וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אוטוסטרדת החקיקה": ביטול הבחירה הישירה, פטור מגיוס לחרדים ותקציב

8.3.2001 / 7:43

שלושה חוקים חשובים עברו אתמול בהינף יד בכנסת; תנועת התעוררות תגיש הבוקר בג"ץ נגד הארכת הפטור מגיוס לחרדים; שינוי שיטת הבחירה - כבר בכנסת הבאה; שוחט תוקף את התקציב

הממשלה החדשה הושבעה אתמול רק בשעות הלילה המאוחרות. השרים המיועדים עמלו קשה מאוד במהלך היום על מנת להגיע לרגע המיוחל, שבצהריים עוד היה מוטל בספק. שלושה חוקים חשובים שאושרו אתמול בכנסת, סימלו את האור הירוק לפתיחת החגיגות. בימים כתיקונם, חוקים אלו, בהם חוק התקציב, החוק לביטול הבחירה הישירה והחוק המעניק פטור לגיוס בחורי הישיבות, לא היו עוברים בקלות כה רבה ובהסכמה רחבה. יו"ר האופוציה, יוסי שריד, הקדיש את נאומו לסוגייה זו וכינה את המ שהתרחש בכנסת בדעות אחר הצהריים בשם "אוטוסטרדת החקיקה". שריד תקף את ראש הממשלה, אריאל שרון על שהפך את עורו בסוגיית חוק טל, ועל שפעל להעברת התקציב, במהירות וזאת על מנת להבטיח את השבעת ממשלתו.

סוגיית התקציב נפתרה אתמול חלקית כאשר רוב של 55 חברי כנסת אישרו בקריאה ראשונה את התקציב שהוכן על ידי הממשלה היוצאת והותאם לפי צרכיה. גם שר האוצר היוצא אברהם שוחט, הביע אתמול מורת רוח מהאישור המהיר, ואמר מעל בימת הכנסת כי החוק החדש חייב לדבריו להשתנות לאור הארועים הביטחוניים והירידה החריפה בשערי מניות ההיי-טק. שוחט תקף מעל בימת הכנסת את שתי המפלגות הגדולות והאשים אותן בצביעות. חוק התקציב יעבור בעוד שבועיים לקריאה שניה ושלישית.

נתניהו: שינוי שיטת הבחירה לא נועד לבלום אותי

גם חוק ביטול הבחירה הישירה עבר אתמול בקריאה שלישית בכנסת.
רוב של 72 חברי כנסת החליטו שהשיטה הקודמת נכשלה, וקבעו - החל מהבחירות הבאות נחזור לבחור בפתק אחד בלבד. 37 תמכו בהשארת השיטה הנוכחית.

גם הפעם, קדמו להעברת החוק מאבקים רבים וממש עד להצבעה לא היה ברור האם יהיה לו הרוב הנדרש - 61 ח"כים. יוזם הצעת החוק המבטלת את חוק הבחירה הישירה, ח"כ עוזי לנדאו, שקל לדחות את ההצבעה, במקרה ולא יסתמן רוב בטוח בהצבעה.

דקות ספורות לפני ההצבעה על הקריאה השלישית ביקש ח"כ אברהם פורז לקיים את ההצבעה כהצבעת אי אמון בראש הממשלה, אריאל שרון, למרות שזה עדיין לא הושבע. פורז ניסה למעשה לדחות בכך את ההצבעה על ביטול הבחירה הישירה לשבוע הבא אך יו"ר הכנסת, אברהם בורג, דחה את בקשתו.

החוק החדש ייכנס לתוקפו כבר בבחירות הקרובות לכנסת ה-16 והוא לא יהיה זהה לחלוטין לשיטת הבחירות הישנה. הכנסת קבעה אתמול כי ראש הממשלה יוכל לפזר את הכנסת, ללא התייעצות עם נשיא המדינה. חידוש נוסף הוא שהצעת אי אמון בממשלה תוכל להתקבל רק ברוב מוחלט של 61 ח"כים לפחות, ובתנאי שנציגי האופוזיציה יציגו מועמד חלופי לראשות הממשלה, הנתמך על ידי 61 ח"כים לפחות; כל שינוי בחוק החדש יתבצע ברוב של 61 ח"כים; לא תהיה הגבלה על מספר השרים, אולם לכל שר יאושר רק סגן שר אחד.

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, ששהה במשכן הכנסת, אמר כי אינו חושב שהחוק נועד לבלום את חזרתו לפוליטיקה. הוא הוסיף כי הוא מצטער על כך שהכנסת חזרה, לדעתו, אחורה במקום להתקדם קדימה לשיטה נשיאותית.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully