וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתהום

3.3.2000 / 20:00

ספר שנכתב לפני 10 שנים מציע הסבר למשבר החמור באינטרנט

נתן ליפסון
ltpgt
אלה העובדות: כמות משתמשי האינטרנט הולכת וגדלה, מספר הקונים באינטרנט בצמיחה מתמדת, הפס הולך ומתרחב, האינטרנט נמצא גם בסלולר - כלכלת האינטרנט בצמיחה.
lt/pgt

ltpgt
אם כך, מדוע מצבן של חברות האינטרנט הוא הגרוע ביותר שהיה אי פעם? מדוע משקיעים אינם נוגעים בחברות אינטרנט אפילו במקל? מדוע חברות המפעילות אתרי אינטרנט נסגרות חדשות לבקרים ואלפי עובדים נפלטים בחזרה לשוק העבודה?
lt/pgt

ltpgt
ב-1991, כבר לפני 10 שנים, כתב ג'פרי מור את הספר "לחצות את התהום" (Crossing the Chasm), הנחשב לאחד הנקראים ביותר בחוגי הטכנולוגיה.
lttablegtlttrgtlttdgt
ltimg src="/ibo/images/graphs/tech_adopted.gif"gt
lt/tdgtlt/trgtlt/tablegtltp class="article1"gt
מור עוסק בשיווק מוצרי היי-טק חדשניים למסות שוק גדולות. לצורך הניתוח הוא משתמש בתיאוריית אימוץ מוצרים מקובלת, הגורסת כי הראשונים לאמץ מוצרים חדשניים הם "מחדשים" (Innovators) ואחריהם "מאמצים מוקדמים" (Early Adopters), "רוב מוקדם" (Early Majority), "רוב מאוחר" (Late Majority) ולבסוף ה"מאחרים" (Laggards). על פי התיאוריה, מחזור החיים של כל מוצר טכנולוגי חדשני עובר בכל התחנות האלה, הפזורות בזו אחר זו לאורכה של עקומת התפלגות נורמלית (פעמון גאוס).
lt/pgt

ltpgt
הקבוצות המרכזיות, אלה הנמצאות משני צדי השיא, הן "רוב מוקדם" ו"רוב מאוחר". זאת מסת השוק העיקרית, אלה הם צרכני ה-Mainstream. זה השוק האמיתי. שם הכסף, שם התשואה, שם הגדולה ושם היוקרה.
lt/pgt

ltpgt
המעבר משלב לשלב אינו חלק. הקושי הגדול ביותר, טוען מור, נמצא בין "מאמצים מוקדמים" לבין "רוב מוקדם". כלומר, במעבר ממוצר שהוא עדיין אקזוטי יחסית למסת השוק העיקרית.
lt/pgt

ltpgt
לפער בין שני השלבים האלה הוא קורא "תהום" (Chasm). התהום הזאת היא המכשול העיקרי בפני מוצרים טכנולוגיים חדשניים ובפני החברות המייצרות אותם.
ltbrgt
lt/bgtגם אם השוק צומח - הדרך עוד ארוכהltbgt
אז, למעשה, בנסיונו של הסוס שלך לעבור את משוכת מסת השוק העיקרית - לדלג מעל התהום - אתה עלול למצוא את עצמך מועף מהאוכף ונוחת על הרצפה מבלי יכולת להתאושש.
lt/pgt

ltpgt
איפה נמצא שוק האינטרנט? על פי הערכות שונות, יש בעולם כ-400 מיליון גולשים פעילים. זה הרבה? הנה מספר אחד להשוואה: בישראל לבדה, אומרים ב-IDC ישראל, יש כיום יותר מ-1.2 מיליון מחשבים אישיים.
lt/pgt

ltpgt
על פי כמות הגולשים, אם כן, האינטרנט עוד לא הגיע לשוק ממש. האינטרנט, כמוצר חדשני, נמצא עכשיו בתהום. מה שעל החברות המנסות להתפרנס בו לעשות הוא לשנות את מוצריהן ואת שירותיהן כך שיתאימו לקהל הרחב.
lt/pgt

ltpgt
זאת הסיבה לכך שהחברות היחידות המרוויחות כיום מהאינטרנט הן כאלה שהאינטרנט דווקא אינו בליבה העסקית שלהן - חברות כלכלה ישנה, חברות המספקות חומרת רשת, בסיסי נתונים, שירותי לוגיסטיקה וכדומה.
lt/pgt

ltpgt
למעשה, יש ענפי טכנולוגיה הנמצאים במצב גרוע יותר, כמו ענף האפליקציות לסלולר מדור שלישי. רשתות סלולריות מדור שלישי יהיו מסוגלות לספק אינטרנט ותקשורת במהירות ובאיכות יוצאות דופן. כבר היום יש עשרות, אם לא מאות, חברות וחטיבות פיתוח שהוזרמו אליהן מאות מיליוני דולרים במטרה לפתח אפליקציות לשוק הזה.
lt/pgt

ltpgt
הבעיה היא, כמובן, וזאת בניגוד לאינטרנט, שאף חברת סלולר עוד לא פרשה רשת דור שלישי וממילא אין מנוי דור שלישי אחד בעולם. ממילא גם אי אפשר לדעת אם השוק - אפילו ה"מחדשים" - יאהבו את זה. וזה בזמן שתנופת הפיתוח בשיא.
lt/pgt

ltpgt
יכול להיות שהשוק הזה ידלג בקלילות מעל התהום, אבל ייתכן גם שהוא יתרסק לפני כן, כמו שאירידיום - שהקימה רשת טלפונים לוויינית עולמית - התרסקה וגרמה להפסדים של מאות מיליוני דולרים.
lt/pgt

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully