וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך ביטל הופעת סרבנים בתיכון

2.10.2003 / 0:19

תיכון "אנקורי" באשדוד תכנן לקיים היום עימות בין טייסים בחיל האוויר לבין סרבנים. משרד החינוך: אין להזמין מפרי חוק. ח"כ גלאון: החלטת המשרד לא חוקית

משרד החינוך הורה אמש לרשת "אנקורי" לבטל את העימות שתוכנן להתקיים מחר בבית ספר תיכון באשדוד, בין טייסים בחיל האוויר לבין טייסים שחתמו על מכתב הסרבנים. בגלי צה"ל דווח כי באנקורי הביעו צער על הודעת המשרד, אולם החליטו לבטל את העימות.

על פי התכנית, בתום העימות היו אמורים התלמידים לקיים הצבעה חשאית בעניין זכות הסירוב. ואולם מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, הודיעה למנהלת רשת אנקורי, אביבה הבר, כי הרשת אינה מורשה לתת במה לסרבנים. מן המשרד נמסר כי הדיון בנושא לגיטימי, אך אין להזמין אליו סרבנים המפרים את החוק. מוקדם יותר נמסר ממשרד החינוך כי הוא "רואה בחומרה את החלטת מנהלת אנקורי לאפשר לטייסים המצהירים על סירובם לשרת את המדינה לדבר בפני תלמידים, ולעודד אחרים לעשות כמותם".

בתגובה פנתה ח"כ זהבה גלאון (מרצ) ליועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, בבקשה שיבהיר לתירוש כי חרגה מסמכותה. "המנכלי"ת נקטה בצעד אנטי חינוכי ובלתי-חוקי כשהחליטה לעשות דה-לגיטימציה לעמדות שאינן עולות בקנה אחד עם עמדות השלטון", כתבה גלאון. "זוהי עליית מדרגה בציד המכשפות המקארתיסטי המתחולל במקומותינו. למרות מסע הציד נגד הטייסים, מן הדין לשוב ולהזכיר שחותמי המכתב לא עברו שום עבירה, והעמדה שהם מציגים היא עמדה לגיטימית שבג"צ טרם הכריע בשאלתה".

גם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ אילן שלגי (שינוי), הביע תמיכה בקיום העימות. שלגי אמר לקול ישראל כי הוא "מתנגד לסרבנות, אך אין מדובר באוייבי ישראל". שלגי הוסיף כי יש לאפשר לסרבנים להשתתף בדיון ציבורי גם בבתי הספר.

מנהלת בית הספר, שוש סהר, הסבירה אתמול כי "בית הספר מייחס חשיבות גדולה לדיון ביקורתי בנושאים אקטואליים ובהם סוגיות הנוגעות לשירות בצבא, לקראת גיוסם של התלמידים לצה"ל". המנהלת הדגישה כי דיון מסוג זה "חשוב להגנת הדמוקרטיה וגבולותיה".

הסטודנטים: להחרים מרצים התומכים בטייסים הסרבנים

בתוך כך החליטה התאחדות הסטודנטים לקרוא לציבור הסטודנטים להחרים פרופסורים שחתמו על עצומת תמיכה בטייסים הסרבנים. בגלי צה"ל דווח, כי במכתב שעליו חתומים 20 ראשי אגודות סטודנטים נכתב: "אנחנו קוראים לציבור הסטודנטים לוותר על שמיעת משנתכם המלומדת, ולהחרים את הרצאותיכם".

בתגובה לקריאת הסטודנטים הודיעו המרצים שתמכו בעצומת הסרבנים כי "לא יירתעו". אחת מהן, הד"ר רותי כהן, אמרה לקול ישראל כי "חבל שהסטודנטים, שנחשבו פעם לאוונגרד וחיל חלוץ למחאה ומאבק חברתי, הפכו לשלוחי מדיניות הממשלה". להערכתה, קריאת ראשי הסטודנטים להחרימם, לא תשפיע על מצב ההרשמה לקורסים.

גם קבוצה של 36 סופרים ומשוררים הביעו תמיכה בעצומת הטייסים וקראו לממשלה להקשיב לחיילים ולמפקדים שהיא שולחת למשימות, גם כשמדובר בלחימה בטרור. "הפסקת הדיון הציבורי בסוגיות פוליטיות היא התחמקות פחדנית מדיון בבעיה הבוערת עליה הצביעו הטייסים במחאתם. ממשלת ישראל חייבת לחפש בלי הרף דרכים להידברות עם הפלסטינים כדי לסיים את הכיבוש והאסון" אמרו חברי הקבוצה. הקבוצה כוללת בין היתר את דוד גרוסמן, נתן זך, סמי מיכאל, דליה רביקוביץ, יהושע סובול, בתיה גור, עמוס קינן ורות אלמוג.

טייס נוסף הצטרף אמש למכתב הסרבנים. בגלי צה"ל דווח כי הטייס הוא סרן משה בוקאי, טייס תובלה במילואים, שאינו משרת באופן פעיל. בוקאי הוא בעל עיטור העוז. במקביל, טייס החתום על עצומת הסרבנים הסיר את חתימתו. מדובר צה"ל נמסר, כי הטייס, רב סרן במילואים גדעון דרור, הודיע על כך במכתב ששלח למפקד חיל האוויר, האלוף דן חלוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully