וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ורד דר: "הנפילה בצמיחה ברבעון האחרון של 2000 - אירוע חד-פעמי; המשק זוחל חזרה למעלה"

3.3.2000 / 20:00

סגן ראש אגף כלכלה והכנסות המדינה באוצר - המפנה יבוא ב-2002, בעיקר אם התחזית של רוב האנליסטים תתממש והמשק האמריקאי יתחיל לצמוח כבר ברבעון האחרון של 2001

הארץ
ltpgt
ltbgt
מאת מוטי בסוק
lt/bgt
הנתונים הכלכליים בסוף 2000 דומים מאוד לנתוני המשק ב-1999-1997, גם אלה המעידים על צמיחה וגם אלה המעידים על מיתון - כך אומרת סגן ראש אגף כלכלה והכנסות המדינה באוצר, ורד דר.
lt/pgt

ltpgt
לדברי דר, הסיבות למיתון בסוף שנות התשעים היו פנימיות - סוף מחזור עסקים, מדיניות תקציבית מצמצמת, מדיניות מוניטרית מרסנת והעלאת המסים ב-97'. בסוף 2000, היא אומרת, ניחתו על המשק "ארבע מכות"; רובן חיצוניות - המשבר בכלכלה העולמית, ובעיקר בכלכלה האמריקאית, הנפילות בנאסד"ק, האינתיפאדה, ואחת פנימית מובהקת - המשבר וחוסר היציבות הפוליטיים. שיפור באחד או יותר מגורמים אלה, לדבריה, יביא לצמיחה של ממש בכלכלה הישראלית.
lt/pgt

ltpgt
דר, יד ימינה של ראש אגף כלכלה והכנסות המדינה, ציפי גל-ים, נחשבת במידה רבה למקבילה של אגף המחקר בבנק ישראל. היא הרוח החיה מאחורי ההערכות התקופתיות של האוצר, המופיעות מדי שנה בחוברת "מידע כלכלי". עם כניסתו של שר אוצר חדש לתפקיד, תציג בפניו דר, יחד עם ראש אגף התקציבים, אוהד מראני, סקירה מקיפה על מצב המשק כיום ועל הערכות האוצר ל-2001.
lt/pgt

ltpgt
לדעת דר, מחזור העסקים עבר ברבעון השני של 99' מירידה לעלייה. לדבריה, אלמלא ארבע המכות שניחתו על המשק ברבעון האחרון של 2000 הוא היה צומח ב-2001 בכ-5%.
lt/pgt

ltpgt
2001 היא שנת מעבר מבחינת המשק, ממשיכה דר. ארבע המכות, כהגדרתה, יורידו את הצמיחה השנה ל-%3%-2. המפנה יבוא ב-2002, מעריכה דר, בעיקר אם התחזית של רוב האנליסטים תתממש, והמשק האמריקאי יתחיל לצמוח כבר ברבעון האחרון של 2001. לדבריה, העניין היחיד שבשליטה מלאה של ישראל הוא היציבות הפוליטית.
lt/pgt

ltpgt
דר מבחינה בין חברות ההיי-טק לחברות ההזנק (סטארט-אפ). חברות ההיי-טק הן כבר חלק אינטגרלי מהמשק, היא אומרת, וב-2000 הן תרמו 18% מהצמיחה. חברות ההזנק, מדגישה דר, הן סיפור אחר: הן יצטמצמו ב-2001, בעיקר בשל משבר הנאסד"ק, אך לא רק בגללו. ואולם, היא מוסיפה, גם הן ימשיכו לפעול ויתרמו לכלכלה.
lt/pgt

ltpgt
דר מעריכה כי ההשקעות הזרות בחברות אלה ייפגעו. לדבריה, רישום הנתונים בענף זה ייחודי; לכאורה מדובר בעניין טכני, אך יש לו משמעות כלכלית. כך לדוגמה, כשהפעילות בענף נחלשת, נרשמת תרומה שלילית לתוצר.
lt/pgt

ltpgt
דר סבורה כי ב-2001 תחול ירידה קלה בהיקף הפעילות של חברות ההזנק. מי שטוען כי המשק צמח ב-2000 רק בגלל הסטארט-אפים, היא אומרת, טועה - הצמיחה ב-2000 הוכפלה פי שניים בלי הסטארט-אפים, מכ-2% ב-99' לכ-4%. עם הסטארט-אפים הגיעה הצמיחה ב-2000 ל-2% הוסיפה.
lt/pgt

ltpgt
דר מוסיפה כי השפעת חברות ההזנק על שוק העבודה מוגבלת - אם יפטרו השנה מאות מהנדסים וטכנאים מחברות ההזנק, הם לא יתקשו למצוא עבודה אחרת. לדברי דר, תקופת הצמיחה במשק - מסוף 99' וברוב שנת 2000 - היתה קצרה. הצמיחה, לדבריה, באה לידי ביטוי, בין היתר, בעלייה בצריכה הפרטית (6%), שהיא אחד המדדים למצב הרוח הציבורי.
lt/pgt

ltpgt
לדעת דר, הנפילה בצמיחה ברבעון האחרון של 2000 - בשיעור של 10%, שהם 2.5% במונחים שנתיים - היתה אירוע חד-פעמי. היא מעריכה כי כעת יתחיל המשק לזחול חזרה למעלה. לאחר הנפילה של אוקטובר ונובמבר, היא אומרת, בדצמבר ובינואר נרשמו נתונים טובים יותר, המסמנים את תחילתה של התאוששות.
lt/pgt

ltpgt
אי הבהירות בתחום הכלכלי תתחיל להתפזר תוך כמה שבועות, היא אומרת, מכיוון שהממשלה תצטרך לקבל החלטות, בין היתר בעניין התקציב. התפקיד החשוב ביותר של הממשלה ושר האוצר, לדעתה, הוא החזרת היציבות למערכת הכלכלית. דר טוענת כי זאת ניתן לעשות על ידי מדיניות פיסקלית אחראית, כולל העברת התקציב ל-2001 בהקדם, מציאת פתרון לחקיקה הפוליטית הבלתי אחראית של החודשים האחרונים (שעלותה 3 מיליארד שקל), ופתרון בעיית העובדים הזרים.
lt/pgt

ltpgt
דר מעריכה כי המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את טורקיה לא ישפיע על ישראל. לדבריה, העולם התרגל בשנים האחרונות לשווקים המתעוררים הקורסים מדי פעם. היא מציינת כי כשאירע משבר ברוסיה ב-98', המשקיעים הזרים נתקפו בהלה והוציאו את הכספים שלהם מכל השווקים המתעוררים, ובהם ישראל. מאז, לדבריה, התמוטטו עוד כמה שווקים מתעוררים, והמשקיעים הזרים למדו כי המשברים הם נקודתיים, ואין כל סיבה לרוץ ולהוציא את הכספים משווקים אחרים.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully