וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיריית תל אביב נזכרו שיש גם תושבים ערבים

3.3.2000 / 20:00

החל משנה הבאה תחל עיריית תל אביב להוסיף כיתוב בשפה הערבית לכל שלטי הרחובות ביפו; ההחלטה התקבלה רק לאחר שהוגשה עתירה לבג"ץ בנושא; התהליך יארך שבע שנים

מאת ורד כהן-ברזילי

באיחור של חמישים שנה החליטה עיריית תל אביב לפעול למען תושביה הערבים - החל משנת העבודה הבאה לכל שלטי הרחובות ביפו יתווסף גם כיתוב בשפה הערבית. בעירייה מברכים על ההחלטה השוויונית "שבאה לענות על צרכיה הייחודיים של האוכלוסייה הערבית". נשאלת השאלה מדוע ההחלטה לא נתקבלה מוקדם יותר, ויצאה אל הפועל רק לאחר התערבות בג"ץ בנושא?

בשנת 1999 הגיש המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, "עדאלה", עתירה לבג"ץ כנגד ארבע עיריות: תל אביב, רמלה, לוד ונצרת עילית. בעתירה נכתב כי על העיריות להציב שילוט עירוני בשפה הערבית בכל המקומות הציבוריים ביער: ברחובות, בכיכרות, באתרים המרכזיים, במוסדות ציבור עירוניים וכד'. לעתירה צורפה גם עיריית עכו, אולם זו התחייבה כבר בהתחלה לעמוד בתנאי הדרישה.

בג"ץ עדיין לא נתן את תשובתו בנושא, ובימים אלו הוא שוקל אפילו להרחיב את הרכב השופטים ולשתף בדיון גם את היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, במטרה לדון בצורה מורחבת במשמעות השפה הערבית בישראל ובמעמדה ברמה הקולקטיבית. בעדאלה מקווים שהעתירה תסייע לשנות את החוק המנדטורי חסר השיניים שקיים כיום במדינה, ולהופכו בסיוע בית המשפט, לחקיקה רשמית של הכנסת.

העותר מטעם עדאלה, עו"ד ג'מיל דקואר, אומר כי ניסה במשך תקופה ארוכה לפנות לעיריות, ללא התערבות בית המשפט, אולם אלו בחרו להתעלם מבקשותיו. "זה לא הפעם הראשונה שהנושא הזה עולה, אולם החוק לא מחייב אותנו לעשות זאת", מתרצים בעיריית תל אביב. עם זאת, בצעד של מחווה לתושבים הערבים מבטיחים בעירייה כי הנושא יתוקן, וכבר ב- 2002 יחל תהליך הוספת הכיתוב בערבית ויימשך שבע שנים.

אולם הצעתה של עיריית תל אביב לא מספקת את עו"ד דקואר. לטענתו, העירייה לא מיישמת את הבקשה במלואה בכל הנוגע לרחובות במרכז העיר. ואכן מסתבר, כי עיריית תל אביב תוסיף את הכיתוב בערבית רק ביפו, ברחובות הראשיים של העיר, באתרים מרכזיים ובמוסדות ציבור עירוניים. "עיריית תל אביב יודעת שסיכוייה אינם טובים, בעיקר לאור ההערות האחרונות של השופטים, בהם גם נשיא בית המשפט העליון, שתהו מדוע לא קיים שילוט מסוג זה", טוען דקואר ומוסיף שבעיריות ערביות יש חובה על כיתוב בעברית. "מדוע השפה האנגלית, שהיא לא שפה רשמית, מופיעה על כל השלטים בישראל ולשפה הערבית אין מקום?", מתקומם דקואר.

בית המשפט העליון, כאמור, לא נתן עדיין את תשובתו בנושא. ולכן, עד להודעה חדשה הקריאה בעברית בלבד.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully