וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי הטאליבן באפגניסטן ניפצו פסלי בודהה עתיקים

3.3.2001 / 13:51

בין הפסלים שהושמדו, פסל הבודהא הגדול ביותר בעולם; הסיבה להרס אוסף הפסלים הנחשבים לאוצר תרבותי מהמרשימים והעתיקים בעולם היא דתית - הם מנוגדים לחוקי האיסלאם

אנשי הטאליבן באפגניסטן מימשו את איומם והחלו בהרס אוסף הפסלים העתיק והמפורסם הנמצא במדינה. לוחמי הטאליבן ניפצו, בין השאר, את פסל הבודהא הגדול ביותר בעולם. אוסף הפסלים העתיקים החצובים בהר במדינה נחשבים לאוצר תרבותי מהמרשימים והעתיקים בעולם. הפסלים נחצבו בצלע ההר לפני 1600 שנה. אפגניסטן היתה מרכז בודהיסטי, לפני שהאיסלאם הגיע למדינה במאה התשיעית.

שר ההסברה של המדינה, מטעם שלטון הטאליבן מסר כי כמה תריסרי פסלים פוצצו באמצעות חומרי נפץ. ההרס נעשה על אף מחאות בינלאומיות. העילה להרס הפסלים היא דתית. לדברי אנשי הטאליבן הצבת הפסלים מנוגדת לעקרונות האיסלאם. אנשי הטאליבן ממשיכים בהשמדת הבודהות הגדולות שנמצאות בעיר המרכזית, במיאן באמצעות פיצוצים מבוקרים.

גינויים חריפים למעשה התפרסמו על ידי כל כל השגרירי מדינות ערב באסיה ובאפריקה. שר החוץ של איראן אמר כי מעשה הטאליבן מטיל כתם על האיסלאם כולו. מנהלי המוזיאונים הגדולים בארה"ב החליטו להקצות משאבים בניסיון לקנות את הפסלים מידי הטאליבן. נסיונות דיפלומטים למנוע ברגע האחרון את מעשה ההרס נכשלו.
ארגון יונסקו של האו"ם, שאחראי בין היתר לתחומי התרבות, פנה לטאליבן וביקש לשמר את עבודות האמנות. בארגון בודהיסטי ביפן שהצטרף למחאה מסרו ש"יש לנו אחריות חשובה להשאיר את הפסלים האלה לצאצאינו".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully