וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקסטזי: רעל עכברים או אגדה אורבנית?

3.3.2000 / 20:00

המשטרה שמה השבוע קץ לשמועה בת שנה והודיעה כי לא מצאה מעולם "אקסטזי מורעל"; היתכן שמדובר בניסיון להרתיע משתמשים? המשטרה מכחישה, ודווקא הבליינים אומרים: יש כדורים מלוכלכים

מאת אסף לוי

משתמשי האקסטזי נכנסו לבלבלה בשבוע האחרון. מזה כשנה מתרוצצת השמועה שכדורי הסם הפופולרי מעורבבים ברעל עכברים. אחרי שני מקרי מוות בסוף השנה, ודיווחים על רוקדים שסיימו את הערב בחדר מיון, החשש הפך להיסטריה. המשטרה, שהביעה חשש דומה מספר פעמים בעבר, הודיעה השבוע בצורה ברורה: "עוד לא מצאנו אף עדות להימצאות רעלים כמו סטריכנין או רעל עכברים בטבליות האקסטזי בארץ". היתכן שמדובר באגדה אורבנית?

הכל החל לפני כשנה, כשהמשטרה הודיעה שקיבלה אזהרה ממשטרת הולנד על משלוח אקסטזי שהגיע לארץ ובו כדורים המכילים רעל עכברים. מאז, כמעט בכל דיווח על פגיעה מאקסטזי, נבדק חשד שהכדורים היו מורעלים. סגן-ניצב אורית היימן, ראש מדור מחקר במשטרה, אומרת בבירור: "השמועות על הימצאות רעל בכדורי האקסטזי בארץ מעולם לא הוכחו. לפי הערכתנו, לישראל מגיעים כעשרה מיליון כדורי אקסטזי בשנה, אולם עד היום לא התגלה רעל באף טבליה שבדקנו".

מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים, שלמה גל, אומר דווקא דברים אחרים: "המשטרה בארץ מצאה בכמה מקרים רעל עכברים בכדורי אקסטזי".

מבולבלים? אתם לא לבד. מאיפה, אם כך, נפוצו השמועות על רעל עכברים בכדורים? האם ייתכן שמדובר במערכת יחסי ציבור שנועדה להפחיד את המשתמשים? המשטרה אמנם מעולם לא הודיעה מיוזמתה על רעל בכדורים, אבל עד כה לא טרחה להזים את השמועות. אחרי הכל, דיסאינפורמציה דווקא יכולה להרחיק משתמשים פוטנציאלים. עזבו אתכם מהאמת.

"כשאומרים שיש אקסטזי מורעל זה מפחיד את האנשים", אומר שלמה גל. "זאת בתנאי שההפחדה נכונה, ובאמת יש רעל. עכשיו לך תדע אם יש לך רעל בכדור או אין לך". סנ"צ היימן, לעומתו, מכחישה אפשרות שהמשטרה עושה שימוש מניפולטיבי ומפיצה שמועות. "מעולם לא שמעתי אף דובר משטרתי שאמר שיש רעל באקסטזי". מבחינתה של הרשות למלחמה בסמים, השאלה ממילא אינה רלוונטית: "החומר עצמו הוא הרעל", אומר גל.

"תבואו מתודלקים מהבית"

את ההסבר לעלייה לכאורה במספר הנפגעים תולה היימן בסטטיסטיקה: "יש יותר אנשים שנחשפים לסם בתקופה האחרונה, לכן סביר שגם תהיה עליה בנפגעים". היימן מסבירה כי מניתוח הרכב הכדורים מהם נפטרו שני הצעירים לפני כארבעה חודשים, עולה מסקנה ברורה: המוות נגרם כתוצאה מהחומר הפעיל באקסטזי, אם.די.אם.איי (MDMA) ולא כתוצאה מנטילת כדור מורעל.

מניפולציה או לא, לשמועת יש השלכות בשטח. "הכניסו אותי לפרנויה. אני צריך לבדוק כדור בשבע עיניים לפני שאוכל אותו", מתוודה י', צרכן אקסטזי, בחשש. "ראיתי כבר סרטים שאנשים נכנסו אליהם, אבל להגיע לאישפוז זה כבר מפחיד".

באופן מפתיע, דווקא ח', סמי סלבריטי תל אביבי הידוע במומחיותו בסם הפופולרי, טוען בביטחון כי "יש כדורים מלוכלכים", ומסביר: "את כל הכדורים בארץ עושים במעבדות פיראטיות. אנשים בלי ניסיון מערבבים חומרים לפי מתכון שמצאו באינטרנט ורוצים לעשות כסף קל. אז שמים יותר מדי סטריכנין וזה הופך לרעל, גם על רעל עכברים שמעתי. העצה שלי: לא לקנות אף פעם במועדון. תבואו מתודלקים מהבית, אחרי שקניתם כדור עם תעודת ביטוח".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully