וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל שוקלים שחרור פלסטינים בגלל הצפיפות

עמוס הראל

6.11.2003 / 8:03

במתקני הכליאה מוחזקים 252 אסירים פלסטינים מעל לתקן המותר. בצה"ל חוששים מהרעת תנאים לקראת החורף ומדו"חות ארגוני זכויות אדם

בפיקוד מרכז הוכנה הצעה לשחרר יותר ממאה אסירים פלסטינים במטרה להקל על מצוקת הכליאה בבתי הסוהר ובמתקני המעצר. הרשימה כוללת אסירים שנשפטו על עבירות קלות יחסית ומרצים תקופות מאסר שאינן עולות על חמש שנים. עד כה טרם התקיים דיון מכריע בעניין, אולם בשב"כ ובפרקליטות הצבאית הובעה הסתייגות מההצעה.

במתקני הכליאה הצבאיים מוחזקים כיום יותר עצירים ואסירים פלסטינים מכפי שמתירה הקיבולת הרשמית שקבעה המשטרה הצבאית. הפער עומד על 252 מקומות. הקיבולת במתקנים מגיעה ל-3,030 מקומות, בעוד שמספר העצורים (נכון לשלשום) עמד על 3,282.

הצפיפות גדולה במיוחד במתקן עופר, ליד רמאללה, שעליו כבר נמתחה בעבר ביקורת קשה בדו"ח של פרקליטות המדינה. בכלא זה, הפער בין התפוסה לקיבולת הוא 170. במתקני המעצר בחטיבות המרחביות בגדה עצורים 309 פלסטינים, בעוד שהקיבולת המקסימלית של מתקנים אלו עומדת על 242. בכלא קציעות בנגב המצב הוא הסביר ביותר - רק כעשרה עצורים יותר מהקיבולת, 1208 לעומת 1195. בניסיון לפתור את המצוקה, בקרוב צפוי להיפתח בכלא זה גוש חדש, אליו אמורים לעבור כ-500 עצירים.

בפיקוד המרכז חוששים מאסון שתגרום הצפיפות במתקני הכליאה. לקראת החורף, צפויים להחמיר תנאי המעצר במתקנים, שבחלקם לנים העצירים באוהלים, ויש חשש כבד מתקלות תברואתיות. בצבא גם מוטרדים מדו"חות חמורים של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים.

צה"ל האט את קצב המעצרים

לנוכח מצוקת הכליאה, האט צה"ל בשבוע האחרון את קצב המעצרים בגדה המערבית והגביל אותם למבצעים נגד מי שהוגדרו כסיכון חמור או כ"פצצה מתקתקת". בשבוע החולף עצר צה"ל בגדה רק 84 פלסטינים, לעומת 130 בשבוע שעבר ו-125 שבוע אחד קודם לכן.

גורם צבאי בכיר אמר כי האטת המעצרים אינה משקפת אדישות של צה"ל לצורך בסיכול פיגועים. אולם לדבריו לעתים יש צורך בצעדים על מנת לזרז הסדרת בעיות (מצוקת הכליאה, ע.ה.) שפתרונן מתעכב זה תקופה ארוכה.

גם גורם מדיני המטפל בנושא סבור שהעומס בבתי הכלא אכן חמור ומדאיג. הוא הוסיף כי אם תהיה אווירה חיובית במגעים עם ממשלתו של אבו עלא, לא מן הנמנע שישראל תשחרר אסירים פלסטינים נוספים. "אסור לחזור על הטעות שעשינו, כשלא שיחררנו די אסירים כמחווה לאבו מאזן, בעוד שכעת ניאלץ לשחררם במסגרת המשא ומתן עם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully