וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הגז הטבעי

3.3.2000 / 20:00

התרנגולת של אבינעם פינקלמן נגד הגז הזול של יוסי מימן

שלומי גולובינסקי
ltpgt
המהומה שעוררה החלטת חברת החשמל, לרכוש את מרבית תצרוכת הגז העתידית שלה מספקים מצריים, עדיין לא שככה. לאחר דיון סוער בנושא, שהתקיים בשבוע שעבר בוועדה לביקורת המדינה בהשתתפות כל ספקי הגז הפוטנציאלים וראשי חברת החשמל, עמדה החלטת חברת החשמל גם במרכז יום העיון שערך "מעריב" בנושא הפונטציאל של אנרגיית הגז.
lt/pgt

ltpgt
בחברת החשמל מציינים את המחירים הזולים של הגז המצרי. קבוצת מרחב, שאמורה לספק את הגז המצרי, מציינת כי במאגרי הגז של ים תטיס וישראמקו אין מספיק גז לשנים ארוכות, ואילו ספקי הגז המקומיים טוענים שמבחינה אסטרטגית, פשוט אי אפשר לסמוך על המצרים, ובכלל, ההחלטה לרכוש את מרבית תצרוכת הגז מספקים מצריים תמית את תעשיית חיפושי הגז המקומית.
lt/pgt

ltpgt
אז מי צודק, ומה עדיף? את זה נשאיר לכם להחליט. כאן ננסה בסך הכל לתמצת את עיקרי הטיעונים של כל אחד מהצדדים.
ltbrgt
lt/bgtלא רק שיקולים כספייםltbgt
מנכ"ל חברת החשמל, יעקב רזון, סקר בנאומו את התהליכים שהובילו את חברת החשמל להעדיף את ההצעה של קבוצת EMG, בראשות יוסי מימן. "החלטנו שלא נקבל החלטה מדינית בנושא, ופנינו לשר התשתיות הממונה עלינו", אמר רזון. לאחר אינספור דחיות הגיעה התשובה ממשרד התשתיות: "כפי שאתם קונים בשנה דלקים במיליארד דולר, ככה תקנו את הגז הטבעי שדרוש לכם, בהיקף של 300-250 מיליון דולר".
lt/pgt

ltpgt
מבחינתו של רזון, התשובה הזו של משרד התשתיות נתנה לו למעשה אור ירוק לבחור את ההצעה הזולה ביותר מבין 3 ההצעות שהוגשו לחברת החשמל. אולם רזון מספר כי בחברת החשמל לא הסתפקו בכך. בחברה דרשו, וגם קיבלו, מכתב מממשלת מצרים (שהגיע באמצעות קבוצת מרחב), בעלת הבארות, לפיו ממשלת מצרים רצינית בכוונתה לספק גז טבעי לישראל.
lt/pgt

ltpgt
רזון אומר עוד, כי לאחר שקבוצת EMG הישראלית-מצרית הציעה את המחיר הזול ביותר, הוחלט לבחור בה, והמלצה ברוח זו אף הועברה לדירקטוריון החברה. "אמרנו לדירקטוריון, שאף על פי שההצעה המצרית היא הכי זולה, אנחנו לא מוכנים לתת לספק אחד את כל הזכיה, הן משיקולים אסטרטגים, והן מבחינת היבט האמינות באספקה", מספר רזון.
lt/pgt

ltpgt
בחברת החשמל אומנם לוקחים ברצינות את החשש שמא בעתיד יפסיקו המצרים, מסיבותיהם שלהם, את אספקת הגז לישראל, אולם רזון אומר כי גם במקרה קיצוני שכזה, חברת החשמל תוכל להעביר מיידית את הטורבינות הפועלות על גז לפעולה על מזוט.
ltbrgt
lt/bgtמשל האפרוחהltbgt
אבינועם פינקלמן, נשיא קבוצת דלק והרוח החיה מאחורי תעשיית חיפושי הנפט והגז בקבוצה, החליט להמשיל לנוכחים משל. "ב-17 במאי 1999 נפל דבר בישראל. אפרוחה קטנה הצליחה לבקוע מביצה, ולא סתם אפרוחה, אלא כזאת שכבר שנים רבות הרבה מאוד אנשים מייחלים לה. אם נטפח את האפרוחה הזאת נכון, נוכל להפוך אותה לתרנגולת שתטיל ביצי זהב", אמר פינקלמן, והנמשל ברור: אם המדינה תטפח את תעשיית הגז המקומית, היא תוכל להפיק ממנה הרבה מאוד מיסים ותמלוגים.
lt/pgt

ltpgt
פינקלמן הזכיר לנוכחים כי האש שפרצה מבארות הקידוח של קבוצת ים תטיס היתה כה לוהטת, עד שהיא בבת אחת חיממה את היחסים הקפואים עם המצרים, שעד אז סרבו בעקשנות לספק לישראל גז טבעי.
lt/pgt

ltpgt
האש מהתגליות אולי חיממה את יחסי ישראל-מצרים, אבל פינקלמן מספר כי היא לא תרמה להתקרבות ביחסי ים תטיס-ממשלת ישראל. "האם הממשלה בירכה על התגליות? האם רוה"מ הגיע לביקור באסדת הקידוח?" שואל פינקלמן, ומסכם כי "ממשלת ישראל החמיצה הזדמנות היסטורית לעלות על דבר ענקי, וגרמה במקום זאת לבכיה לדורות".
lt/pgt

ltpgt
גם יוסי לוי, מנכ"ל קבוצת ישראמקו, ציין את הנקודה האסטרטגית: "מאז הקמתה, אין למדינת ישראל מקורות משלה, והיא תמיד היתה תלויה ביבוא דלקים", אמר לוי. לוי הזכיר כי המדינה השקיעה בעבר כ-250 מיליון דולר בענף חיפושי הנפט, ואף תיקנה תקנות מס המעודדות את הציבור להשקיע בשותפויות לחיפושי נפט.
lt/pgt

ltpgt
"ההחלטה של חברת החשמל מעוררת תהיות רבות" אמר לוי. "אם רק השיקול הכלכלי הנחה אותה, אז למה לא לרכוש את כל הגז מהמצרים? במילים אחרות, ההחלטה של חברת החשמל מראה שיש כאן הרבה יותר משיקול עסקי".
lt/pgt

ltpgt
ובכלל, אם השיקולים של חברת החשמל הם עסקיים, הקשה לוי, אז מדוע היא בוחרת להקים תחנת כוח חדשה, הפועלת על פחם ולא על גז? התשובה לכך, לטענת לוי, נעוצה בכך שתחנה פחמית דורשת יותר עובדים ומחלקות, פעולה אהודה על ועד העובדים של החברה.
lt/pgt

ltpgt
"יכול להיות שהיתה כאן גם מעורבות פוליטית", אמר לוי, וסיכם כי "עד עכשיו מה שהטריד את המדינה היה להגיע לעצמאות במקורות, ופתאום מה שמעניין אותה זה רק המחיר".
ltbrgt
lt/bgtלא מאהבהltbgt
אחרון הדוברים היה יוסי מימן, נשיא קבוצת מרחב. "לפי כל מה שאני שומע כאן, אפשר לחשוב שמדינת ישראל הולכת או-טו-טו להיות חברה באופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט)". מימן אמר כי הדבר החשוב ביותר הוא להעביר את המשק הישראלי לגז, וזה אפשרי רק באמצעות הגז המצרי, היכול להפעיל את הטורבינות כבר בעוד 18 חודשים, הרבה לפני שספקי הגז המקומיים יוכלו להתחיל לעבוד.
lt/pgt

ltpgt
מימן מנה בדבריו שני הישגים גדולים שיצר הגז המצרי, עוד לפני שנחתם החוזה. הראשון הוא העברה של המשק הישראלי לגז, והשני הוא ההגבלה שהמצרים לוקחים על עצמם - לספק רק כמויות מסויימות של גז לישראל, תוך שיתוף פעולה עם הספקים הישראלים.
lt/pgt

ltpgt
מימן גם ציין את החיסכון הניכר בהוצאות חברת החשמל שיביא איתו הגז המצרי. מימן טען כי חברת החשמל חסכה למשק 3 מיליארד דולר כתוצאה מהתחרות בין ספקי הגז. ללא תחרות ממצרים, המחיר לצרכן היה מופקע, כמו בכל משק המוצא את עצמו תלוי במונופול.
lt/pgt

ltpgt
מימן ציין כי כמויות הגז שנתגלו ממערב לחופי אשקלון מוגבלות, וכלל אין בטחון שבעתיד ימצאו ים תטיס וישראמקו מאגרים נוספים. לראיה הביא מימן את הקידוח אנדרומדה, שבוצע לפני כחודש, שלמרות ציפיות גבוהות נמצא יבש.
lt/pgt

ltpgt
מימן ג

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully