וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למה להתאכזר לחיות דווקא ביום כיפור?"

עופר אדרת

6.10.2003 / 12:39

ארגון "אנונימוס" מוחה על מנהג הכפרות, בו שוחטים תרנגול בערב החג. טוען: עשרות אלפי עופות מעונים ונשחטים. כמה מחשובי הפוסקים מצדיקים הקביעה

בערב יום הכיפורים נוהגים המאמינים לקיים את מנהג הכפרות בו "מכפר" אדם על מעשיו באמצעות שחיטת בעלי חיים. האדם מחזיק תרנגול בידיו, ואומר: "זה חליפתי, זה כפרתי, זה התרנגול ילך למיתה ואני אכנס ואלך לחיים טובים, ארוכים ולשלום". כלומר, גזר הדין יעבור מהאדם אל בעל החיים.

ארגוני רווחת בעלי חיים בארץ מגנים את המנהג וטוענים כי מדובר בהתאכזרות מיותרת לבעלי החיים, דווקא ביום בו עלינו לעשות חשבון נפש. בארגון "אנונימוס", לדוגמה, סבורים כי המנהג גורם סבל קשה לעשרות אלפי תרנגולים ותרנגולות. אנשי הארגון מוחים על תנאי גידולם של העופות, עוד בטרם נשחטו.

מנתונים שאספו, עולה כי מרבית העופות מגיעים מלולים תעשייתיים, שם נשללים מהם צרכיהם, ומערכות שונות בגופם נפגעות כתוצאה מן הצפיפות הרבה ומן ההפרשות בהן הם מתבוססים. סבל נוסף עובר על העופות עם הובלתם לשווקים. בסופו של התהליך, מרבית העופות מוחזקים במשך שעות וימים בכלובים דחוסים, כשהם ממתינים ללא כל מים או מזון להוצאתם מהכלובים שמיד לאחריה יישחטו. לדברי הארגון, "אנו מאמינים, שאת יום הכיפורים, יום בו אדם עושה חשבון נפש ומבקש להרבות במעשים טובים, לא ראוי לציין במעשה שהוא בבחינת צער בעלי חיים".

אנשי הארגון מודעים לרגישות ההלכתית והדתית של הטקס, ומציינים כי מקורה של ההתנגדות אינו בעולם החילוני בלבד. "כמה מחשובי הפוסקים בכל הזמנים ראו במנהג ה'כפרות' מעשה פסול, הגורם צער בעלי חיים ללא כל הצדקה - כך, למשל, בעל השולחן ערוך - רבי יוסף קארו, הרשב"א, הרמב"ן ואחרים", מציינים בארגון.

החלופה: מנהג "פדיון הכפרות"

מבין הפוסקים בני דורנו שהתנגדו למנהג הכפרות בתרנגולים ניתן להזכיר את הרב חיים דוד הלוי, שהאריך בדברים נגד המנהג (בספרו עשה לך רב, חלק שלישי, עמ' ס"ב-ס"ח), ובין השאר כתב: "ולמה צריכים אנו דוקא בערב היום הקדוש להתאכזר על בעלי חיים, ללא כל צורך, ולטבוח בהם ללא רחמים, בשעה שאנו עומדים לבקש חיים על עצמנו מאת אלקים חיים" (שם, עמ' ס"ז).

הרב פנחס זביחי העיר: "כל עיקר ענין הכפרות בעיו"כ אין לו שורש בש"ס, ופוסקים ראשונים ואחרונים צעקו מרה על מנהג זה דנראה כעין דרכי האמורי" (שו"ת עטרת פז, חלק ראשון כרך ב - יו"ד, הערות סימן ג הערה א ד"ה "וגם הלום").

ולמי שמעוניין לקיים את המנהג אך לא להתאכזר לבעלי החיים, אפשר להציע את מנהג "פדיון הכפרות"- תרומת כסף לעניים. המאמינים אומרים: "זה הכסף ילך לצדקה, ואנו נלך וניכנס לחיים טובים, ארוכים ולשלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully