וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיזה גיל נולד לאונרד כהן?

3.3.2000 / 20:00

שי גולדן על תקליט ההופעה החדש/ישן של לאונרד כהן, המזכיר כי אפילו לאונרד כהן עצמו לא מאמין כי נפל בחלקו להיות לאונרד כהן

לפני הכל, הערה הכרחית: מאז דסטין הופמן ב"איש המרתון" לא דמה איש לדסטין הופמן במידה כה מטרידה כמו לאונרד כהן על עטיפת "פילד קומנדר כהן", האלבום נטול הפניות שלו ממסע ההופעות ב–1979. האלבום מצוין, אין מה לומר, אולם למרות הרף הכהני הגבוה – הנחצה ברישול מסוגנן ואופייני לכהן – האלבום שב ומזקיר כמה קושיות הנוגעות לאיש ולפועלו:
1. באיזה גיל נולד לאונרד כהן? – השאלה אינה כה קנטרנית או סופיסטית כפי שעשוי לעלות מניסוחה. מרביתנו מתחילים למנות את גילנו מיום בו אנו מגיחים לעולם. יונקים, ילדים, מתבגרים, מבוגרים, קשישים וכו'. אך כהן, האם היה אי פעם יונק? האם חווה ילדות? מסופקני. האיש, להערכתי, נולד כבן 40, ומאז מותח את 63 שנותיו על פני הפער בין שני הגילאים. פשפשו היטב בזיכרונכם: האם ראיתם תמונה של כהן, בה הוא נראה צעיר מ–55?

2. האם יש בכל העולם כולו אדם המייצג ביתר נאמנות את ההגדרה ל"קול"? – או כמו שאמר פעם אדם דוריץ (הסולן של "סופרים עורבים"): "בעסק הזה (רוק'נרול) אין הרבה אפשרויות מלבד למות צעיר. תסתכל על הרוקרים המזדקנים: דילן, מקרטני, האריסון, ג'רי גרסיה..בנאדם, אפשר להיות יותר פתטי מזה?..יש, כמובן, אפשרות נוספת...להיות לאונרד כהן. אבל בנאדם, זה לא ריאלי. אפילו לאונרד כהן לא מאמין על עצמו שהוא לאונרד כהן. אתה קולט, הבנאדם מזיין את רבקה דה מורניי בגיל שבוב דילן לא מסתדר עם הקטטר. אפשר להיות יותר קול מזה?"

3. האם יש בכל העולם (כולו) אדם בו מגולמות בחן כה בלתי מתפשר תכונותיהם של פיליפ מארלו, דילן תומאס וג'ק ניקולסון? להזכירכם, 22 שנים אחרי, כהן מוציא אלבום הופעה. כמה נונשאלנטי יכול בנאדם להיות?

4. מדוע לא בנינו על פיו את מודל היהודי הפוסט-מודרני הגלותי? למה דווקא וודי אלן, רוזאן בר, ג'ורג' קונסטנזה וחבורת הקורנפלקס הכשר שלהם? יש לגויים מישהו מוצלח יותר להציע?
"פילד קומנדר כהן", הנפלא, מתאים יותר למביני עניין, מאשר לקהל המיינסטרים המתנמנם מול גרסת קאבר של מדונה לדון מקלין. אך עם הכל, מעורר ערגה קרה לשמוע את ג'ון קייל מבצע פעם אחת נוספת את "הללויה", כשרק הפסנתר מפריד בינו ובין מילות האלמוות של כהן:
"BUT YOU DON’T REALY CARE FOR MUSIC, DO YOU? "

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully