וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ייאמן: מניית פוליקום נסחרת בתל אביב במחיר הנמוך ב-33% ממחירה בוול סטריט

3.3.2000 / 20:00

במניה לא נרשמה אף עסקה ב-8 ימי המסחר האחרונים; פוליקום נרשמה למסחר בת"א על מנת להימנע מפרסום תשקיף בעברית

ליאור כגן

ההתלהבות הגדולה שהיתה לקראת רישומה של מניית פוליקום למסחר בתל אביב היתה כנראה מוקדמת מדי. ומי שחשב כי מניית פוליקום תגוון את היצע מניות הטכנולוגיה ותתרום להגדלת מחזורי המסחר בתל אביב, התאכזב, לפחות מעשרת ימי המסחר הראשונים של המניה בתל אביב. כזכור, הקשר הישראלי של פוליקום הוא חברת אקורד הישראלית, אותה רכשה בחודש דצמבר האחרון בתמורה ל-339 מיליון דולר.

פוליקום האמריקאית, ספקית פתרונות תקשורת בפס רחב, נסחרת אומנם בנאסד"ק לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר, ונפח המסחר היומי הממוצע שלה עומד על יותר ממיליון וחצי מניות, אולם בארץ היא אינה מעניינת כלל את המשקיעים.

כך לדוגמה, בשמונת ימי המסחר האחרונים לא התבצעה אף עסקה במניה בתל אביב, ומשום שהמניה שנסחרת בנאסד"ק איבדה כמה עשרות אחוזים מערכה (אתמול ירדה ב-8% נוספים), נפתח פער ארביטראז' של כ-33% (מחיר המניה בנאסד"ק גבוה בכ-33% ממחיר המניה בתל אביב). כידוע, פערי ארביטראז' נוטים להיסגר (לא ייתכן שאותו נכס ייסחר במחירים שונים בשווקים שונים), אולם למרות זאת, פוליקום סובלת מחוסר התעניינות.

בשורה התחתונה, ניתן היום לקנות את המניה בארה"ב במחיר של 21.2 דולר (כ-87 שקל), למכור אותה בארץ במחיר של 129 שקל ולהרוויח כ-30% (מהם צריך לנכות את העמלות הרבות). אולם, ישנה בעיה קטנה... אין למי למכור.

חוסר המסחר במניה אינו נובע מחילוקי דעות בין המוכרים לקונים על המחיר, אלא פשוט מהיעדר קונים ומוכרים. כך לדוגמה, מי שהביט אתמול על ההיצעים והביקושים ראה כי אין יותר מקונה אחד (שמוכן לקנות את המניה בירידה של 30%, כגודל הארביטראז'), ואילו ישנו מספר מצומצם של מוכרים שמוכנים למכור בירידה של כ-15%.

ניתן לייחס את מחזורי השפל במניה (בעשרה ימי מסחר החליפו ידיים כ-400 מניות בלבד, בשווי של כ-50 אלף שקל) לחוסר ההיכרות של המשקיעים עם החברה, אולם נראה כי עצם העובדה שעל המשקיע לשלם מס על רווחים מנייר ערך זה (משום שפוליקום היא חברה זרה), מורידה גם היא מכדאיות קניית המניה בבורסה בישראל. כמובן שגם השפל בשוק ההון שהבריח את הציבור מהבורסה אחראי לחוסר העניין במניה.

אז המצב הוא כזה. החברה נרשמה למסחר בתל אביב כדי להימנע מפרסום תשקיף בעברית, הבורסה מבחינתה רואה בכל חברה שנרשמת כהישג, ללא קשר למניעים לרישום, והמשקיעים בוחרים להתעלם מקיום המניה.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully