וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנרליזציה של הסקאלצזיה

עופר אדרת

23.9.2003 / 12:12

לעופר אדרת נמאס לממן מכספי המיסים שלו את תחנת השאנטי לפרוטקציונרים – גלגל"צ

על הסקאלה שלכם, בתדר 91.8 fm, חיה לה תחנת רדיו מוזרה. קוראים לה גלגל”צ, והיא יצור כלאיים לא ברור בין צבא, כבישים, מוזיקה, ובלבולי מוח. העסק התחיל דווקא כיוזמה מבורכת. מוזיקה קלילה, נעימה לאוזן ובלי הרבה דיבורים - התשובה האולטימטיבית לזקנים מ"קול ישראל" ולביטחוניסטים מגלי צה"ל. אך עם הזמן הפכו שידורי גלגל”צ לעול של ממש על אוזניו של הנהג המצוי, והמשך קיומה מעלה שאלות אתיות וחוקתיות - שלא בטוח שמישהו נתן עליהן את הדעת עד היום.

אפתח דווקא בתכנים. מילת המפתח היא מינון. גם שיר טוב בבסיסו, דוגמת "בואי" של עידן רייכל, הפך - לאחר מאות השמעות - לרעש מעצבן, שעלול, חלילה, לגרום אפילו לנהג הרגוע ביותר להתנגש בעמוד חשמל. אך לא רק השירים הפכו למטרד. גם יעילותם של התשדירים המעיקים, בהם מספרים ילדים קטנים על החגורות שלהם, מוטלת בספק. ולמי שטרם הבין זאת – אפילו דיווחי התנועה – גולת הכותרת של התחנה – הם חסרי תכלית. כשהייתי חייל לקחו אותנו לסיור בתחנה – מעין תרבות יום א'. המפיקה התורנית הסבירה לנו, בלי להניד עפעף, שאין כל תועלת בדיווחי התנועה - שהרי ממילא אין כבישים חלופיים בארץ, והזמן שעובר בין קבלת הדיווח, הצלבתו ושידורו מטיל בספק את האותנטיות של המידע.

והנה, דווקא עתה כשדנו על תקציב משרד הביטחון, איש לא פצה פה בעניין פעילותה של גלגל”צ. למען האמת, לא הופתעתי מהדבר. רוב הציבור ונבחריו כלל לא מודעים לבעייתיות שבהפעלתה של תחנה מהסוג הזה. אז הנה כמה פרטים שראוי שיונחו על שולחן הדיונים הציבורי, במיוחד כשאומרים שאין עוד מאיפה לקצץ.

קל לעיתים לשכוח, אך גלגל”צ היא תחנה צבאית לכל דבר - הפועלת בחסות ובמסגרת גלי צה"ל. זה כתוב, שחור על גבי לבן, באתר של משרד התקשורת. וזה כלל לא משנה עם משרתים בה גם אזרחים, או אם היא פועלת בשיתוף משרד התחבורה. העובדות מדברות בעד עצמן: מפקד תחנת האם מתמנה על ידי הרמטכ"ל וממומן על ידי משרד הביטחון; התחנה יושבת בבניין גלי צה"ל ביפו; והדובדבן שבקצפת - בתחנה משרתים חיילים במדים. אל העובדה המתמיהה והמקוממת הזו נחשפתי רק בשבוע שעבר, בראיון שהעניק מנהל התחנה, אלדד קובלנץ, לעיתון "העיר". בגוף הכתבה התנוססה תמונה קבוצתית של אנשי התחנה. שפשפתי את עיני בתערובת של פליאה, מרמור והשתאות: שניים מהמצולמים היו חיילים בשירות סדיר.

איזו הצדקה יש לשילוב חיילי צה"ל בתחנה שיעודה הוא הנעמת זמנם של נהגים בכבישי הארץ? השתוממותי גברה כשקראתי שבכל קד"צ של גלי צה"ל (קורס קדם-צבאי, הנערך לחיילים חדשים המצטרפים לתחנה) משוריינים שני מקומות עבור אלה המיועדים לשרת בגלגל”צ. אם עד עתה חשבתם שאין זה הוגן שיש כאלה שמסתכנים במרדפים אחר מחבלים, בעוד אחרים יושבים במשרד - איך תתייחסו לחייל צה"ל שמשרת בגלגל”צ? מבחינת התחנה, אגב, העסק משתלם. גלגל”צ חוסכת כסף רב שהייתה אמורה לשלם כמשכורת לעובדים מן המניין, באמצעות העסקת חיילים, שמסתפקים בכ-300 שקלים לחודש. כך, מתחת לאף ממש, היא מקבלת מהמדינה כוח אדם זול, צייתן וממושמע - במתנה.

ואם אכן תחנה צבאית היא - מדוע לא ניתן לקלוט אותה בהרבה מאוד בסיסים צבאיים ברחבי הארץ? ומדוע אין היא משדרת לחיילים בשטח? נסו פעם להאזין לגלגל”צ מרמאללה, מג'נין או מעזה. שידורי הרדיו הירדני ורדיו קול פלסטין נקלטים שם טוב יותר. גלגל”צ מופנית בעיקר לחיילים בקיריה, בצריפין ובגלילות - כולם במרכז הארץ. מי שנהנה מההפקר הם כמובן החיילים במשרד - שמקבלים דיווחים על הפקקים בכבישים, לקראת שובם הביתה בשעת העומס - 17:00. אך גם לו הייתה גלגל”צ מצויה בפריסה ארצית - שוב נשאלת השאלה - מה, לעזאזל, בין הגשת ובחירת שירים ושירות בצבא ההגנה לישראל?

חוסר ההיגיון והצדק שבפעילותה של גלגל”צ מתרחב, נוכח התחרות עם התחנות המסחריות. תחרות, שהיא עצמה מלבה באמצעות מדידת הרייטינג ופרסום עצמי בשלטי חוצות ובטלוויזיה. לבד מהעובדה שישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם שלה תחנה צבאית המשדרת לאוכלוסיה אזרחית (עובדה תמוהה כשלעצמה) נוצר כאן פרדוקס של תחנה צבאית בעלת אינטרס עיסקי. לא רק שגלגל”צ ממומנת, למעשה, מכספי הציבור - הן בתקציב והן בכוח האדם - היא מתחרה - הלכה למעשה - על מכירת זמן פרסום עם התחנות המסחריות. נכון, לא תמצאו שם תשדירים של קוקה-קולה - אבל ישטפו לכם טוב טוב את המוח עם הלוטו, השירותים החדשים שמציעה בזק, הלימודים במכללת תל חי, ועוד. ומה בין אלה וחיילי צה"ל? העניין תמוה, מוזר, מיותר, ולטעמי גם לא אתי - צבאית, מוסרית, וחוקתית.

אז בפעם הבאה כשמדברים על הצורך בסגירת "ערוץ 7" הפיראטי - מן הראוי שמישהו יבקש גם את סגירתה של גלגל”צ. נכון, הדבר יקומם רבים וטובים - אך יהיה זה בגדר איפה ואיפה להמשיך להפעיל אותה - על חשבוננו - בשעה שסוגרים תחנות אחרות, שמממנות את עצמן, וגם זה בקושי רב. ולחיילי צה"ל המשרתים בגלגל”צ אין מה לדאוג. הם פשוט יעברו לחדר אחר במסדרון, ויבחרו את השירים שינוגנו בתכנית של רזי ברקאי. בכך יוסיפו להבטיח את קיומה, שלומה, ובטחון גבולותיה של מדינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully