וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: רק תהליך ברוח אוסלו יסיים הסכסוך

אורי רפאל

22.9.2003 / 16:19

חגיגות ה-80 ליו"ר העבודה נמשכות היום בכנס באוניברסיטת ת"א. נשיא דרום אפריקה לשעבר קרא לכינון ממשלת אחדות. אולמרט: זה יהיה "דבר גדול"

חגיגות ה-80 לשמעון פרס נמשכות גם היום במסגרת הכנס "חזון ומציאות" שנערך באוניברסיטת ת"א. בכנס נוטלים חלק אישים רבים, ביניהם מנהיגי מדינות בעבר ובהווה שהגיעו לחלוק לפרס כבוד ולדון בענייני המזרח התיכון, השלום והדמוקרטיה בעולם. בין האישים שהגיעו לכנס היו נשיא ברה"מ לשעבר, מיכאל גורבצ'וב, ראש ממשלת אוסטרליה לשעבר, רון הוואקה, ונשיא דרום אפריקה לשעבר, וו. דה קלרק.

בפתח הכנס נאם חתן השמחה והודה לנוכחים על הגעתם לתל אביב והשתתפותם בכנס. הדיונים בכנס, שנסבו בעיקר סביב הסכסוך הישראלי-פלסטיני והדרכים לסיימו, עמדו בסימן עשר שנים להסכמי אוסלו. פרס, מאבות ההסכם, אמר כי הוא עודנו משוכנע כי תהליך אוסלו היה "הדבר הנכון בזמן הנכון". לדבריו, רק תהליך ברוח הסכם אוסלו יוכל לסיים את הסכסוך ולהוביל להקמתה של מדינה פלסטינית שתחייה בשלום עם ישראל.

פרס אמר עוד כי גם היום הוא חושב שהענקת פרס נובל לשלום ליו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, לא הייתה טעות. לדבריו, ערפאת הכיר בקיומה של מדינת ישראל והבטיח להילחם בארגוני הטרור. "ערפאת עשה טעות קשה כשלא מילא חובתו ולא טיפל בארגוני הטרור", אמר. פרס סיפר למכובדים כי במבט לאחור הוא מתמלא אופטימיות, ובמבט לעתיד הוא "מתמלא ברוח העשייה".

"שני הצדדים התעייפו מהמלחמה"

אורי סביר, מאדריכלי ההסכמים ומי שכיהן כמנכ"ל משרד החוץ תחת שרביטו של פרס, קרא להמשיך בדרכו של פרס "כדי לרפא את האזור ולהביא שלום". סביר טען כי ארגוני הטרור מנצלים את העוני הנורא השורר במחנות הפליטים בשטחים בכדי לגייס לשורותיהם פעילים ומתאבדים.

בין המברכים הרבים היה גם נציג הממשלה הפלסטינית, זיאד אבו זיאד, שהחמיא לפרס על פועלו ועל מנהיגותו רבת השנים. אבו זיאד התייחס לחזון המזרח התיכון החדש של פרס, ואמר כי לא רע לחלום וכי חשוב לנסות ולהגשים את החלום. "לאחר שלוש שנות אסון ודם ברור כי המציאות חייבת להשתנות", אמר אבו זיאד. "על מנת להגיע לשלום יש צורך בשלושה גורמים מרכזיים: ראשית, הצדדים צריכים להתעייף מהמלחמה, והם אכן התעייפו. שנית, הצדדים צריכים לרצות שלום, ורוב העם הישראלי והפלסטיני אכן רוצה שלום. שלישית, יש להבין את האינטרס שיושג לכל צד מהשלום, וכעת אנו מבינים זאת", אמר.

נשיאה לשעבר של דרום אפריקה, דה קלרק, קרא בכנס לכינון המיידי של ממשלת אחדות לאומית בישראל. לדבריו, רק ממשלה רחבה המאחדת את שתי המפלגות הגדולות תוכל ללכת למהלכים שיובילו לשלום בר קיימא באזור. בעקבות דבריו של דה קלרק ודברי ראש הממשלה, אריאל שרון, אמש בכנס בהיכל התרבות, אמר היום שר התמ"ת, אהוד אולמרט שנכח בכנס, כי הקמתה של ממשלת אחדות תהיה "דבר גדול".

לקראת סיום הכנס אמור יו"ר מפלגת העבודה לשאת דברי סיכום, ולאחריו צפוי לנאום ראש הממשלה, אריאל שרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully