וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב טרם החליטה כמה לקצץ מהערבויות

30.9.2003 / 22:22

הממשל: ההשקעות בהתנחלויות ובגדר ההפרדה לא יקוזזו כל עוד נמשכות ההתייעצויות. מקור בקונגרס: הקיצוץ יעמוד על כרבע מיליארד דולר

ארה"ב טרם החליטה כמה לקצץ מהערבויות המוענקות לישראל בשל ההשקעה בהתנחלויות ובגדר ההפרדה. בקול ישראל דווח כי הממשל ידווח על כך לקונגרס היום או בימים הקרובים.

דובר משרד החוץ האמריקאי, ריצ'ארד באוצ'ר, אמר היום כי ההתייעצויות עם ישראל בנושא נמשכות. מקור בקונגרס העריך כי הקיצוץ יעמוד בסופו של דבר על בין 200 ל-250 מיליון דולרים. היועצת האמריקאית לביטחון לאומי, קונדוליסה רייס, סיכמה עם מנהל לשכת ראש הממשלה, דב וייסגלס, כי עד שימוצו ההתייעצויות לא תקוצץ עלות הגדר מהערבויות.

כתבי "הארץ" נתן גוטמן וצבי זרחיה מוסיפים:

לפי הסכם הערבויות בין ישראל לארה"ב, תעניק ארה"ב לישראל ערבויות לגיוס הלוואות בגובה של שלושה מיליארד דולר בכל שנה למשך שלוש השנים הקרובות. עד כה ניצלה ישראל רק 1.6 מיליארד דולר מהקצבת הערבויות לשנה הנוכחית וההערכה היא כי עד סוף השנה תגייס הלוואות גם בסכום הנותר.

ההסכם קובע כי הממשל האמריקאי יקזז מסכומי הערבויות כל סכום שתשקיע ישראל בפעילות העומדת בסתירה למדיניות האמריקאית. הכוונה היא להשקעות בשטחים שאינן לצורכי ביטחון. למרות ההבנה הישראלית כי הממשל יקזז את הסכומים שהושקעו בהתנחלויות, הרי שעדיין לא הוסכם על ההשקעות בגדר ההפרדה.

ארה"ב הבהירה כי אם תוואי הגדר יעבור בתוך שטחים פלסטינים, בעיקר באזור אריאל, היא תראה בכך השקעה בשטחים שאינה תואמת את המדיניות האמריקאית ותקזז אותה מהערבויות. החלטה על כך תתקבל רק לאחר שישראל תודיע רשמית מהו התוואי הנבחר ולאחר שיושקעו הכספים בבניית הגדר. קטעי הגדר שנבנו עד כה אינם מצויים במחלוקת עם הממשל מכיוון שהם עוברים לאורך הקו הירוק.

האו"ם: בניית הגדר - סיפוח לא חוקי

דו"ח של האו"ם מאשים כי בבניית גדר ההפרדה מספחת ישראל שלא כחוק שטחים פלסטיניים. את הדו"ח הגיש ג'ון דאגרד, נציג מיוחד של האו"ם, שמונה לדווח על פגיעה בזכויות האדם של הפלסטינים. דאגרד מזהיר כי הגדר מצרפת אזורים נרחבים מהגדה המערבית לתחום ישראל וקובעת עובדות בשטח שפירושן סיפוח.

שגריר ישראל במוסדות האו"ם בז'נווה, יעקב לוי, אמר בתגובה כי הדו"ח מתעלם ממאות הנרצחים הישראלים בפיגועי הטרור בשלוש השנים האחרונות. לדבריו, זה הרקע להקמת הגדר, ואין בהקמתה כל יעד מדיני אלא כורח ביטחוני בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully