וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינטל קפיטל תגדיל השקעותיה בישראל ב-2001

3.3.2000 / 20:00

הארץ

עודד חרמוני

קרן אינטל קפיטל, המשמשת זרוע ההשקעות של חברת אינטל , החליטה להגדיל את היקף השקעותיה בישראל במהלך 2001, בניגוד למדיניות ההשקעות שלה בארה"ב - כך אמר אתמול ל"הארץ" סגן נשיא אינטל ומנכ"ל אינטל קפיטל העולמית, סטיב נכשטיים, בביקור שערך השבוע בישראל.

לדבריו, הקרן התחילה להפעיל תוכנית מיוחדת רק בישראל, שבמסגרתה תבצע השקעות בחברות בשלבים המוקדמים ביותר (סיד ופרה-סיד). "להערכתי נשקיע בישראל בכעשר חברות בשלבים אלה בשנה הקרובה", אמר. לדבריו, מאז החלה פעילות השקעות הסיד בישראל, פנו אל אינטל קפיטל כ-150 חברות ישראליות בבקשות להשקעה.

קרן אינטל קפיטל פועלת מ-1997, מאז קיבלה החברה החלטה אסטרטגית, לספק את מה שהגדירה כ"אבני הבניין של כלכלת האינטרנט" ולא רק שבבי מחשב. במהלך 2000 ביצעה הקרן כ-300 עסקות בהיקף כולל של כ-1.3 מיליארד דולר. כדי למקד את פעילותה הקימה ב-1999 גם שתי קרנות ייעודיות: אינטל תקשורת, בהיקף של 500 מיליון דולר, ואינטל 64, לתמיכה בארכיטקטורת IA-64 של אינטל, בהיקף של 253 מיליון דולר.

בראש הזרוע הישראלית של הקרן עומד שלמה קיין, שהיה מנהל המפעל החדש של החברה באירלנד. עד כה השקיעה הקרן הון בהיקף כולל של 80 מיליון דולר ב-27 חברות סטארט אפ ישראליות - מהן השקעות בהיקף של 45.5 מיליון דולר ב-2000 לבדה, כמעט פי 2.3 מהסכום שהשקיעה ב-19.5 ,1999 מיליון דולר. השקעותיה האחרונות היו בחברות מיוטק ופון אור.

נכשטיים סבור כי חברות מתחומי התקשורת האופטית הן עדיין אטרקטיוויות. "כשהטלפון הסלולרי שלי יעבוד בכל מקום, אולי אתחיל לדאוג שהתחום הזה נרגע. כרגע זה לא המצב", אמר. לדבריו, אינטל קפיטל מזהה את ההשקעות בתחום האופטי, שבו מתבלטת ישראל מאוד, כאחד התחומים האסטרטגיים ביותר להשקעותיה.

"שוק האופטיקה מזכיר את שוק המוליכים למחצה לפני כמה עשורים", אמר. "למרות הבעיות בתחום, יש פה עדיין הרבה הזדמנויות להחזרי השקעה בהיקפים גדולים. האופטיקה היא עדיין תחום חם, המתאים לעניין האסטרטגי של אינטל בתקשורת ובתקשורת אלחוטית. בישראל יש הרבה הזדמנויות להשקעות כאלה".

ב-12 החודשים האחרונים ביצעה אינטל קפיטל כמה השקעות בולטות בחברות אופטיקה ישראליות. היא השתתפה בגיוס ההון הפרטי הגדול ביותר של חברת סטארט-אפ ישראלית, קיארו, שגייסה 100 מיליון דולר, וכן בגיוס ההון של חברת CYoptics, שגייסה 57 מיליון דולר - שני הגיוסים נערכו לקראת סוף 2000.

אינטל קפיטל מחזיקה נציגים בכ-25 מדינות, שבכל אחת מהן היא משתדלת להגדיר אסטרטגיה נפרדת המתאימה לשוק המקומי. "כבר שלוש-ארבע שנים איננו משקיעים בפורטלים בארה"ב, אבל לפני שנתיים השקענו בפורטל בברזיל ולפני שנה בפורטל בפולין", אמר נכשטיים. "האינטרס שלנו בהשקעות האלה היה תמיד להכניס יותר אנשים למעגל המשתמשים באינטרנט ובשרתים. המחזוריות הזו קיימת בכל מדינה: בהודו קיים כיום מחזור התוכנה, ובישראל זה המחזור של תקשורת אופטית ואלחוטית".

נכשטיים טוען שכל השקעה כלכלית טובה היא גם אסטרטגית. "חברה שאינה מצליחה להתרומם פיננסית היא גם כישלון אסטרטגי, ולכן אנו משקיעים בחברות שאנו מאמינים שיש להן שוק ואפשרות אמיתית להצליח. אינטל קפיטל אינה מעוניינת ברכישת חברות, אלא בהחזקות של עד 20% בחברה".

כמשקיע אסטרטגי הוא חושב שיש לאינטל השפעה על החברות: "בשלוש השנים האחרונות אנו מתאמצים להראות את הערך המוסף שלנו לחברות. בתקופה כזו של השוק, מסתבר שחשוב לחברות שיהיה להן משקיע אסטרטגי בהתחלה, שיוכל להריץ אותן לשוק ובגיוסים הקרובים. כל חברה שבה אנו מושקעים מוצאת את האגף באינטל שיכול לסייע לה.

"אנחנו גם עושים שוק של כל החברות שבהן אינטל משקיעה, שיכולות להכיר זו את זו ולמכור בינן לבין עצמן. אנחנו פתוחים בהשקעות שלנו גם לגבי מתחרים. מצד שני, לא נשקיע בחברה המתבססת על המעבדים של AMD", הוסיף.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully