וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיבוב ראשון: חוק ביילין ניצח את חוק דרעי

3.3.2000 / 20:00

עבר אמש בקריאה ראשונה; קובע שאסיר ישוחרר רק אחרי שני שליש לפחות מתקופת מאסרו, ובכך מבטל את חוק דרעי הקובע שיחרור לאחר מחצית העונש; ש"ס: זה מחטף, נקבור את החוק

החוק שהגיש שר המשפטים, יוסי ביילין, ושנועד לבטל את חוק דרעי, עבר אמש בכנסת בקריאה ראשונה. בעד החוק הצביעו 47 ח"כים, 36 הצביעו נגד ושניים נמנעו. החוק יעבור כעת לוועדת החוקה של הכנסת.

הכנסת גם אישרה בקריאה טרומית הצעות חוק דומות להצעתו של ביילין, שהוגשו על ידי חברי כנסת ממרצ ושינוי.

"חוק ביילין" קובע כי ועדת השיחרורים של שירות בתי הסוהר תהיה רשאית לשחרר אסיר רק לאחר שריצה לפחות שני שליש מתקופת מאסרו. לפני כשבועיים הצליחו חברי ש"ס להעביר בקריאה שלישית את "חוק דרעי", שקבע כי ניתן יהיה לשחרר אסירים לאחר שריצו מחצית מתקופת מאסרם. החוק אמור להיכנס לתוקפו בימים הקרובים. אישור החוק לווה במהומה פרלמנטרית וחילוקי דיעות סביב כשרות ההצבעה. חברי הכנסת יוסי שריד ואופיר פינס וכן התנועה לאיכות השילטון הגישו עתירה לבג"ץ בנושא.

השר ביילין לא הופתע מתוצאות ההצבעה בכנסת. "מרגע שהחוק המוטעה, המכונה חוק דרעי, עבר, עשינו שיחות עם רוב חברי הכנסת, במאמץ לשנותו, ולחזור לנתיב שפוי. זה היה מעשה לא אחראי. רוב האנשים בכנסת לא רצו שהרחובות שלנו יוצפו בעבריינים אחרי חצי תקופת עונשם. אחרי הדיון הציבורי, שנפתח אחרי אישור החוק, הם הבינו את חומרת המעשה", אמר ביילין לגלי צה"ל.

ביילין הוסיף כי החוק הוא לא חוק פוליטי. "הוחל בהכנתו בשנת 98', כשהיתה ממשלת ליכוד, והוא הגיע להבשלה עכשיו", הוא אמר. "התקשורת לא תניח לח"כים לקבור אותו, והיא תעקוב אחריו בשבע עיניים. היה לי חשוב כשר משפטים, שחוק דרעי לא יהיה זה שמושל בכיפה".

בנוגע לעובדה שראש הממשלה הנבחר לא נכח בהצבעה, כשם שלא נכח בהצבעה על חוק דרעי, אמר ביילין כי "שרון אף פעם לא הפתיע אותי".

ח"כ אלי סוויסה, מש"ס, כינה את ההצבעה כ"מחטף שנעשה על ידי שר המשפטים שעוד כמה ימים יישב בבית, ולא יהיה בכנסת. הדמוקרטיה, ההגינות והיושר מחייבים אותו לעשות לא לעשות מחטף", אמר סויסה.

סוויסה הוסיף כי סיעת ש"ס תפעל לתיקון חוק ביילין. "נתקן את מה שנוכל לתקן, או שנקבור אותו באחת הוועדות", אמר. הוא מתח ביקורת על שרון ועל חברי כנסת נוספים מהליכוד שלא הגיעו להצבעה.

ריבלין: חוק ביילין תומך בחוק דרעי

במערכת הפוליטית העריכו לפני ההצבעה כי החוק יעבור. סיעת "ישראל אחת" החליטה לחייב את חבריה להצביע בעד החוק כשהטילה משמעת סיעתית. בנוסף, חברי כנסת שנעדרו מההצבעה על חוק דרעי אמרו שיהיו במליאה ויתמכו בחוק של ביילין.

ח"כ רובי ריבלין (ליכוד), יוזם חוק דרעי, שנמנע בהצבעה אמש, אמר כי "חוק ביילין, המכונה החוק לחיסול חוק דרעי, הוא בדיוק חוק ריבלין בשינויים קלים. הוא מדבר על קיצור של שני שלישים, ואני דיברתי על מחצית". ריבלין הוסיף כי לדעתו חוק ביילין תומך בחוק ריבלין המקורי מכיוון שבשניהם ישנה התייחסות לשיקום האסיר.

בנוסף לכך, אישר בורג להעלות אתמול את הצעת החוק של יהודית נאות הקובעת כי אסירים שהורשעו בעבירות שוחד, סמים, מרמה ואלו שיש עימן קלון לא יוכלו להשתחרר לאחר שריצו מחצית מעונשם בלבד.

ביום שני הבא ידון בג"ץ בעתירות נגד חוק דרעי, המאפשר לשחרר אסירים בתום ריצוי מחצית מעונשם. הדיון ייערך בהרכב שלושה שופטים בראשות נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרון ברק.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully