וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת ישראל לנכים: רק בהתראה של יומיים

21.9.2003 / 10:14

נכה שרוצה לנסוע ברכבת צריך להודיע 48 שעות מראש. גם אז לא בטוח שיסע: לא כל התחנות נגישות ואין מספיק מקום. העמותה לקידום הנגישות: הרכבת מתחמקת

בישראל יש כחצי מיליון אנשים עם מוגבלויות, בהם רבים המוגבלים בתנועתם. עם זאת, הנתון הזה לא ממש מרשים את רכבת ישראל, שדורשת מנכים בכסאות גלגלים להודיע על כוונתם להשתמש בשירותי הרכבת 48 שעות מראש. בגלי צה"ל נחשף היום הנוהל המפלה של הרכבת, שאליו מתווספת העובדה שבמחצית מתחנות הרכבת בארץ אין בכלל נגישות לנכים.

אך בזאת לא תמו תלאות הנכים: נכה שיטרח ויזמין 48 שעות מראש מקום ברכבת שיוצאת מתחנה נגישה, יגלה לא פעם שאין לו מקום על הרכבת עצמה בגלל המקומות המצומצמים המוקצים לנכים על הרכבות בישראל. האפליה כלפי הנכים מנוגדת לרוח "חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות", שמדגיש בעקרונות היסוד שלו את החשיבות העליונה של השוויוניות לנכים, גם אם הדבר דורש אפליה מתקנת.

אוראל גאלולה, בת 18, המרותקת לכסא גלגלים, מתרעמת על הצורך לתכנן את נסיעותיה 48 שעות מראש, בניגוד לאזרחית רגילה. "יש מן גשר שמתחבר לרכבת, והחיבור שלו לא עולה על חצי דקה. הרכבת מתעקשת שתודיע 48 שעות מראש, כדי שהם יוכלו לפרוש את הגשר בהתאם. ברור שאי אפשר לחבר את הגשר לפני שהרכבת מגיעה לרציף", אמרה גאלולה.

מהרכבת נמסר בתגובה לטענות כי ננקטות פעולות ליישום חוק הנגישות לנכים, שמשמעותו הפחתת פרק הזמן הנדרש לתיאום נסיעת נכים ולשיפור הנגישות לתחנות.

העונש על מניעת נגישות מנכים: קנס

מערכת וואלה! חדשות מוסיפה:

מהעמותה לקידום הנגישות בישראל נמסר כי מספר לא מבוטל של תלונות נכים בנושא הרכבת הגיעו אליהם. "פנינו לגורמים שונים, כולל הנהלת הרכבת, והתשובות היו תשובות מתחמקות", אומר פנחס לויתן, מנכ"ל העמותה. "מידת המודעות בישראל לצורכי הנגישות היא יחסית נמוכה בהשוואה למדינות אחרות... הרכבת היא דוגמא קלאסית לכך", הוסיף לויתן.

ב"חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות" שנחקק בשנת 1998 כתוב במפורש כי "אדם עם מוגבלות זכאי לשירותי תחבורה ציבורית נגישים ומתאימים לשימושו, בתדירות סבירה, לרבות אפשרות גישה לתחנות ולנמלים שבמסגרתם פועלים שירותי תחבורה ציבורית; בסעיף זה, "שירותי תחבורה ציבורית" - אוטובוסים בקווים עירוניים, רכבות, תובלה אווירית ואניות, המיועדים לציבור. מפעיל שירות תחבורה ציבורית ורשות מקומית יסדירו נגישות... כל אחד בתחום אחריותו...". העונש על אי ציות ללשון החוק הוא קנס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully