וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנימין בן אליעזר נבחר לתפקיד שר הביטחון

3.3.2000 / 20:00

מתוצאות לא רשמיות בבחירות עולה כי בן אליעזר ניצח את סנה ווילנאי בהפרש ניכר; מרכז העבודה ימשיך בצהריים בבחירת יתר נציגי המפלגה בממשלה; מקומו של פרס במשרד החוץ מובטח

מתוצאות לא רשמיות של הבחירות במפלגת העבודה הבוקר, עולה כי השר בנימין בן אליעזר נבחר בידי חברי מרכז לתפקיד שר הביטחון. בין אליעזר ניצח בהפרש ניכר את שני המתמודדים מולו, מתן וילנאי ואפרים סנה. בן אליעזר זכה ככל הנראה בכ-48 אחוז, אחריו הגיע סנה ולמקום השלישי הגיע וילנאי.

עם סיום הסיבוב הראשון בהצבעה, יתקיים בשעות הצהריים הסיבוב השני בו ייבחרו יתר נציגי המפלגה בממשלתו של שרון. הסיבוב השני ייערך בהצבעה גלויה. הבחירות, המתקיימות בגני התערוכה, נערכות באווירה חגיגית.

השר שלמה בן עמי אמר ב"קול ישראל" בתגובה לתוצאות, כי בן אליעזר "הוא איש מתאים בהחלט לתפקיד, יש לו ניסיון ביטחוני. אני בטוח שהוא גם יעשה מאמץ להפעיל שיקול דעת מדיני כדי להיות שר ביטחון טוב. צריך שילוב בין שיקול דעת מדיני לבין הבנה ביטחונית, לא חייב להיות ניסיון ביטחוני, ואם הוא יעשה את המיזוג הוא יהיה שר ביטחון טוב".

וילנאי אמר בתגובה לבחירה: "אני מאחל לפואד הצלחה. הוא היה מפקדי בקורס קצינים כשהייתי צוער, ואני בטוח שהוא יהיה שר ביטחון טוב. אני רגוע לחלוטין. ציפיתי לתוצאה יותר טובה, אבל אני חדש בפוליטיקה ולומד כל הזמן". וילנאי הוסיף כי בכוונתו לרוץ לשלב הבא של הבחירות.

כשנשאל האם ציפה לתוצאות אחרות, אמר ולינאי: "חשבתי שהשיקולים צריכים להיות אחרים, מבחינת הניסיון הצבאי אין ספק בעניין, אבל כנראה ששקלו גם שיקולים אחרים מאשר רק הניסיון הצבאי פרופר". גם סנה בירך את בן אליעזר, "לפואד יש כנראה יותר תמיכה במרכז. פני עכשיו לסיבוב הבא. אני רוצה להיות ראשון בסיבוב השני ואז נדבר".

14 חברי מפלגה הודיעו על כוונתם להתמודד על אחד משמונת כיסאות השרים שיהיו לעבודה בממשלת האחדות. שני המועמדים שישנו טוב הלילה הם שמעון פרס המיועד לתפקיד שר החוץ, ושלום שמחון המיועד לתפקיד שר החקלאות מובטחים, זאת לאחר שהתברר שאין מתמודדים נוספים על המשרדים בהם הם חושקים.

המתמודדים על תיקי התמ"ס, התחבורה, מדע תרבות וספורט, ושני משרדים ללא תיק יהיו דליה איציק, רפי אלול, מיכה גולדמן, אלי דיין, נסים זווילי, סלאח טריף, רענן כהן, שמעון שטרית, שירי ויצמן ושני המפסידים בקרב על תיק הביטחון.

חברי המרכז יבחרו גם שני סגני שרים. ארבעה אנשים הגישו את מועמדותם לתפקיד: ח"כ יוסי כץ, ח"כ אבי יחזקאל, ח"כ אלי בן מנחם וח"כ סופה לנדבר. תפקיד סגן השר החמישי שקיבלה המפלגה שוריין עבור השר מיכאל מלכיאור ממימד.

מתמודדים מהשורה השנייה

המתמודדים על תפקידי השרים הם מהשורה השנייה של העבודה, לאחר שמרבית בכירי המפלגה, ביניהם בורג, ביילין, בן עמי ורמון החליטו לא להיכנס לממשלה. שמעון פרס הגיב אתמול על החלטת הבכירים בחדשות ערוץ 2: "אי אפשר לעצור רכבת רק בגלל שמספר נוסעים חשובים לא רוצים לעלות עליה".

1,650 חברי בעלי זכות הבחירה במרכז הפכו בימים האחרונים לאנשים המחוזרים ביותר במדינה. הטלפונים בבתיהם לא הפסיקו לצלצל, בניסיון של המועמדים לרקום דיל של הרגע האחרון. בימים האחרונים עלתה הטענה כי בנימין אליעזר, רענן כהן, דליה איציק ואבי יחזקאל חברו יחד לדיל המכונה "הדיל העירקי". כל אחד מהארבעה מבקש לשכנע את תומכיו להצביע גם בעד שלושת האחרים. בן אליעזר מבקש להבטיח בכך את מקומו במשרד הביטחון, כהן במשרד התחבורה, איציק חושקת במשרד התעשייה והמסחר ואילו יחזקאל חומד בתפקיד סגן שר.

אתמול התברר כי חברי המרכז טעו שחשבו שהעברת תהליך בחירת שרי המפלגה לידיהם תעניק להם כוח וג'ובים. על פי החוק כל חברי המרכז שישתתפו בתהליך הבחירה יהיו מנועים מלקבל כל תפקיד במגזר הציבורי. הגילוי החדש הפך את תחושת הניצחון של חברי המרכז לתסכול וכעס. החברים שהודו לאפרים סנה על ההחלטה שהעביר במרכז, החלו לכעוס עליו. "הוא חשב שהוא נותן לנו מתנה, אך כעת לא נוכל לקבל ג'ובים", אמר אתמול חבר מרכז למעריב, "נפלנו מהפח אל הפחת".

שיחות עם בכירים

אתמול בערב הודיע יוסי ביליין, כי יתמודד על תפקיד היו"ר הזמני של מפלגת עבודה. במהלך היום ערך ביילין שיחות עם בכירים במפלגה ובהם השרים חיים רמון ושלמה בן עמי. מחר צפוי ביליין לשוחח גם עם השר בנימין בן אליעזר. שר המשפטים היוצא הבהיר להם, כי בכוונתו להתמודד על התפקיד ולשמש בו עד שייבחר יו"ר קבוע ומועמד לראשות הממשלה. לטענת ביילין, חשוב שדווקא אדם המתנגד לממשלת אחדות יעמוד בראש העבודה ובכך ימנע קרע ופילוג אפשריים.

השר שמעון פרס נשאל היום על הודעתו של ביילין, ואמר: "אני לא מחפש את התפקיד הזה". פרס סירב להשיב האם יסיר את מועמדותו לתפקיד, במקרה שביילין יגיש את מועמדותו.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully