וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזון העצמות היבשות

3.3.2000 / 20:00

חוקרים הצליחו לטפל בפציעות עצם באמצעות רקמת שומן; השומן הצליח לבנות מחדש מרכיבי סחוס במבנים תלת מימדיים; התגלית, שתסייע לפצועים רבים, תשווק בתוך חמש שנים


מאת מוטי גל

תגלית רפואית חדשה עשויה לקדם את האפשרות שתאי אדם ישמשו לטיפול בפצועי תאונות דרכים, וכאלו הסובלים מפגיעות חבלה אחרות. זאת לאחר שמדענים הצליחו להפוך תאי שומן לסחוס, הרקמה המצויה בעצמות ומאחה מפרקים בגוף.

חוקרי אוניברסיטת דיוק שבארצות הברית השתמשו בתערובת הורמונים סטרואידיים לצורך הפיכת תאי השומן לסוג תאים אחר. החוקרים לא זו בלבד שהצליחו ליצור את השינוי מסוג תא שומני אחד לתא אחר, אלא שתאי הסחוס החדשים גדלו בתבנית המהווה הצלחה חסרת תקדים בטיפול בחולים הסובלים מפגיעה סחוסית.

עד כה הצליחו חוקרים ליצור תאי סחוס מתאים שנלקחו מדגימות מח עצם. השתלת תאים אלו הינה פעולה חודרנית ומכאיבה עבור התורם, ומספר התאים המושג הוא קטן ומאכזב. לראשונה, צוות החוקרים מאוניברסיטת דיוק הצליח לגדל תאי סחוס אשר נוצרו מרקמה שנלקחה בפעולות שאיבת שומן. התאים הגיעו לגודלם הסופי תוך כשבועיים של הדגרה במעבדה.

לסחוס יש תפקיד עיקרי בהגנה על המיפרקים. עם זאת, הסחוס כמעט ואינו ניזון מכלי דם, עצבים או מערכת כלי הלימפה המכילה מרכיבים של מערכת החיסון. לפיכך, יכולתו של הסחוס לשקם עצמו לאחר פגיעה היא מוגבלת ומזערית. החוקרים מקווים כי מטופלים בעלי פגיעות סחוס שנגרמו מתאונות דרכים, פציעות ספורט או חבלות אחרות יוכלו לקבל את הטיפול החדשני בתוך כחמש שנים.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully