וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספקי האשראי לפרויקט סטארבנד של גילת: לאומי, דיסקונט והבינלאומי

3.3.2000 / 20:00

כך חושף מגזין TheMarker; סך האשראי שהעמידו הבנקים הישראלים: 150 מיליון דולר

יונתן נשיא
ltpgt
סטארבנד, המיזם לאספקת שירותי חיבור לאינטרנט באמצעות לוויינים של חברת גילת לוויינים , מתפתח בקצב נמוך מהציפיות המוקדמות ומאיים על איתנותה של גילת לוונים כולה - כך חושף מגזין TheMarker בגליונו האחרון. אבל מעבר למצבו העסקי של המיזם, חושף המגזין פרטים חדשים על דרכי המימון שלו.
lt/pgt

ltpgt
צורכי המימון של סטארבנד סופקו קודם כל על ידי הון עצמי של 125 מיליון דולר של בעלי המניות, אבל מרכיב חשוב לא פחות מכך היה אשראי בנקאי. פרט לפרטנר , שהעבירה את קו האשראי שלה בהיקף 750 מיליון דולר מבנקים זרים לבנקים מקומיים, סטארבנד הוא ככל הנראה המיזם שקיבל את ההלוואות הגדולות ביותר מבנקים מקומיים: 150 מיליון דולר. כשהמפקח על הבנקים מדבר על צמצום החשיפה של הבנקים הישראליים להיי-טק, הוא מתכוון בוודאי בעיקר לעסקות כאלה.
ltbrgt
lt/bgtהלוואת בלוןltbgt
את החלק הגדול ביותר של ההלוואה, 90 מיליון דולר, נתן לסטארבנד בנק לאומי דרך לאומי ארה"ב. מדובר באשראי לשלוש שנים עד יוני 2003, בריבית של לייבור פלוס 0.75 - בהחלט לא ריבית גבוהה, בייחוד בהתחשב ברמת הסיכון. ההלוואה היא גם הלוואת בלון - כלומר החברה משלמת את הריבית פעם ברבעון ואת הקרן רק בעת פירעון ההלוואה, דבר המגדיל כמובן את הסיכון שלה. מלבד זאת קיבל בנק לאומי, שהיה סוכן ההלוואה, תשלום של חצי מיליון דולר עם השלמת קו האשראי.
lt/pgt

ltpgt
בנק לאומי לא נשאר לבד זמן רב. בספטמבר 2000 הצטרפו אליו בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי , שנתנו לסטארבנד הלוואה של 30 מיליון דולר, כל אחד. הבטחונות לקו האשראי הם כמעט כל נכסיה של סטארבאנד, אולם ברור שאם החברה לא תוכל להחזיר את ההלוואה, הם לא יהוו ביטחון של ממש. בנוסף לכך ניתנה לבנקים המלווים אופציה להמיר עד 10 מיליון דולר מסכום ההלוואה במניות בכורה ביחס פרו-רטה ביניהם, לפי שווי חברה של 500 מיליון דולר - בהחלט שווי לא נמוך.
lt/pgt

ltpgt
לפחות במקרה של הבנק הבינלאומי, נראה שכוונת הבנק לא היתה להלוואה ארוכת טווח במיוחד. סטארבנד עצמה הצהירה שבכוונתה להחזיר אותה לאחר שתשלים את ההנפקה הציבורית שלה, שתוכננה להתבצע בסוף שנת 2000. בינתיים ירדה ההנפקה ציבורית מהפרק, כמובן, ולכן ההלוואה טרם שולמה, ככל הנראה.
lt/pgt

ltpgt
לסטארבנד היה ברור שההלוואות הקיימות יחד עם ההון המושקע בחברה לא יספיקו כדי לצלוח את השנים הראשונות, והיא תיכננה להגדיל במהירות את הון העבודה שלה, באמצעות ההנפקה הציבורית והלוואות נוספות.
lt/pgt

ltpgt
החברה הסבירה שבכוונתה לקחת הלוואה בנקאית נוספת של 100 מיליון דולר כדי לשלם מראש על חכירת רוחב פס לווייני מחברת קוראל האמריקאית. בינתיים, לא ברור אם קיבלה עוד הלוואה כזו והגדילה בכך את היקף האשראי שלה ל-250 מיליון דולר, כלומר מיליארד שקל.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully