וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתבגר ולהתגבר

יאיר

24.9.2003 / 10:00

יאיר מאחל לכל בית ישראל, שנת הבשלה, התבגרות והצצה אל מעבר לגבולות הכלוב הפרטי

ראש השנה הוא אחד מארבעה ראשי שנים, ראש השנה למלכים ולרגלים באחד בניסן, ראש השנה למעשר בהמה באחד באלול, ראש השנה לאילן בט"ו בשבט וכמובן באחד בתשרי ראש השנה לשנים לשמיטין ליובלות לנטיעה ולירקות . (מה יש, לירקות אסור לחגוג פעם בשנה?)

ראש השנה הוא יום של חשבון נפש. המצווה המרכזית בו היא, כמובן, התקיעה בשופר - וכך הוא מכונה בתורה "יום תרועה יהיה לכם". תפקידו של השופר לעורר את הלבבות אך השופר הוא רק מכשיר חיצוני, ההתעוררות היא פנימית וצריכה להתרחש בתוכנו.

בראש השנה יש מנהגים רבים שהם סימן להתחלה טובה כמו המנהג לאכול תפוח בדבש, כפי שהשנה מתחילה במתיקות כך היא תמשך. לי זה תמיד מזכיר את מחברותיי ביסודי: שער יפהפה ועוד דף או שניים סבירים והשאר שלא נדע מצרות, לכן לא רק ההתחלה חשובה אלא גם ההמשך, אך כפי שאומרים חשוב להתחיל ברגל ימין.

בראש השנה ובעשרת ימי תשובה עד יום הכיפורים מכונה האל- "מלך" בתפילות, זאת משום שעל פי המסורת בראש השנה נכתב גזר דינו של כל יצור חי וביום הכיפורים הוא נחתם, על כן באה לידי ביטוי מלכותו של האל דווקא בימים אלו. זו גם הסיבה לביטוי של חשבון נפש מראש חודש אלול ועד יום הכיפורים שהוא שיאה של התקופה במנהגים רבים, כגון אמירת סליחות.

לכן על כולנו לעשות חשבון נפש כללי ולחשוב היכן טעינו, היכן עלינו לשפר לא רק במובן ההלכתי אלא גם במובן האישי האנושי. לבני אדם יש נטייה לבחון ולהאשים רק את האחר במה הוא לא בסדר: "הערבים אשמים במצב הביטחוני והכלכלי", "בגלל שלי שרי עזבה" וכו'. זו טעות, בראש וראשונה עלינו לבחון את עצמנו היכן אנחנו לא בסדר היכן עלינו לשפר, היכן עלינו לנהוג בצורה אנושית יותר אפילו בתקופה קשה כלכלית וביטחונית, גם ברמה האישית וגם ברמה הלאומית. הנושאים בתפקידים לאומיים ושאר אנשים רבי השפעה וכוח נדרשים לחשבון נפש קשה יותר ועליהם לבחון את עצמם ואת תפקוד המערכות עליהם הם מופקדים.

כך משנה לשנה אנו הופכים לאנשים בשלים יותר, חכמים יותר, מנוסים יותר. כולנו טועים, כולנו שוגים וכולנו חוטאים, החכמים שבנינו יודעים לעשות חשבון נפש להפיק לקחים ומכל קושי לצאת מחוזקים יותר. בברכת "תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully