וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע במי-עמי: נתק בין השב"כ למשטרה?

3.3.2000 / 20:00

מעדויות סותרות עולה כי ככל הנראה לא ידעה משטרת הצפון על מרדף השב"כ אחר המחבל; צעירה, תושבת חולון, שבילתה את הלילה עם המחבל נעצרה; בפיגוע נהרג קלוד קנפו מטבריה ו-10 נפצעו

בשעות האחרונות עולות גירסאות סותרות אודות הפיגוע היום בצומת מי עמי, בו נהרג אזרח ישראלי ועשרה בני אדם נוספים נפצעו, ומתרבות השאלות לגבי התיאום בין כוחות הביטחון על זרועותיהם השונות.

מהשוואה שערך עיתון "הארץ" בין עדויות אזרחים שהיו במקום ברגע הפיצוץ ובין גירסאות המשטרה עולה, כי המחוז הצפוני של המשטרה ומרחב העמקים לא היו מודעים לכל הפרטים הנוגעים לתנועת המחבל עם המטען ומיקומו.

לא ברור האם המשטרה ידעה על מרדף השב"כ אחר המחבל, ולכן הציבה את המחסום בצומת מי עמי, או שמא מדובר היה במחסום שגרתי של בדיקת רכבים, לאור ההתראות הרבות שהתקבלו על כוונת פיגועים באזור.

זמן קצר לאחר הפיגוע מסרה המשטרה כי היה לה מידע על תנועה של אדם החשוד כמחבל מכיוון תל אביב צפונה, והמחסום במי עמי הוצב כחלק ממחסומי הפתע שמקימה המשטרה כשמתקבלות ההתראות. אולם מאוחר יותר, כשהתקבלו העדויות על מרדף אחר המונית, אישרה המשטרה כי אכן התבצע מרדף אחר המונית.

נהג המונית, שלמה וליד, העיד היום כי כשהתקרב לצומת מי-עמי עקף את המונית רכב אזרחי מסוג טויוטה לבנה, שחסם נתיב אחד. שוטר שהיה ברכב ניגש אל המונית וביקש מהנוסעים תעודות זהות, וכשפנה לאחד מהם, ככל הנראה המחבל עצמו, אירע הפיצוץ.

תהייה נוספת שעולה מהתנהלות השב"כ והמשטרה באירוע, נוגעת למעצרה של צעירה תושבת חולון, זמן קצר לאחר הפיגוע. הצעירה חשודה כי בילתה את הלילה האחרון עם המחבל. טיב הקשר בין השניים לא ברור עדיין. חוקרי השב"כ חוקרים בשעות אלו את הצעירה, כדי לוודא האם ידעה על פעילותו של המחבל והאם סייעה לו.

לילה בדירת הידידה מחולון

המעקב אחר המחבל החל אתמול, לאחר שסוכל ניסיון הפיגוע בתל אביב. המחבל שהה בלילה בדירתה של החשודה בחולון. הבוקר התקבל מידע שהמחבל עושה דרכו צפונה, אולם לשב"כ לא היתה ידועה זהותו אלא רק כיוון נסיעתו.

המחבל עלה על המונית שנסעה מכיוון תל אביב לעפולה. בצומת מי-עמי בכביש ואדי ערה נעצרה המונית במחסום משטרתי. שוטר שניגש למונית ביקש מהנוסעים, עשרה במספר, להראות את תעודות הזהות שלהם, ואז אירע הפיצוץ.

בפיגוע נהרג קלוד כנפו, בן 29 מטבריה ועשרה בני אדם נפצעו. כנפו הוא עיוור ובמונית היתה גם כלבת הנחיה שלו שנפצעה מהפיצוץ. המחבל נפצע קשה בפיגוע ורגליו נקטעו. הוא מאושפז בבית החולים רמב"ם בחיפה תחת אבטחה כבדה.

המשך החקירה בימים הקרובים ישפוך בוודאי אור על השאלה האם תפיסת המחבל היתה סיומו של מעקב מתוכנן, או בדיקה שגרתית של המשטרה, שסיכלה פיגוע גדול עוד יותר.

סנה: לא ידוע על חוליה נוספת בישראל

שמונה מפצועי הפיגוע עדיין מאושפזים בבתי החולים רמב"ם בחיפה, העמק בעפולה והלל יפה בחדרה. שלושה במצב קשה, שניים במצב קל עד בינוני ושלושה במצב קל. שתי פצועות קל כבר שוחררו הביתה לבתיהן.

במונית שבה אירע הפיצוץ היו תשעה נוסעים ונהג. שלושה מהנוסעים היו פלסטינים. הם נפצעו ומאושפזים עדיין בבית החולים, המשטרה מתכוונת לחקור אותם בחשד למעורבות בפיגוע. בנוסף היו במונית אזרח ירדני ושישה אזרחים ישראלים, אחד מהם תושב אום-אל-פאחם.
המשטרה מעריכה כי המחבל התכוון להפעיל את מטען החבלה בטבריה או בעפולה.

ארגון המכונה "גדודי השיבה" נטל הערב את האחריות לפיגוע. בכרוז שפורסם הערב בתחנת הטלוויזיה הערבית אל ג'אזירה, נאמר כי הארגון ביצע את הפיגוע כנקמה על התוקפנות הישראלית. גורמי ביטחון ישראליים מעריכים כי המחבל הוא איש חמאס, תושב השומרון.

סגן שר הביטחון, אפרים סנה, אמר כי אין בידי מערכת הביטחון מידע על חוליית מחבלים נוספת שנמצאת בתוך תחומי ישראל. עם זאת הוסיף סנה כי ההערכה היא שנסיונות הפיגוע יימשכו.

ראש הממשלה היוצא, אהוד ברק, אמר כי הפיצוץ במי עמי קשור
לניסיון הפיגוע אמש בתל אביב, וכי התפוצצות המטען היתה חלק מסיכול שנגמר במחיר כבד, אך אפשר שמנע מחירים כבדים יותר. "אני משוכנע שצה"ל ימשיך לפעול כדי להילחם בטרור ושולחיו", אמר ברק בטקס פרידה ממשרד הביטחון.

מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, אליק רון אמר כי רוב הפצועים הם נוסעים תמימים שישבו במונית. מפקד משמר הגבול בצפון, נצ"מ בנצי סאו אמר הערב כי "האירוע החל באזור המרכז. המשטרה רדפה אחרי המכונית ובאזור צומת מי עמי הופעל המטען, כשהמשטרה סגרה על המכונית". לדבריו, עדיין לא ברור האם כל האנשים שישבו במכונית ידעו כי היא נושאת מטען נפץ.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully