וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום: "קונטאר לא ישוחרר - גם לישראל יש קווים אדומים"

10.11.2003 / 0:05

שר החוץ אמר את הדברים בעקבות אישור עסקת חילופי השבויים אתמול בממשלה. מקורות בחיזבאללה: ללא שיחרורו - אין עסקה. 12 שרים תמכו ו-11 התנגדו לביצוע העסקה

שר החוץ, סילבן שלום, אמר אתמול בערב בעקבות אישור עסקת חילופי השבויים על ידי הממשלה, כי ישראל לא תשחרר את סמיר קונטאר, שרצח את בני משפחת הרן ב-1979, כחלק מהעסקה עם החיזבאללה. בגלי צה"ל דווח כי לדברי שלום, "גם לישראל יש קווים אדומים, ואנחנו צריכים לעמוד על הדברים שחשובים לנו".

מקורות בחיזבאללה אמרו אמש, כי הארגון לא יסכים לכל עסקת חילופי שבויים שלא תכלול את שחרורו של קונטאר. עם זאת, לא מדובר בתגובה רשמית של החיזבאללה על אישור עסקת השבויים אתמול. שלשום איים מזכ"ל חיזבאללה, השייח' חסן נסראללה, כי ללא שחרורו של קונטאר לא תתבצע העסקה.

בתום דיון שארך למעלה מתשע שעות אישרה אתמול, כאמור, הממשלה את עסקת חילופי השבויים עם החיזבאללה. העסקה אושרה על חודו של קול: 12 שרים תמכו בהצבעה, לעומת 11 שהתנגדו. ראש הממשלה, אריאל שרון, קרא בפתח הישיבה לשרים לתמוך בעסקה ואמר כי "יש להציל אזרח ישראלי חי. להשאירו שם פירושו להשאירו למוות".

ב"הארץ" דווח, כי בהצעת ההחלטה שהוגשה לממשלה נכלל סעיף האוסר לשחרר מחבלים רוצחי אזרחים. הסעיף נכלל בעקבות דרישת השר נתניהו. על פי הסעיף, לא ישוחרר סמיר קונטאר.

בחילופי השבויים תמכו ראש הממשלה שרון, השרים בנימין נתניהו, מאיר שטרית, יוסף פריצקי, שאול מופז, אהוד אולמרט, סילבן שלום, גדעון עזרא, דני נוה, צחי הנגבי, יהודית נאות ואליעזר זנדברג.

לעסקה התנגדו השרים ציפי לבני, לימור לבנת, ישראל כץ, אפי איתם, זבולון אורלב, אביגדור ליברמן, יוסף לפיד, עוזי לנדאו, אברהם פורז, בני אלון ונתן שרנסקי (לתגובות על אישור העסקה, ראה ידיעה נפרדת).

ישראל תשיג אמצעי מיקוח נוספים למו"מ עתידי

ראש הצוות למו"מ על שחרור השבויים, אילן בירן, ביקש את תמיכת השרים בעסקה ומסר להם פרטים עליה. הוא ציין כי צפויים קשיים נוספים עד לגיבושה הסופי. גם הרמטכ"ל, רב אלוף משה יעלון, הביע תמיכה בעסקה וטען כי המחיר שנדרשת ישראל לשלם הוא ראוי.

ראש השב"כ, אבי דיכטר, מסר כי הוא תומך באופן מסוייג בעסקה. לדבריו, איראן והחיזבאללה מעוניינים בהצלחת העסקה ולכן ניתן להשתמש בחיזבאללה כדי ללחוץ על איראן למסור מידע נוסף בנוגע לנווט השבוי רון ארד. בגלי צה"ל דווח כי בנוגע לזירה הפלסטינית מסר דיכטר שלא יהיה לשחרור האסירים הפלסטיניים השפעה רבה, כיוון שלא ישוחררו אסירים "עם דם על הידיים". ראש המוסד, מאיר דגן, טען כי הנזק שייגרם למדינת ישראל כתוצאה מהעסקה יהיה גדול מהרווח הצפוי.

שרון סיפר לשרים כי שוחח שלשום עם מופז במסגרת סידרת שיחות שקיים עם חלק גדול מהשרים כדי לשכנעם לתמוך בעסקה. לטענת ראש הממשלה, הוא קיבל את הצעת שר הביטחון להוסיף להחלטה שהתקבלה סעיף הכולל צעדים נוספים לחיפוש מידע על רון ארד, הכוללים הקמת צוות חדש לצורך כך והשגת אמצעי מיקוח למו"מ עתידי.

על פי ההצעה שהובאה לאישור הממשלה, ימסור החיזבאללה לישראל את אלחנן טננבוים ואת גופות החיילים בני אברהם, עדי אביטן ועומר סואעד. בתמורה תשחרר ישראל 400 אסירים פלסטינים ועוד כמה עשרות אסירים מלבנון, סוריה, סודן, מרוקו ולוב, ותחזיר כמה עשרות גופות שהחזיקה בשנים האחרונות כקלפי מיקוח. בין המשוחררים - השייח עבד אל כרים עובייד ומוסטפא דיראני.

"רון ארד מוחזק חי בכלא באיראן"

מול משרד ראש הממשלה ניצבו אתמול בבוקר שתי משמרות מחאה, האחת של בני משפחת טננבוים והחיילים החטופים, התומכים בעסקה, והשניה של ידידיו של הנווט השבוי רון ארד, המתנגדים לקיום עסקה שלא תכלול אותו.

בתוך כך ביקשו בני משפחתו של רון ארד מהיועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, ומהמשטרה לפתוח בחקירה פלילית כנגד השייח' מוסטפה דיראני. בני המשפחה מבקשים להעמיד את דיראני לדין על שהתעלל בארד ובאיש צד"ל המתגורר כיום בנהריה. פרקליט המשפחה, עו"ד אליעד שרגא, מסר לקול ישראל כי הדמיון בין שני המקרים מעיד על כך שדיראני נהג לענות באכזריות את שבוייו, בניגוד לכל דין ואמנה בינלאומית.

אחד מחברי ועדת וינוגרד, ד"ר מאיר גלבוע, העריך אתמול בבוקר כי "רון ארד מוחזק חי, בכלא באיראן". בראיון לגלי צה"ל אמר גלבוע, כי קיימות "ראיות טובות מאוד שהוא היה חי בשנת 2000. לפי מיטב ידיעתי, לא קרה שום דבר נוסף חדש, הוא עדיין חי לדעתי באיראן. הוא מוחזק בכלא באיראן. מספר יודעי הסוד הוא קטן, ולכן גם לא דולף מידע בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully