וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרגלת שחזרה מן החור

רחביה ברמן

30.9.2003 / 11:27

רחביה ברמן חושף, לראשונה בעברית, את הסיפור שלא ייאמן על סוכנת ה - CIA ואלרי פליים

הסיפור הזה נחשף לראשונה לפני כחודשיים או יותר, אבל הוא נחשף לרשונה בעברית רק עכשיו. מסתבר שמישהו בממשל בוש הדליף לעיתונאים שהגברת ואלרי פליים - אשתו של השגריר לשעבר ג'וזף ווילסון - היא סוכנת CIA.

חלק מכם יזכרו את ג'וזף ווילסון כשגריר שנשלח לניז'ר - לבקשת משרד סגן הנשיא דיק צ'ייני - לבדוק את הטענות על כך שסדאם ניסה לקנות שם אוראניום, ודיווח שמדובר בשקר מוחלט. דיווחו של ווילסון לא עצר את בוש מלהשתמש בסיפור כ"הוכחה" לכך שסדאם מנסה להתחמש בנשק גרעיני, בנאום "מצב האומה" כחודשיים לפני הפלישה לעיראק.

לאחר הנאום יצא ווילסון בהתקפה חריפה על השימוש במידע השקרי - שהוכח ודווח כשקרי די והותר זמן קודם לכן - בנאום הנשיא לאומה, ומסתבר שמישהו בבית הלבן החליט שיש לנקום באדם שככה מפדח את כבוד הדבליו.

רוברט נובאק, בעל טור בכיר ואחד המנחים בתוכנית "אש צולבת" של CNN, חשף את זהותה של פליים לפני כחודשיים. נובאק טוען שהמידע נמסר לו על ידי שני בכירים בבית הלבן. כמו כן הוא טוען שהמידע אושר על ידי ה-CIA, שביקש ממנו לא לפרסם את זהותה של פליים "אבל לא אמר לו שהגילוי יסכן אותה או כל אדם אחר".

מסתבר שפליים היא סוכנת העוסקת בסוגיות של הפצת נשק - מסוג הדברים שגם במדינות נאורות לא מהססים לחטוף בגינם אדם בשדה תעופה בינלאומי, ובמדינות נאורות פחות הורגים עליהם מבלי להניד עפעף. חשיפתה של פליים מעמידה בסכנה לא רק אותה, אלא בעיקר את מקורותיה. עכשיו כל אדם שידוע כי נפגש איתה, במדינה שיש לה מה להסתיר בתחום הניסיון להתחמש בנשק לא קונבנציונלי, נתון מן הסתם בסכנה. בנוסף, המאמץ למנוע התפשטות נשק בלתי קונבנציונלי נפגע כתוצאה מן הצעד חסר האחריות הזה.

אז נעזוב לרגע את שיקול דעתו המפוקפק של נובאק בגילוי זהותה של פליים, למרות שאפשר רק לתאר את מקהלת הזעם הקדוש שהייתה נשמעת לו היה מדובר בבעל טור ליברל, ולא בשמרן, שכך התעלם מבקשה מפורשת של סוכנות הביון. העניין הוא שמי שמסר לו את המידע עבר על החוק בצורה גסה, ללא כל סיבה נראית לעין מלבד נקמה במבקר של הממשל.

ה-CIA התחיל עוד קודם להתקומם נגד הפוליטיזציה חסרת התקדים של גופי ביון ומידע מודיעיני, דרש ממשרד המשפטים לחקור את ההדלפה. דמוקרטים בכירים - כולל מנהיג המיעוט בסנאט טום דאשל וכמה מן המועמדים לנשיאות - דורשים חקירה של תובע מיוחד. הבית הלבן, כצפוי, לא מתלהב מן הדרישה ומכחיש כי מקור ההדלפה הוא יועצו המיוחד של הנשיא, "הגאון המרושע" קארל רוב. לרוב קשרים הדוקים וממושכים עם שר המשפטים ג'ון אשקרופט, והדבר מספק לדמוקרטים סיבה נוספת לדרוש שאשקרופט ישעה את עצמו מן החקירה וימנה חוקר עצמאי. בינתיים החלה היחידה לביון נגדי במשרד המשפטים בחקירה מקדמית, שתכליתה לבדוק אם יש מקום לחקירה מקיפה בפרשה.

על פניו, נראה שאין בכלל שאלה: מישהו עבר על החוק, סיכן חיים ופגע בביטחון הלאומי; לממשל יש ניגוד אינטרסים בולט ויש לרדת לחקר העניין ללא חשש לכסת"ח. מצד שני, זה לא כזה סיפור. לא כאילו שהנשיא קיבל מציצה או משהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully