וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאיטקס יוצאת מרוטת נוצות מהמיזמים VIO וקאראט

3.3.2000 / 20:00

חלק ניכר מההשקעה בשני המיזמים, כ-60 מיליון דולר, ירד כנראה לטימיון. בסאיטקס צופים ב-2001 צמיחה מתונה של 15%-10% בחברת הדפוס הדיגיטלי (SDP) וצמיחה של 40%-30% בחברה הבת סאיטקס ויז'ן

הארץ
ltpgt
lt/bgtעמי גינזבורגltbgt
מנכ"ל סאיטקס , יואב שלוש, העלה בשנה האחרונה טענה מעניינת, שלפיה מחירה של מניית סאיטקס בשוק אינו מייצג את הערך הכלכלי של הנכסים שלה. הטענה התבססה על העובדה שכמעט 80% מערכה של סאיטקס מיוצגים בערך המניות הסחירות שיש לה בקראו הקנדית , ועוד כ-20%-10% דרך המזומן בקופה. התחשיב הזה הביא את שלוש למסקנה פשוטה, כי שאר ההחזקות של סאיטקס מתומחרות במחירים אפסיים.
lt/pgt

ltpgt
המשקיעים בשוק לא כל כך התרשמו מטענה זו, ולראיה מניית סאיטקס המשיכה לדשדש ברוב השנה במחירים של 12-10 דולר. באחרונה אף הידרדרה המניה לרמות מחירים נמוכות יותר של 9-8 דולרים, המייצגות לסאיטקס שווי של 360 מיליון דולר, קרוב לשפל שלה מהשנים האחרונות.
lt/pgt

ltpgt
אתמול, עם פרסום התוצאות הכספיות ל-2000, שבהן דיווחה סאיטקס על נטישת שתי השקעות מבטיחות מהעבר הלא רחוק, ניתן היה לקבל הסבר נוסף לסנטימנט השלילי שבו זוכה סאיטקס מהשוק.
lt/pgt

ltpgt
סאיטקס דיווחה אתמול באופן מפתיע למדי כי החליטה לצאת משתי השקעות ותיקות יחסית - קאראט ו-VIO - ולהפחית את יתרת השקעתה בהן. היציאה משתי השקעות אלו גבתה מסאיטקס הפרשה של 15.9 מיליון דולר ברבעון הרביעי והפסד של 16 מיליון דולר לרבעון.
lt/pgt

ltpgt
היציאה ממיזם הקאראט, שבסאיטקס תלו בו לפני שנתיים תקוות גדולות, נראית כמו אחד הצעדים המאכזבים ביותר שביצעה סאיטקס בשנה האחרונה. מכונת הקאראט פותחה במשותף על ידי סאיטקס וחברת KBA הגרמנית בעלות כוללת של כ-60 מיליון דולר. כל אחת מהחברות תרמה כמחצית מההשקעה במיזם.
lt/pgt

ltpgt
מכונת הקאראט נועדה לבצע ריצות הדפסה קצרות באמצעות טכנולוגיה, המאפשרת ייצור של פלטות דפוס על המכונה ישירות מהמחשב. בסאיטקס וב-KBA ציפו כי המכונה תוכל לתת תשובה לטכנולוגיות הדפוס הדיגיטלי, שגוזלות אט אט נתחי שוק מדפוס האופסט המסורתי.
lt/pgt

ltpgt
פיתוח הקאראט בוצע על ידי שתי החברות. סאיטקס, שלה התמחות ארוכה בתחום הקדם דפוס, תרמה את הידע שצברה בתחום בקרי ההדפסה ובתחום ה-CTP (ייצור פלטות ישירות מהמחשב), ואילו KBA שמתמחה בייצור מכונות דפוס, תרמה את הידע ההנדסי. התוכנית המקורית של שתי החברות היתה לשווק את המכונה דרך צינורות השיווק של שתיהן, כש-KBA מתמקדת בשוק האירופי וסאיטקס מתמקדת באזורים שבהם היא חזקה, בעיקר ארה"ב והמזרח הרחוק.
lt/pgt

ltpgt
פיתוח מכונת הקאראט ארך כ-5 שנים עם עיכובים רבים, אך בשנה האחרונה הושקה סוף סוף המכונה בשוק, ובמחצית השנייה של 2000 אף הותקנה בכמה אתרי לקוח. אלא מאי? בתחילת 2000 החליטה סאיטקס למכור את חטיבת קדם הדפוס שלה לקראו הקנדית, ובכך נפרדה גם מכוח המכירות שהיה אמור לדחוף את הקאראט בצינורות השיווק.
lt/pgt

ltpgt
שלוש הודה אתמול כי הדיונים עם KBA בנוגע לקאראט החלו מיד עם עסקת קראו. "לכולם היה ברור שהצעד הנכון יהיה למכור את חלקה של סאיטקס בקאראט ל-KBA", הוא הסביר. הבעיה היא שמו"מ מצב כזה מותיר את סאיטקס בעמדת נחיתות. מצד אחד, המיזם אינו מעניק לה שום תמורה נלווית, כמו לדוגמה מכירות נוספות של ציוד נלווה לקדם דפוס. מצד שני, היא מחויבת להשקיע בו ולתמוך בו כדי שההשקעה הקודמת לא תרד לטימיון. זו כנראה הסיבה לכך שגיבוש העסקה ארך שנה שלמה ועדיין לא הושלם.
lt/pgt

ltpgt
שלוש טוען אמנם שהתמורה על חלקה של סאיטקס בקאראט עדיין לא סוכמה, אבל בהודעת החברה נמסר כי סאיטקס תמכור את מניותיה בקאראט תמורת "תשלומים שיהיו קשורים לביצועים עתידיים של קאראט". בעברית קוראים לזה תמלוגים על מכירות, ובשפת העסקים זה אומר שסאיטקס כנראה לא תחזיר לעצמה לעולם את השקעתה במיזם, שנאמדת ב-30 מיליון דולר.
lt/pgt

ltpgt
בשולי העסקה קיימת גם השאלה כיצד תוכל KBA להמשיך ולפתח את הרכיבים שעליהם היתה אחראית סאיטקס. לדברי שלוש, חלק מהקבוצה שהחזיקה סאיטקס בישראל לטובת המיזם תמשיך לעבוד מול KBA ולפתח בעבורה טכנולוגיות למכונות הבאות. על הנייר זה נשמע בסדר, אבל קשה לדעת אם KBA תוכל להתמיד במודל פיתוח כזה לאורך זמן, וספק אם זה יועיל לתמורה שתקבל סאיטקס בעסקה.
lt/pgt

ltpgt
השקעה נוספת של כ-30 מיליון דולר הזרימה סאיטקס למיזם התקשורת VIO, המשותף לה ולבריטיש טלקום בחלקים שווים. גם מיזם זה היה מיועד במקורו לשרת את חטיבת קדם הדפוס של סאיטקס, ולאפשר תקשורת נוחה רחבת פס בין בתי הדפוס לבין המפרסמים ומשרדי הפרסום.
lt/pgt

ltpgt
בתחילת 2000 הסבו סאיטקס ו-BT חלק מהמיזם לשוק המסחר האלקטרוני באינטרנט. בשלב מסוים אף ציפו בסאיטקס להנפיק את VIO בנאסד"ק לפי שווי של 200-100 מיליון דולר. את מה שקרה מאז למניות האינטרנט אין צורך לתאר, ומכאן ועד ליציאתה של סאיטקס מהפרויקט כולו הדרך היתה קצרה.
lt/pgt

ltpgt
סאיטקס אמרה כי המיזם יימסר בשלמותו להנהלה שמפעילה אותו, שתנסה להריץ אותו בעצמה. שלוש טוען אמנם שלסאיטקס קיימת זכות ליהנות מפירות עתידיים ב-VIO, אבל כנראה גם כאן מדובר בהשקעה שהניבה תשואה שלילית. מה עוד שקיומה של VIO בלא גופים מממנים הוא בסימן שאלה גדול.
lt/pgt

ltpgt
"סאיטקס זו חברה שכל שוק ההון בישראל עוקב אחריה", אומר יאיר ספלטר, אנליסט בחברת קרדן שוקי הון (לשעבר, החברה המרכזית לניירות ערך). "הדרך שבה הנהלתה מחליטה להיכנס להשקעות ולצאת מהן אחר כך בהפסד, מסבירה למה החברה נסחרת מתחת לשווי הנכסים שלה. השוק פשוט מצביע נגדה ברגליים".
lt/pgt

ltpgt
הנכסים העיקריים שמציגה סאיטקס כיום ביחד עם 27% ממניות קראו, הן שתי חברות בשלות יותר - סאיטקס ויז'ן, המשווקת מכונות דפוס רחב פורמט לפרסום חוצות; וסאיטקס דיגיטל (SDP), המשווקת מכונות מהירות לדפוס דיגיטלי בהזרקת דיו.
lt/pgt

ltpgt
SDP סיימה את הרבעון הרביעי בתנופה עם מכירות של 43.1 מיליון דולר - גידול של 14% לעומת הרבעון השלישי. הרווח התפעולי של SDP ברבעון הסתכם ב-3.6 מיליון דולר. עם זאת, ב-2000 כולה צמחה SDP ב-6% בלבד והכנסותיה הסתכמו ב-152.1 מיליון דולר. הרווח התפעולי השנתי הסתכם ב-8

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully