וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל לרפואה לחוקרים שהביאו לפיתוח ה-MRI

6.10.2003 / 15:40

האמריקאי פול לוטרבור והבריטי פיטר מנספילד, זכו ב-1.3 מליון דולר, על פיתוח שיטה בלתי חודרנית למיפוי איברים פנימיים. הוועדה: מחקריהם היוו פריצת דרך

שני מדענים שפיתחו שיטה בלתי חודרנית למיפוי איברים פנימיים בגוף האדם, זכו בפרס נובל לרפואה לשנת 2003. פול לוטרבור, אמריקאי בן 74, ופיטר מנספילד, בריטי בן 70, קיבלו את הפרס על תגליותיהם בתחום ההדמיה המגנטית, שהביאו לפיתוח מכשיר ה-MRI (סורק תהודה מגנטית).

"הפיתוחים שלהם הם פריצת דרך באבחון ובמחקר הרפואי", קבעה על הוועדה שהעניקה את הפרס, על סך 1.3 מיליון דולר. הטכניקה שפיתחו השניים, שנמצאת בשימוש יומיומי בבתי החולים, מאפשרת לראות היקף של גידול סרטני, לאבחן פגיעות במוח ובעמוד השדרה, וכן מאפשרת מבט על האיברים הפנימיים שבחלל הבטן.

השיטה שפיתחו החליפה את דרך האבחון הפולשנית, והפחיתה את הסיכון ואי הנוחות למליוני בני אדם שעוברים בדיקות רפואיות לפני הניתוח. לוטרבור, פרופסור ומנהל באוניברסיטת אילינוי, אמר לסוכנות רויטרס כי הוא מופתע מהזכיה. לדבריו, "אתה יכול לשמוע כל מיני ספקולציות במשך השנים, אבל אירוע הזכיה הוא תמיד מפתיע".

הוועדה שהעניקה את הפרס אמרה כי שיטת ההדמיה שפיתחו מוערכת במיוחד בגלל היכולת למפות באופן מפורט את המוח ואת חוט השדרה ובשל תרומתה לאבחון, לטיפול ולמעקב של מחלת הסרטן. בכל שנה מבוצעות למעלה מ-60 מליון בדיקות MRI בכ-20 אלף מכשירים ברחבי העולם.

"זו שיטה מאוד ידידותית ונעימה למטופל... אין כל סכנה כי לא מכניסים שום דבר לתוך הגוף", אמר מזכיר הוועדה, האנס ג'ורנבאל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully