וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הכלכלי בטורקיה: נגיד הבנק המרכזי התפטר

3.3.2001 / 18:53

לא ברור אם ראש הממשלה אג'וויט קיבל את ההתפטרות; אג'וויט סירב לפטר שרים בממשלה, והודיע כי יפתח היום בסדרת צעדים לטיפול במשבר; ערך הלירה הטורקית צלל בשבוע שעבר בכ-40 אחוז

נגיד הבנק המרכזי בטורקיה, גאזי ארקל, הגיש את התפטרותו לראש הממשלה בולנט אג'וויט, בשל המשבר הכלכלי המחריף במדינה, אשר כתוצאה ממנו צלל ערך הלירה הטורקית בכמעט 40 אחוז תוך מספר ימים. עדיין לא ידוע אם ראש הממשלה קיבל את ההתפטרות.

בתקשורת הטורקית טענו כי ההתפטרות היא סימן למחיר שמשלמים פקידי כלכלה בכירים במדינה על הפיחות החד בלירה, עליו החליטה הממשלה בשבוע שעבר. בהחלטה זו ביטלה הממשלה את אחד מיסודות הרפורמה הכלכלית שהוכרזה במדינה בשנה שעברה, בתמיכת קרן המטבע הבינלאומית. ארקל, מאדריכלי תוכנית הרפורמה, נבחר בשנה שעברה ל"בנקאי המרכזי של השנה" בידי המגזין "יורומאני".

למרות הלחץ הציבורי הגובר, מסרב ראש הממשלה להיענות לקריאות האופוזיציה לשנות את הרכב ממשלתו. במהלך סוף השבוע קיים אג'וויט פגישת חירום עם שותפיו הקואלציונים כדי לדון במשבר, והודיע בתום הפגישה כי הממשלה החליטה על מספר צעדים לטיפול במשבר, שיישומם יחל כבר היום.

לדעת פרשנים כלכליים, המשבר הכלכלי החריף יגרום לעליית מחירים מואצת, האטה בצמיחה הכלכלית, וגידול בתשלומי החוב הלאומי. ראשי קרן המטבע הבינלאומית נמצאים בימים אלה באנקרה, בניסיון להחיות מחדש את התוכנית למלחמה באינפלציה, תוך התאמתה למצב החדש שנוצר.

המשבר הכלכלי מלווה במשבר פוליטי חריף בין ראש הממשלה לבין נשיא טורקיה, אהמט נג'דת סזר, על רקע ניסיונות הממשלה להילחם בשחיתות. אג'וויט טען בתחילת השבע שעבר כי הנשיא העליב אותו. כלי התקשורת במדינה דיווחו כי סזר האשים את ראש הממשלה בחוסר פעילות מספקת נגד השחיתות, בניסיון למנוע חקירה של מעשי שחיתות בסקטור הבנקאי, ובאי כיבוד החוק. אג'וויט טען כי מדובר במשבר קשה, ובמהרה הפך המשבר הפוליטי למשבר כלכלי.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully