וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלים פיתחו שיטה חדשה לגילוי סרטן

25.9.2003 / 16:04

חוקרי מכון ויצמן פיתחו שיטה בלתי חודרנית להבחנה בין גידול ממאיר ושפיר, העשויה לחסוך מהנבדקים סבל רב. תסייע גם בחיזוי קצב התפתחות הגידול

שיטה מתקדמת להבחנה בין גידולים סרטניים לגושים שפירים, שפותחה במכון ויצמן, קיבלה באחרונה "אור ירוק" ממינהל המזון והתרופות האמריקאי. משמעות האישור היא, ששיטת האיבחון המתקדמת תיושם בקרוב בשורה של מרכזים רפואיים בעולם.

השיטה הבלתי חודרנית, שעשויה לחסוך מנבדקים רבים את הסבל הכרוך בביצוע בדיקות ביופסיה חודרניות, מבוססת על הזרקת חומר לזרם הדם של הנבדק, ומעקב אחריו באמצעות מערכת תהודה מגנטית (MRI). החומר חודר לגידול הסרטני ומתפזר בו בקצב ובאופן שונה מהדרך שבה הוא חודר ומתפזר בגידול שפיר. המערכת מזהה את ההבדלים האלה וכך היא מבחינה - באופן בלתי חודרני וללא התערבות ניתוחית - בין גידולים סרטניים לגידולים שפירים.

השיטה החדשה, שפותחה על ידי פרופ' הדסה דגני וצוותה, כוללת שיפורים ודרכי מדידה חדשות, וייחודה בכך שהיא מאפשרת קבלת מידע "חד" ומפורט המוביל לאיבחון מדויק מזה שמתקבל במדידות MRI רגילות.

בנוסף להבחנה בין גידולים סרטניים לגידולים שפירים, השיטה מספקת גם מידע על התפתחותם של כלי דם מיקרוסקופיים באיזור הגידול, דבר שעשוי לסייע בחיזוי קצב התפתחותו של הגידול. יכולת החיזוי נובעת מהעובדה שהתפתחות כלי דם היא תנאי הכרחי להתפתחותם של גידולים סרטניים: כלי הדם משמשים להובלת חמצן ומזון אל תאי הגידול. היעדר דרכי התובלה האלה גורם
בהכרח להאטה ואף לבלימת התפתחותו של הגידול. יכולתה של המערכת לבחון גידולים קטנים מאוד, מאפשרת לה להקדים במידה ניכרת את איבחון הגידול.

השיטה יעילה לסרטן השד והערמונית

בשנים האחרונות נבחנה השיטה בניסויים קליניים של איבחון סרטן השד שהתנהלו במספר מרכזים רפואיים בארה"ב, במסגרתם הושוו ממצאי השיטה הבלתי חודרנית לתוצאות של בדיקות ביופסיה שבוצעו באותם נבדקים. התוצאה: הבדיקה החדשה הצליחה לזהות כמעט 100% מהגידולים הסרטניים המוצקים שקוטרם היה חמישה מילימטרים או יותר.

לדברי פרופ' דגני, "השיטה נוחה וידידותית למשתמש בה, אפשר להפעילה בהצלחה ללא קושי מיוחד ולקבל תשובה מיידית החוסכת מהנבדקים דאגה ומתח נפשי". כיום השיטה יעילה לאיבחון סרטן השד וסרטן הערמונית. דגני מקווה שבעתיד אפשר יהיה להשתמש בשיטה לאיבחון מהיר ויעיל של סוגי סרטן נוספים. בקרוב עומד להתחיל מחקר שנועד לבחון את יכולתה של השיטה לאבחן שלבים מוקדמים של סרטן הריאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully