וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טום קלנדרה: מהיציע לספסל המאמן

3.3.2000 / 20:00

קלנדרה מעריץ של ישראליות; בקומטאץ' הוא גם דירקטור

גתית פנקס
ltpgt
מה אפשר עוד לומר על הנפילה של חברת קומטאץ' שלא נאמר. על שינוי המודל העסקי, המחיקות בהכנסות לשנת 2000, אזהרות הרווח, שריפת המזומנים המהירה, אי היכולת לצאת להנפקה נוספת, הצניחה במחיר המניה, אי העמידה בתחזיות והתביעות הייצוגיות - על כל אלה כבר כתבנו די והותר.
lt/pgt

ltpgt
כעת, כשהמספרים לרבעון הראשון של 2001 ידועים - הכנסות של 4.5-4 מיליון דולר לפי תחזיות קומטאץ' - מעניין דווקא להתמקד במנהלים ובתחושותיהם כאשר החברה שהקימו, יסדו וניהלו קורסת לנגד עיניהם. האמת היא שניסינו דווקא לדבר איתם מספר פעמים על התוצאות הכספיות לשנת 2000 ועל התחזיות העגומות לשנת 2001, אבל נראה שהם ירדו למחתרת. אולי זה לא מדויק. הם עונים לנו לטלפון, אבל הם לא מעוניינים לדבר איתנו - לא המנהלים בארץ ולא אלה שיושבים בקליפורניה, ארה"ב.
lt/pgt

ltpgt
בין אלה שנמצאים בניכר ניתן למצוא את גדעון מנטל, מנכ"ל החברה, שפעם דווקא היה מוכן להיחשף הרבה יותר לתקשורת אפילו בציטוטים שנראו כאילו נלקחו מספר שירה: "הגענו אל האדמה המובטחת (קליפורניה, ג.פ) מהארץ המובטחת, ולא הכרנו אף אחד, כך שמזל שהכרתי את איזבל מקסוול, נשיאת החברה", כך אמר מנטל בדצמבר 1999 בכתבה שפירסם גורו האינטרנט טום קלנדרה מ-CBS ומקים אתר האינטרנט הכלכלי CBS MarketWatch.
lt/pgt

ltpgt
איזבל מקסוול היא נשיאת החברה ובתו של טייקון המדיה הבריטי רוברט מקסוול: "אני אוהבת את הישראלים וביליתי זמן איכות עם גדעון", אמרה בזמנו. הכל כל כך אידילי, ואפילו מלה שלילית אחת לא ניתן היה למצוא אז בכתבה של קלנדרה, אולי כזו שתבשר על הבאות.
ltbrgt
lt/bgtשחיקה של 98% בשווי המניה מאז מארסltbgt
אז מדוע אנחנו מזכירים כעת כתבה מסוף שנת ?1999 ובכן, כעת כאשר קומטאץ' נמצאת בתקופת שפל היסטורית, נעים אולי למשקיעים להיזכר בזמנים טובים יותר - דצמבר 1999 לצורך העניין - בהם המניה נסחרה ברמה של כ-40 דולר, לעומת מחירי רצפה של פחות מ-1.5 דולרים בהן היא נסחרת היום. מה שבטוח, המשקיעים היו מעדיפים להיזכר ברמות המניה במארס-אפריל 2000, אז נשקה לכ-68 דולר.
lt/pgt

ltpgt
וכאן הכל מתקשר. באפריל 2000 מינתה החברה כדירקטור את טום קלנדרה - אותו קלנדרה שסיפק בסוף 1999 במה מכובדת למנהלי קומטאץ' בה זרקו לחלל האוויר מספרים כמו "אנחנו צופים צמיחה של 100% במכירות מרבעון לרבעון" - מה שנראה כעת כחלום ורוד במיוחד, לאור העובדה שהסתבר שהחברה כמעט ולא צמחה מרבעון לרבעון בשנת 2000 .
lt/pgt

ltpgt
אומנם יש לציין כי, ככל הידוע, מאז אותה כתבה בסוף 1999 קלנדרה לא כתב שוב על החברה בתקופת היותו דירקטור בחברה (כלומר עד היום), אך נשאלת השאלה מדוע קומטאץ' הזדקקה כלל לקלנדרה כחבר במועצת המנהלים שלה.
ltbrgt
lt/bgtקלנדרה הדירקטור לא סייע לקומטאץ'ltbgt
נזכיר כי מניות ישראליות זכו כבר לאזכורים חיוביים בטורו המפורסם של קלנדרה, והצליחו ליהנות מזינוקים דרסטיים. ניתן להזכיר בהקשר זה את מניית אשד רובוטק (סימול ROBO), מניית לנאופטיקס , ואת אחת המניות הישראליות החביבות על קלנדרה - אינטרנט זהב 10003170-MRQ.
lt/pgt

ltpgt
למרות שפעמים רבות צוטט קלנדרה כמי שאינו מעריך כי יש לו השפעה כלשהי על השוק, שכן הוא אינו מחווה את דעתו על החברות אלא משמש פשוט כשליח החברות להעביר מידע לציבור, הרי שמדובר באמירה מעט צנועה, שכן, כאמור, עצם האזכור בטורו של קלנדרה כבר הספיק בימי וול סטריט העליזים כדי שמניה תטוס בעשרות אחוזים ביום הפרסום.
lt/pgt

ltpgt
בקומטאץ' לא היו מוכנים לחרוג למעננו מדום השתיקה שגזרו על עצמם לאחר פרסום התוצאות הכספיות לרבעון הרביעי. וכך, כאשר רצינו לברר מהם המניעים למנות את קלנדרה כדירקטור, ובאיזו צורה הוא מתפקד כחבר מועצת מנהלים פעיל, אליעזר פרנפס, סמנכ"ל הכספים, אמר לנו כי הוא הצטרף לחברה לאחר אפריל 2000, ולכן הפנה אותנו לרוני זהבי, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה.
lt/pgt

ltpgt
זהבי, מבחינתו, הפנה אותנו לגדעון מנטל, מנכ"ל החברה: "הוא האיש שאת צריכה לדבר איתו בעניינים האלה", אמר. את מנטל לא הצלחנו להשיג, וממשרד יחסי הציבור של קומטאץ' חזרו אלינו עם התשובה הצפויה, כי מנטל אינו מעוניין לדבר איתנו.
ltbrgt
lt/bgtהצטרפות קלנדרה - אקט יחצ"ניltbgt?
אז לא נותר לנו אלא לנחש. מן הסתם, מדובר היה באקט בעל אופי יחצ"ני, שכן באותה התקופה נוח היה להתהדר בקלנדרה כחבר במועצת המנהלים. נראה, כי קיוו בקומטאץ' שקלנדרה ינווט את החברה למקומות חיוביים, בתור אחד שאמון על הטרנדים החדשים ביותר בעולם האינטרנט.
lt/pgt

ltpgt
מקסוול סיפרה לקלנדרה בראיון שפורסם בזמנו על היתרונות הטמונים במיתוג של תאי הדואר על ידי הארגון, וזאת במקום לתת קרדיט לאתרים דוגמת Hotmail.com. היום - אנחנו יודעים - המודל העסקי הזה של קומטאץ' קרס, וגם גורו האינטרנט לא חזה, ככל הנראה, את הנולד. אולי יש מי שיאמר כי אם קלנדרה היה דירקטור מעט יותר פעיל, הוא היה יכול לנווט את החברה לשינוי עסקי מוקדם יותר.
lt/pgt

ltpgt
"כאשר גדעון מנטל היה צריך להחליט על העתקת מקום מגוריו לסיליקון ואלי מישראל, היו לו מספר חששות... מזג האוויר דומה: חם ושמשי", כך קלנדרה בכתבת הפרופיל המחמיאה, "והוא שמח מאוד על הקשר עם מקסוול", הוא אומר. ייתכן שמקסוול היתה זו שיצרה את הקשר בין קלנדרה לחברה, וייתכן שכבר בדצמבר 1999 בעת המפגש עם מקסוול ומנטל, החליט קלנדרה על דעת עצמו להצטרף לחברת החלום.
lt/pgt

ltpgt
מכל מקום, נראה כי כדאי להמתין עד ש"תקופת ההשקטה" תעבור על קומטאץ', ולחכות שזו תשפוך אור בראש ובראשונה על המשבר אליו נקלעה, אך יחד עם זאת, תיאות להסביר את המינוי התמוה של קלנדרה. הקישור אליו, בניגוד למניות ישראליות אחרות, לא עשה לקומטאץ' רק טוב. ביום פרסום הכתבה המניה ירדה בכ-1%.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully