וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: פגם בנוזל הדמעות גורם לסיבוכים בניתוח הלייזר

3.3.2000 / 20:00

מנותחים עם רמות נמוכות של "חלבון מפעיל פלסמינוגן" בדמעות, סבלו מראייה מעורפלת ומצלקות בקרנית העין; החוקרים: כדאי לבדוק את נוזל הדמעות לפני הניתוח, כדי למנוע סיבוכים

מאת מוטי גל

ניתוח הלייזר להסרת משקפיים הביא למהפיכה של ממש בקרב מיליוני ממרכיבי המשקפיים בעולם. אולם על אף ההתפתחות הטכנולוגית אשר הביאה לפיתוחם של מכשירי לייזר חדישים ומדוייקים יותר, חלק מהמנותחים עדיין סובל מתופעות לוואי, ביניהן עירפול ראייה, הילות סביב אור בוהק וצלקות על קרנית העין.

עתה מגלים חוקרים מהמחלקה לרפואת עיניים באוניברסיטה לרפואה בדברצן הונגריה, כי מחסור בפעילותו של "חלבון מפעיל פלסמינוגן", בנוזל העין, עשוי לעכב את החלמת העין לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים באמצעות מכשיר ה"אקסיימר לייזר", ניתוח הקרוי בשפה הרפואית PRK.

צוות החוקרים נטל דגימות נוזל דמעות מ-77 עיניים של 42 מנותחים מיד לאחר תום ניתוח הלייזר אותו עברו, ובימים הראשונים לאחריו. ב-30 מנותחים, הניתוח היה רק בעין אחת. החוקרים מדדו את פעילות "מפעיל הפלסמינוגן" בעיניים באמצעות שיטות מעבדתיות חדישות לצביעת חלבונים.

מהמחקר עולה, כי בנוזל הדמעות בכל העיניים אשר טופלו במכשיר ה"אקסיימר לייזר" פעילות הפלסמינוגן הייתה נמוכה מיד לאחר הניתוח. באלו אשר זכו להחלמה תקינה של העין, עלו רמות הפלסמינוגן באופן משמעותי כבר ביום השלישי לאחר הניתוח. אולם רמות הפלסמינוגן נותרו נמוכות בקרב אלו אשר החלו לסבול מתופעות של עירפול ראייה (תופעת HAZE) וצלקות על הקרנית. בעקבות המחקר הציעו החוקרים כי על המנותחים לעבור בדיקת נוזל דמעות, על מנת לקבוע מהי מידת הסיכון הכרוכה בניתוח.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully