון נמשך: מדד אוקטובר ללא שינוי

אילן מוסנאים

14.11.2003 / 13:30

עליות מחירים עונתיות בסעיפי הפירות והירקות ובהלבשה וההנעלה קיזזו ירידת מחירים ברוב סעיפי הצריכה. האינפלציה מתחילת השנה - מינוס 1.5%


מדד אוקטובר נקבע ללא שינוי ועומד בטווח התחתון של תחזיות הכלכלנים. אלה ציפו כי המדד ינוע בין ירידה של 0.1% לעלייה של 0.3%. מתחילת השנה ירד מדד המחירים בשיעור מצטבר של 1.5%. תשעת המדדים הראשונים של שנת 2003, והמדד העשירי המצטרף היום מצביעים כי בשנת 2003 צפויה להירשם אינפלציה שלילית, בקצב צפוי של 0.5%-1%, וזאת לראשונה בתולדות המדינה.

מהלמ"ס נמסר כי מדד אוקטובר משקף ירידות מחירים ברוב קבוצות הצריכה בשיעור כולל של 0.2%. את הירידות האלה קיזזו עליות בשיעור דומה במחירי הירקות והפירות וכן ההלבשה וההנעלה.

בנוסף, נמסר מהלמ"ס כי מדד המחירים הסיטונאי עלה בשיעור של 0.4% והוא מבטא את התחזקות הדולר ועליית מחירי חומרי הגלם שבשלב זה נספגו אצל הקמעונאים. מדד מחירי התשומה לבניית מגורים ירד בשיעור של 1.5% והדבר מיוחס ליום העבודה הקצר בחודשי הקיץ.

לאחר נתוני מדד ספטמבר, שפורסם לפני חודש והצביע על המשך הירידה בביקושים במשק והמיתון העמוק, עידכנו מרבית הכלכלנים את תחזיותיהם לגבי תוואי הריבית של בנק ישראל. כיום מעריכים מרביתם כי מגמת הפחתת הריבית תימשך תקופה נוספת כך שבאמצע שנת 2004 ריבית בנק ישראל תופחת לרמה של 4.5%-5% כאשר עד לפני חודש חזו כי הריבית תרד רק לרמה של 5%-5.5%. כיום עומדת ריבית בנק ישראל על רמה של 5.6% לאחר שהופחתה בשיעור של 3.5% מתחילת השנה.

הפחתת ריבית זו עולה בקנה אחד עם עמדת בנק ישראל הטוען כי כל עוד שוק המט"ח ושוק האג"ח יאפשרו זאת, בנק ישראל ימשיך ויפחית את הריבית. ואכן, בחודשים האחרונים נשמרת היציבות היחסית בשני שווקים אלו, בהם נרשמת מגמה מובהקת שלא מלווה בתנודות חדות מידי, כפי שאיפיין את שני שווקים אלו במחצית הראשונה של השנה. במהלך חודש אוקטובר פוחת השקל מול הדולר בשיעור של 1.2% בצורה הדרגתית שלא היתה מלווה במחזורי מסחר גבוהים.

יש לציין כי מספר מגמות בשוק המקומי תומכות במעבר של האינפלציה מהתחום השלילי לתחום החיובי. יתרות המזומנים שבידי הציבור הגיעו בספטמבר לשיא של שנה ושלושה חודשים. יבוא מוצרי הצריכה בכלל ויבוא הסחורות והשירותים גם הוא צמח בחודשים האחרונים, היצוא עלה בחודש ספטמבר, וגם האשראי לציבור התרחב מעט. פרמטרים אלו מצביעים על התעוררות מסוימת בביקושים, התעוררות שעשויה ליצור אינפלציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully